یک پایگاه خبری: اوپک یار جدید می‌گیرد

یک پایگاه خبری: اوپک یار جدید می‌گیرد
پایگاه خبری سی. ‌ان. ‌ان مانی آمریکا اعلام کرد: اندونزی پس از هفت سال، دوباره به اوپک می‌پیوندد. همزمان با رشد تقاضای نفت در اندونزی، این کشور به دنبال تقویت سرمایه‌گذاری و افزایش تولید نفت است.

 

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری یادشده، اوپک، سازمان 12 عضوی که به‌زودی 13 عضو می‌شود، در بازار جهانی نفت نقش کلیدی دارد. اوپک که رهبری آن را عربستان سعودی برعهده دارد، با وجود سقوط چشمگیر قیمت نفت از ژوئن 2014 (خرداد 93) ، از کاهش تولید خودداری کرد و در مقابل تصمیم گرفت از سهم بازار خود دفاع کند. این استراتژی موفق بوده است. بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت مانند روسیه، ونزوئلا و کانادا از کاهش شدید قیمت نفت آسیب دیده‌اند و تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا نیز به سختی خود را سرپا نگه داشته‌اند.

اندونزی نیز در اوپک از جمله اعضایی خواهد بود که تولیدشان کمترین است. براساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، این کشور برای تولیدی به میزان 70 هزار بشکه در روز در سال 2015 آماده می‌شود. این میزان تقریباً نصف تولید اندونزی در دوره اوج تولید آن در اواخر دهه 1970 است. اندونزی پس از یک دوره کاهش تولید، عضویت خود در اوپک را در سال 2009 به حالت تعلیق درآورد. حتی اگر اندونزی احتمالا به‌طور خالص یک کشور واردکننده نفت باقی بماند نیز به محض فعال شدن مجدد عضویت آن در ماه دسامبر (آذر)، در تصمیم‌های اوپک اثرگذار خواهد بود. جمعیت در حال رشد اندونزی که چهارمین کشور پرجمعیت جهان است، به این معنی است که در آینده به نفت بیشتری نیاز خواهد داشت. در شرایط افزایش مازاد عرضه نفت در بازارها، به دلیل رشد تقاضای نفت در اندونزی، این کشور برای دیگر اعضا جذاب است.

اوپک در بیانیه‌ای بازگشت دوباره اندونزی را خیرمقدم گفت و اعلام کرد: اندونزی در تاریخ اوپک بسیارسهیم بوده است.

 

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۴:۰۹
فرصت امروز |
تعداد بازدید : ۵۷۴