تاثیر اعلام نرخ خوراک پتروشیمی بر این صنعت و بورس مرگ خاموش صنعت پتروشیمی

تاثیر اعلام نرخ خوراک پتروشیمی بر این صنعت و بورس مرگ خاموش صنعت پتروشیمی
تثبیت نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی گازی، ماحصل تلاش شش ماه سه وزارتخانه نفت، صنعت و اقتصاد است که به تأیید دولت نیز رسیده است. قرار بود براساس آیین‌نامه‌ای علاوه بر تعیین نهایی نرخ خوراک برای چندین سال، ‌تخفیفات برای توسعه این صنعت نیز ارائه شود. با این حال تصمیم دولت، ‌آثار متعددی در اقتصاد کشور خواهد داشت، ‌اما در کوتاه‌ترین زمان شاهد بودیم که روز گذشته شاخص کل بورس به دلیل ثابت ماندن خوراک پتروشیمی‌ها منفی شد و از ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی کاسته شد.

 

شاخص بورس روز گذشته 524/3 واحد منفی شد. اما اعلام نرخ 13 سنتی خوراک پتروشیمی‌ بدون ارائه چارچوب مشخص برای تعیین یک فرمول چندساله اثر مخرب‌تری خواهد داشت، زیرا مانعی جدی برای جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد بود تا سرمایه‌گذاران در کشورهای منطقه حضور یابند. بدون شک تأثیر بلندمدت این تصمیم نیز از دست دادن جایگاه حقیقی ایران در میان کشورهای منطقه است که با وجود داشتن خوراک فراوان نتوانسته از ظرفیت‌های لازم استفاده کند.

با این حال انتظارها بر این بود که دولت با تعیین قیمت خوراک پایین‌تر از نرخ اعلام شده فضای رقابت را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند زیرا با کاهش قیمت نفت‌خام، محصولات نفتی به خصوص پتروشیمی ارزش کمتری یافته‌اند. اگرچه سهامداران با امید به کاهش نرخ خوراک، انتظار سود بیشتری داشتند، اما در نهایت پیش‌بینی‌ها به دلیل نبود ضوابط مشخص به بار ننشست

 

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۳۳
فرصت امروز |
تعداد بازدید : ۵۲۵