یک پایگاه خبری: اوپک، قیمت هر بشکه نفت در بقیه سال 2015 را کمتر از 50 دلار پیش‌بینی کرد

یک پایگاه خبری: اوپک، قیمت هر بشکه نفت در بقیه سال 2015 را کمتر از 50 دلار پیش‌بینی کرد
پایگاه خبری کواترز آمریکا اعلام کرد: اوپک اکنون فکر می‌کند، قیمت نفت برای بقیه سال 2015 کمتر از 50 دلار در هر بشکه خواهد بود. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری یادشده، اوپک با پیش‌بینی اینکه قیمت نفت برای بقیه سال 2015 کم و بیش در سطح 40 تا 50 دلار در هر بشکه خواهد بود، بالاخره، دست‌کم برای امسال پرچم سفید تکان داد.

برآورد جدید اوپک از پیش‌بینی قبلی که 70 دلار در هر بشکه بود، کمتر است؛ قیمتی که اوپک آن را منصفانه می‌دانست. این برآورد قیمتی جدید را اعضای اصلی این کارتل در نشست مورخ 10 سپتامبر (پنجشنبه گذشته) در دوحه، پایتخت قطر، به‌دست آوردند.

پیش‌بینی جدید اوپک همسو با پیش‌بینی دیگری است که در تاریخ 9سپتامبر توسط مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا اعلام شد مبنی بر اینکه قیمت نفت برنت در سال 2016 بالا رفته و به‌طور متوسط 58.57 دلار در هر بشکه خواهد بود. پس از سه سال متوالی ثبت قیمت‌های متوسط بیش از 100 دلار در هر بشکه برای نفت، رها کردن سیاست کنترل قیمت‌ها توسط اوپک و اجازه دادن به سقوط قیمت‌های نفت در سال 2015، یک اقدام دردناک برای برخی اعضای این سازمان، دیکتاتورهای نفتی و کسان دیگری بود که امرار معاش و قدرت آنها وابسته به قیمت بالای نفت بود. کاهش 15 ماهه قیمت نفت از ژوئن 2014 (خرداد 93)، پس از آنکه قیمت نفت به رکورد 115.71 دلار در هر بشکه رسید، شروع شد.

خبرهای بد برای اوپک یکی پس از دیگری می‌رسد، روسیه، پیشنهاد پیوستن به اوپک را رد کرده است، ایران ارزش ریال خود را پایین نگه داشته تا در آستانه برنامه‌ها برای تولید نفت بیشتر، سهم بازار را به دست آورد و عربستان سعودی که خود استراتژی مشابهی دارد، گفته است حتی یک دلیل برای تثبیت قیمت نفت در نشست بعدی (که احتمالا تنها به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند)، وجود ندارد.

خبر خوب اینکه، نشانه‌های کاهش تولید نفت شیل آمریکا نمایان شده است. عامل اصلی کاهش قیمت‌های نفت، افزایش تولید نفت شیل آمریکا بود. براساس اعلام مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا، درحالی‌که نفت‌خام در انبارهای آمریکا در بالاترین سطح خود از دهه 1940 قرار دارد، تولید آن شروع به کاهش کرده است.


۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۴۵
فرصت امروز |
تعداد بازدید : ۵۸۴