خوش چهره در گفت‌وگو با ایلنا: گره زدن سیاست خارجی به قیمت نفت تحلیلی کمدی و مزاحی سیاسی است

خوش چهره در گفت‌وگو با ایلنا: گره زدن سیاست خارجی به قیمت نفت تحلیلی کمدی و مزاحی سیاسی است
خوش چهره گفت: ارتباط دادن افزایش یا کاهش قیمت جهانی نفت به سیاست خارجی دولت های ایران نشان از عدم درک اقتصاد جهان و نفت و یک کمدی و مزاحی سیاسی است.

محمد خوش چهره نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه سیاست تعاملی دولت‌های خاتمی و روحانی منجر به کاهش قیمت نفت و سیاست تهاجمی احمدی‌نژاد در وزارت خارجه قیمت نفت را افزایش داد، گفت: استدلال‌هایی از این دست که سیاست خارجی ایران و اینکه اگر اخم کنیم و سیاست تهاجمی بگیریم بازار نفت در جهان کن فیکون می‌شود و یا این مطلب که اگر ایران موضع لطیف اتخاذ کند قیمت‌ها کاهش می‌باید مختص کسانی است که درکی از اقتصاد جهانی ندارند و اقتصاد انرژی و نفت را نشناخته و نخواسته‌اند که بشناسند.

وی تصریح کرد: جریاناتی مثل انقلاب، یا جنگ و یا اتفاقات خشن در خوشبینانه‌ترین حالت تاثیرات مقطعی کوتاه مدت بر اقتصاد جهانی و یا قیمت نفت دارند و در بلند مدت نمی‌توانند موثر واقع شوند.

خوش چهره ادامه داد: مثلا انقلاب اسلامی ایران یا جنگ اعراب و اسرائیل، سقوط صدام، سقوط قذاقی و اتفاقاتی از این قبیل در بازار نفت تاثیراتی داشت اما این تاثیرات مقطعی و کوتاه مدت بود و عرضه را در کوتاه مدت دچار اختلال می‌کرد.

وی اظهار داشت: دنیای سلطه با ابزاری مثل تسلط بر بازار انرژی و دولت‌های دست نشانده و یا با پیش خریدهای بلندمدت و ایجاد ذخایر استراتژیک و نگهداری نفت برای دوران بحران و یا دوران تاثیرگذار توانسته قیمت نفت را کنترل کند، البته آنچه تاثیر اصلی داشته و فرا‌تر از عرضه و تقاضا تاثیرگذار است، دلال‌های نفتی وابسته به کارتل‌های بزرگ در کشورهای امریکا و اروپایی هستند که می‌توانند تصمیماتی در بازار نفت اتخاذ کنند تا منافع خود را حداکثر کنند.

این اقتصاددان توضیح داد: دلال‌های نفتی با پایین آوردن قیمت نفت شرایط را برای خریدهای بلندمدت و ذخیره سازی ایجاد می‌کنند و پس از انجام خریدهای عمده اقدام به فروش نفت با قیمت بالا می‌کنند.

وی ادامه داد: جریانات یاد شده با خرید ارزان و فروش گران شوک‌هایی را به بازار وارد می‌کنند ضمن اینکه در کنار آن نرخ رشد اقتصادی نیز تاثیر دارد یعنی اگر اقتصاد جهانی در رونق باشد افزایش قیمت نفت را شاهدیم بطوری که قبل از بحران ۲۰۰۸ آمریکا قیمت‌ها روند افزایشی برجسته داشته و بعد از آن و در پی کاهش رشد اقتصاد جهانی قیمت‌ها نیز سیر نزولی داشته‌اند.

خوش چهره همچنین گفت: تقاضای زیاد کشورهایی مثل چین وهند و برخی کشورهای نوظهور صنعتی نیز موجب بالا رفتن قیمت نفت شده و در کنار آن با انقراض و روبه پایین رفتن چاه‌های نفت نیز با وجود تکنولوژی‌های جدید برای استحصال نفت نیز در قیمت‌ها موثر واقع می‌شود.

وی یادآور شد: اینکه فکر کنیم سیاست‌های صدام و یا سیاست خارجی دولت نهم و دهم توانسته افزایش پایدار قیمت نفت را بوجود آورد و یا اینکه سیاست تلطیف قیمت‌ها را کاهش دهد، تحلیلی کمدی کلاسیک است.

خوش چهره تصریح کرد: مرگ صدام تاثیر یک یا چند دلاری و آنهم مدیریت شده داشته و به هیچ وجه در تحلیل‌های عالمانه بازار نفت اینگونه اظهار نظر نمی‌شود که این عوامل قیمت‌ها را تحت الشعاع قرار داده است و قطعا اینگونه نظر دادن بیشتر مزاحی سیاسی است.

وی گفت: در حال حاضر دنیای سلطه به ذخیره سازی جدید و قراردادهای بلندمدت ارزان احتیاج دارد بنابراین تلاش می‌کند با کاهش قیمت بتواند ذخیره سازی و یا پیش خرید مناسب داشته باشد و این اراده دلال‌ها هم هست که فرا‌تر از آن به منافع حداکثری خودشان که خرید ارزان و فروش گران است می‌اندیشند.

این اقتصادادن که جزء معدود افرادی بود که در اواخر  دولت آقای خاتمی پیش بینی رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار را کرده بود معتقد است که قطعا قیمت نفت روند افزایشی را خواهد داشت و در کوتاه مدت و میان مدت این رویه را خواهیم دید.


۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۲۰
ایلنا |
تعداد بازدید : ۶۱۵