گام رو به جلو در مذاکره نفتی با عراق/تشکیل دو ‌تیم‌ برای بررسی توسعه دو میدان‌مشترک

گام رو به جلو در مذاکره نفتی با عراق/تشکیل دو ‌تیم‌ برای بررسی توسعه دو میدان‌مشترک
معاون وزیر نفت گفت: مذاکرات درباره توسعه میادین مشترک ایران و عراق پیشرفت رو به جلو داشته و به جمع‌بندی خوبی رسیده‌‌ایم چنانکه دو تیم فنی برای بررسی دو میدان مشترک مشخص شده اند.
علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: کار مطالعات درباره توسعه مشترک میادین با عراق از صفر شروع شده است چرا که نه ما و نه عراقی‌ها تجربه‌ای در این باره نداشته‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر مذاکرات پیشرفت رو به جلو داشته و به جمع‌بندی خوبی رسیده‌‌ایم چنانکه دو تیم فنی برای بررسی دو میدان مشترک مشخص شده اند.

نماینده ویژه وزیر نفت در آخرین دور مذاکرات مربوط با میادین مشترک با عراق، اضافه کرد: یکی از این میادین از جمله میدان‌هایی است که اکتشاف آنها هنوز کامل نشده و باید درباره اکتشاف کامل آن بوسیله طرفین برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به برگزاری دور بعدی مذاکرات در عراق، گفت: مذاکرات مربوط به توسعه میادین مشترک بصورت یک‌ماه و نیم یکبار به نوبت در ایران و عراق برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود:مطالعه میادین حتی به صورت مستقل نیز زمان زیادی می‌برد و به همین دلیل باید برای مشخص شدن نتیجه این مطالعات صبر کنیم.

به گزارش فارس، پیش از این مهدی فکور مدیرعامل نفت مناطق مرکزی از تشکیل یک شرکت ایرانی عراقی برای توسعه میادین نفتی مشترک دو کشور خبر داده بود.

وی همچنین در گفت‌وگو با فارس گفته بود: "میادینی که درباره تولید مشترک از آنها در حال مذاکره با عراق هستیم از میان میادین تولیدی، اکتشافی و توسعه‌ای انتخاب خواهند شد. هنوز عدد دقیقی برای تولید نفت از ۳ میدان مورد مذاکره مشخص نشده است اما تولید این ۳ میدان قطعاً از 30 هزار بشکه در روز کمتر نخواهد بود."

وی هدف ایران و عراق از تشکیل شرکت مشترک برای بهره‌برداری از میادین مشترک را برداشت صیانتی و حداکثری از میادین مشترک نفتی برای به حداقل رساندن آسیب‌پذیری این میادین اعلام کرده و گفته بود:" آنها هم برای این موضوع تمایل دارند چنانکه برداشت سریع‌تر از میادین مشترک باعث به زمین خوردن سریع‌تر هر یک از طرفین می‌شود."

*تلاش غربی‌ها برای اختلاف افکنی میان همسایه‌های نفتی

فکور در عین حال تاکید کرده بود:‌"با توجه به مذاکرات اخیر کارشناسی تصور می‌کنم اگر بیگانگان دوباره باعث ایجاد تنش نشوند با انجام مذاکرات بهمن‌ماه عملا بتوانیم کار روی یکی از میادین مشترک را به صورت مشترک با عراق آغاز کنیم."

بر اساس این گزارش در میادین نفتی مشترک بین کشورهای اروپایی یا در آمریکا قراردادها و استانداردهای مشخصی برای برداشت هر یک از طرفین از میدان وضع شده است که بر این اساس با اعمال مدیریت مشترک بر میادین، تولید صیانتی در حداکثر میزان ممکن مورد توجه قرار می‌گیرد و طرفین بیشترین منافع ممکن را از میادین می‌برند. در عین حال شرکت‌های غربی و چند ملیتی عظیم نفتی، با اختلاف افکنی بین همسایگان نفتی و گازی در مناطقی چون خاورمیانه تلاش می‌کنند حداکثر این منافع را با بستن قراردادهای شیرین‌تر در اثر رقابت نفتی و گازی همسایگان نصیب خود کنند.

با این وجود در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات طرف‌های ایرانی و عراقی برای بهره‌برداری صیانتی با مدیریت واحد از میادین مشترک ایران و عراق، این توافق می‌توان پیش دآمدی برای توافق‌های مشابه در دیگر میادین نفت و گاز مانند پارس جنوبی باشد. ناگفته پیداست که دولت‌ها و شرکت‌های غربی حداکثر تلاش خود را برای به نتیجه نرسیدن چنین توافقاتی به کار خواهند بست، چنانکه سود حداکثری آنها در گرو رقابت همسایگان در میادین مشترک و بستن قراردادهای شیرینی چون قراردادهای طرف قطری در پارس جنوبی برای حداکثرسازی برداشت منابع و ارزان فروشی منابع هیدروکربروی در کوتاه مدت است.

لااقل ۱۲ میدان نفتی مشترک بین ایران و عراق وجوددارد.

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۲۱۶