معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی خبر داد: نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی گازی، همان ١٣ سنت

معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی خبر داد: نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی گازی، همان ١٣ سنت
معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی گفت: براساس آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها که به سه وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده نرخ خوراک پتروشیمی‌های فعال در کشور ١٣ سنت و نرخ سوخت به ازای هر مترمکعب سه تا چهار سنت خواهد بود.

 عباس شعری مقدم در گفت‌وگو با شانا، با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها با امضای اسحاق جهانگیری به سه وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس این آیین‌نامه نرخ خوراک را وزارت نفت براساس میانگین قیمت فروش داخلی و صادراتی خوراک تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: براساس آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها که به سه وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده نرخ خوراک پتروشیمی‌های فعال در کشور ١٣ سنت و نرخ سوخت به ازای هر مترمکعب سه تا چهار سنت خواهد بود.

معاون وزیرنفت با تاکید بر اینکه نحوه محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی و سوخت در مجتمع‌های مختلف یکسان است، گفت: اما بر حسب نوع مصرف گاز میانگین قیمت تمام شده آن در مجموع مجتمع‌های مختلف متفاوت است، به‌عنوان مثال مجتمع پتروشیمی مبین یا فجر که همه خوراک گاز تحویلی به آنها به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود برای تولید یوتیلیتی یا در برخی دیگر از مجتمع‌ها ٩٠درصد گاز تحویلی به‌عنوان خوراک و ١٠ درصد به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود.

شعری مقدم افزود: نرخ خوراک و سوخت مجتمع‌های گازی به ازای هر مترمکعب به ترتیب ١٣ و ٤ سنت برای نیمه نخست امسال محاسبه می‌شود. وی گفت: تخفیف‌های در نظر گرفته شده در زمینه خوراک برای طرح‌های جدید پتروشیمی، آن هم در مناطق محروم است.

به گزارش شانا، امروزه سرمایه‌گذاران در صورت تعیین نرخ‌های بلندمدت خوراک می‌توانند امکان‌سنجی بهتری برای حضور خود در طرح‌ها داشته و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. تعیین فرمول نرخ گاز و خوراک مایع مصرفی واحدهای پتروشیمی طی بازه زمانی بلندمدت موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت طی سال‌های آتی به افق قیمتی مشخصی دست یابند و برای آنها نگرانی از بابت نوسانات عوامل تاثیرگذار بر این فرمول وجود نداشته باشد.

اگر بخواهیم علاقه سرمایه‌گذاران را برای حضور در ایران به فعلیت برسانیم باید سه اصل را رعایت کنیم؛ اول تعیین قیمت خوراک در درازمدت که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت و سوم ثبات قوانین. صنعت پتروشیمی ایران که با اتکا به خوراک فراوان مایع و گازی، نیروی کار تحصیلکرده و جوان، موقعیت جغرافیایی منحصر به‌فرد با دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف، حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت گرفته، در حال حاضر نقشی فراملی و فرا‌منطقه‌ای در اقتصاد ایران داشته و باوجود اعمال محدودیت‌های گوناگون سیاسی و تجاری، موقعیت ممتاز خود را در بازارهای بین‌المللی حفظ کرده است.

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۲:۳۵
فرصت امروز |
تعداد بازدید : ۵۶۴