قانون‌گذاران کانادایی مجوز صادرات گاز LNG را صادر کردند

قانون‌گذاران کانادایی مجوز صادرات گاز LNG را صادر کردند
شرکت انرژی اسپانیایی رپسول موفق شد مجوز صادرات گاز از منطقه New Brunswick را از قانون‌گذاران کانادایی دریافت کند. هیات ملی انرژی کانادا مجوز بهره‌برداری از منابع گاز غرب کانادا به میزان 312 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سپس تبدیل آن به 6 میلیون تُن گاز LNG را برای این غول انرژی اسپانیایی صادر کرده است.

 مجوز صادر شده برای شرکت رپسول یکی از چهار پروژه گاز LNG در شرق کانادا به شمار می‌رود که هدف از آن بهره‌برداری و صادرات منابع گاز طبیعی آمریکای شمالی و انتقال آن به بازارهای تشنه انرژی است.

در ارتباط با صدور مجوز برای بهره‌برداری از منابع گازی کانادا، هیات ملی انرژی کانادا اعلام کرد تعداد بسیاری از متقاضیان برای دریافت مجوز درخواست داده بودند اما امکان اینکه تمامی آنها مجوز فعالیت در میادین گازی آمریکای شمالی را دریافت کنند امکان‌پذیر نبوده است. این کمیته در نامه خود می‌گوید: «بازارهای گاز LNG از جذابیت بسیار زیادی برای شرکت‌های انرژی برخوردار است اما این بازارها به‌رغم جذابیت‌شان بسیار محدود بوده و شرکت‌های سرمایه‌گذار با چالش‌های بسیاری در زمینه توسعه و ساخت زیرساخت‌های لازم روبه‌رو هستند.»

در همین ارتباط تحلیلگران اعتقاد دارند تمامی پروژه‌های شرق کانادا از جمله پروژه Canaport marine از موقعیت و امکان بسیار خوبی برای صادرات گاز ارزان و قابل اعتماد به اروپا و تامین انرژی مورد نیاز آن در شرایط جنگ و بحران داخلی در اوکراین و افزایش تنش‌های اروپا با روسیه برخوردارند. مشکل اصلی در این بین منابع لازم جهت تولید گاز مورد نیاز است، چرا که بسیاری از ایالت‌های کانادا از جمله کِبِک و نووا اسکوتیا قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه بهره‌برداری از منابع گاز شِیل به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست وضع کرده‌اند.

با این وجود شرکت رپسول در بیانیه‌ای ضمن کم‌اهمیت خواندن نگرانی‌های موجود در زمینه تامین گاز مورد نیاز اعلام کرد این شرکت در حال ارزیابی امکان تامین گاز مورد نیاز از مناطق غربی کانادا یا ایالات متحده است. امکان‌سنجی و ارزیابی‌های شرکت رپسول در شرایطی صورت می‌گیرد که احداث خط لوله انتقال گاز در آمریکا مخالفت و مقاومت جدی برخی از فعالان محیط‌زیست در این کشور را برانگیخته است.


۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۴۹
فرصت امروز |
تعداد بازدید : ۴۹۹