پیشنهاد ایران برای ساخت پالایشگاه در بلغارستان

پیشنهاد ایران برای ساخت پالایشگاه در بلغارستان
سفیر ایران در بلغارستان با اشاره به پیشنهاد ایران برای ساخت پالایشگاه نفت در این کشور گفت:ما آماده ایم در چهارچوب منافع مشترک، طرح این پروژه را روی میز بگذاریم.
 

 

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، غلام رضا باقری مقدم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری صوفیه نیوز بلغارستان گفت، ایران آماده توسعه همکاری ها با بلغارستان در بخش های مختلف و به خصوص بخش انرژی است.بخشی از مصاحبه باقری مقدم با این خبرگزاری به شرح زیر است:

 

در مورد مسائل مرتبط با انرژی، نظر شما در مورد شرایط فعلی و اعمال تحریم نفتی از جانب اتحادیه اروپا علیه ایران و اینکه ایران صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی را متوقف کرده چیست؟ موضع ایران در مورد پروژه خط لوله انتقال گاز نابوکو چیست؟

باقری مقدم: متاسفانه اتحادیه اروپا مسیر اشتباهی را در برخورد با جمهوری اسلامی ایران برگزیده است. ما هیچ مشکلی با ملت های مختلف در اروپا نداریم، و زمینه های مختلفی را برای همکاری های مشترک داریم.

برای من کاملا روشن است که به زودی انتقاداتی در داخل اروپا در خصوص نحوه برخورد  با ایران صورت خواهد گرفت. ما دوست داریم که یک اروپای قوی و مستقل ببینیم و ایران نیز ظرفیت بالایی برای همکاری با اروپای قوی و مستقل دارد. من بر روی کلمه قوی و مستقل  تاکید دارم.

ما آماده بهره گیری از این ظرفیت ها برای توسعه و رفاه مردم از جمله همچنانکه شما گفتید در پروژه نابوکو هستیم. ایران بزرگترین منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارد. ما آماده ایم تا از این ظرفیت ها به سود منافع هر دو طرف در چهارچوب یک همکاری مشترک سوداور استفاده کنیم.

در جریان دیدار اخیر از منطقه وارنای بلفارستان در دریای سیاه، شما گفتید که ایران تمایل به ساخت یک پالایشگاه نفت در آن منطقه دارد. شروط چنین سرمایه گذاری ای در این منطقه چیست؟ آیا این پیشنهاد حقیقت دارد؟

باقری مقدم: تا جایی که به ایران مربوط می شود، مشکلی از بابت اجرای این پروژه از لحاظ مسائل علمی، تکنولوژیکی، سرمایه گذاری و مدیریتی وجود ندارد. ایران توانایی های لازم را در اختیار دارد. با توجه به روابط دوستانه تاریخی بین دو ملت، ما آماده ایم  در چهارچوب منافع مشترک، طرح این پروژه را روی میز بگذاریم. این به مقامات بلغاری بستگی دارد که از این ظرفیت استفاده کنند. اگر مقامات بلغارستان مایل باشند، ما آماده گفتگو با آنها در خصوص این نوع از همکاری ها هستیم.

اگر بخواهیم کمی کلی تر صحبت کنیم، پیش نیازهای گسترش همکاری های اقتصادی، سرمایه گذاری و تجاری بین ایران و بلغارستان چیست؟

باقری مقدم: بر اساس آخرین آمار منتشره توسط صندوق بین المللی پول، ایران با تولید ناخالص داخلی 930 میلیارد دلاری، هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست. اما کارشناسان ایرانی معتقدند که رقم واقعی یک و نیم تریلیون دلار است. با توجه به قابلیت های ایران، این کشور آماده است تا همکاری های خود با بلغارستان را توسعه و گسترش دهد.

با وجود اینکه دولت بلغارستان از تحریم ها علیه ایران پیروی می کند، مبادلات تجاری به خوبی در حال توسعه است. در سال 2010، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به 150 میلیون دلار رسیده بود، و این عدد در شرایطی به دست آمد که شدیدترین تحریم های بین المللی علیه ایران تحمیل شده بود. اگر این تحریم ها برداشته شوند، میل فراوانی برای توسعه روابط دو جانبه وجود دارد.

با این وجود، مشخص است که ایران  یکی از مهمترین شرکای تجاری غیر اروپایی بلغارستان است. این نشان می دهد که دو ملت از تحریم ها خوشحال نیستند و به دنبال یافتن راه هایی برای فائق آمدن بر انها هستند.

۲۱ اسفند ۱۳۹۰ ۱۹:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۱۷۴