در آینده ای نزدیک بومی شدن ساخت پالایشگاه های کشور/ سال 91 نهضت راه اندازی پروژه های جدید

در آینده ای نزدیک بومی شدن ساخت پالایشگاه های کشور/ سال 91 نهضت راه اندازی پروژه های جدید
کشور ما با داشتن دانش فنی، نیروی متخصص و توانمند می تواند به با تولید تمام قطعات ساخت و تجهیز پالایشگاه ها را در کشور بومی سازی و راهبری کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد اوجی مدیر عامل شرکت ملی گاز در گفتگوی خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب گفت: امسال صنعت نفت و گاز کشور توفیق این را پیدا کرد در سال جهاد اقتصادی دو مرتبه میزبان رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد بازدید مقام معظم رهبری در سال جهاد اقتصادی بیانگر نقش بسزا و پراهمیت صنعت نفت و گاز کشور در اقتصاد است.
***صنعت نفت و گاز در حقیقت خط مقدم جهاد اقتصادی
وی تصریح کرد: همچنین در سال جها اقتصادی صنعت نفت و گاز در حقیقت خط مقدم جهاد اقتصادی است تا جاییکه این صنعت نیروی محرک توسعه و رشد اقتصادی کشور را به عنوان یکی از مولفه های امنیت انژری را دارد و به لحاظ اینکه نفت و گاز خط مقدم جهاد اقتصادی است رهبر معظم انقلاب این صنعت را مهم و با اهمیت شمردند.
اوجی با اشاره به اینکه کشور ما دومین ذخایر گازی جهان را دارا است افزود: کشور ما با حجم گاز قابل استحصال 35 هزار میلیارد متر مکعب و 35 تریلیون متر مکعب حجم قابل استحصال میادین گازی و نفتی را دارد و چهارمین تولیدکننده گاز از نظر حجم در جهان را دارد.
***ایران دومین کشور ذخایر گاز در دنیا
مدیر عامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: کشور ما بعد از روسیه دومین ذخایر گازی جهان را دارد به طوری که روزانه توان تولید 650 میلیون متر مکعب گاز شیرین و ترش را به خو اختصاص داده و نیز توان فراورشی 540 میلیون متر مکعب گاز با توجه به 13 پالایشگاه در مرحله بهره برداری است را داریم. همچنین با داشتن 34 هزار کیلومتر خطوط انتقال و خطوط فشار قوی در سراسر کشور 750 میلیون متر مکعب توانایی انتقال گاز از میادین تولیدی تا مصرف را دارد.
وی اظهار داشت: مصارف گاز بیشتر در بخش خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه ها، صادرات و واردات و نیز تبدیل گاز شیرین در میادین نفتی را شامل می شود.
****خودکفایی تولید قطعات پالایشگاهی در کشور
اوجی با تاکید براینکه در آینده نزدیک ساخت پالایشگاه های کشور بومی می شود افزود: تمامی مجموعه در حوزه پالایشگاه های کشور نیروی متخصص و توانمند داخلی و بومی کشور را راهبری می شود و تعمیرات اساسی پالایشگاه ها توسط نیروی داخلی انجام می شوددر حالیکه در گذشته در طول 33 روز تعمیرات اساسی انجام می شد و عمده تجهیزات و قطعات توسط سازندگان داخلی در خود کارگاه های مرکزی تهیه و تامین می شود.
****بهره مندی 14.5 میلیون مشترکی از نعمت گاز
مدیر عامل شرکت ملی گاز اضافه کرد: در حال حاضر 14.5 میلیون مشترک از نعمت گاز در کشور بهره مند هستند که از این میزان 96 درصد خانوار شهری و بیش از 54 درصد ضریب خانوار روستایی و نیز 40 درصد بخش صنایع ( برای تهیه خوراک و سوخت) را تشکیل می دهد.
وی یادآور شد: با بدانیم قبل از انقلاب اسلامی تنها یک پالایشگاه در کشور وجود داشت و ظرفیت روزانه آن 25 میلیون متر مکعب بود که از این ظرفیت یک روستا و 5 شهر استفاده می کردند در حالیکه امروز با تلاش متخصصصین بیش از 920 شهر و 12 هزارو 250 روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.
**** 13 پالایشگاه در مرحله بهره برداری
مدیر عامل شرکت ملی گاز به اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: 13 پالایشگاه در مرحله بهره برداری قرار دارد که وظیفه فراورشی 540 میلیون متر مکعب را دارد تا جاییکه هم گاز شیرین و هم مشتقات آن شامل معیانات گازی و مایعات نم زدایی و گوگردزدایی که خود گوگردزدایی شامل آجری و فله ای است را انجام می دهد مجموعه واحدهای شیرین سازی و نم زدایی این واحدها تشکیل یک پالایشگاه گاز را نمی دهد و توسط شرکت های خارجی صورت می گرفت در این صنعت کالاهایی و قطعاتی که نصب می‌شد بخشی از داخل و بخشی نیز از خارج تامین می شد.
****بومی سازی پالایشگاه ملی با برند و نشان ایرانی
وی اضافه کرد: در چند سال اخیر تلاش کردیم در راستای بومی سازی پالایشگاه ملی با برند و نشان ایرانی در کشور طراحی و راه اندازی کنیم تا بتوانیم در این صنعت خودکفا شویم، پیش بینی می شود ظرف 5 سال آینده یعنی در یکی دو سال کار طراحی و ساخت تجهیزات انجام شود و بعد مراحل نصب و راه اندازی این پالایشگاه آغاز شود.
مدیر عامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: اهداف ساخت پالایشگاه بیشتر طراحی و ساخت کامل قطعات به صورت بومی باشد تا بتوانیم با برند ملی این پالایشگاه را به بهره برداری برسانیم.
****توسعه میادین مشترک در اولویت وزارتخانه نفت
وی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما توان تولید 640 میلیون متر مکعب گاز شیرین و ترش همچنین ظرفیت 4 میلیون و 300 هزار لیتر نفت در کشور را دارد بنابراین با توجه به سیاست برنامه پنجم بنا داریم توسعه میادین مشترک که در اولویت نخست وزارتخانه قرار گرفته در این زمینه قراردادهایی را منعقد کنیم.
اوجی با تاکید بر اینکه در میدان پارس جنوبی ابتکار خوبی صورت گرفته است، افزود: در بخش قراردادهای پارس جنوبی که شرکت های خارجی وقفه ایجاد کردند با تلاش همکاران شرکت ملی نفت پارس جنوبی توسط پیمکاران داخلی قرارداد بسته شد و اکنون از روند رشد خوبی برخوردار است.
**با بهره برداری از 6 فاز ظرفیت تولید به 200 میلیون متر مکعب افزایش می یابد
مدیر عامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: در سال 91 با بهره برداری از 6 فاز پارس جنوبی نزدیک 200 میلیون متر مکعب گاز به حجم تولید گاز کشور اضافه می شود، بنابراین این فازها ظرف 35 ماه توسط بخش خصوصی و پیمانکاران داخلی به بهره برداری کامل می رسد.
وی اضافه کرد: در سال 91 که با بهره برداری از 6 فاز پارس جنوبی که میادین مشترک بین کشور قطر است 290 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد. همچنین با تمامی فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید تا پایان برنامه به 1400 میلیون متر مکعب در روز می رسد.
وی تصریح کرد: در سال جاری طبق آمار ارائه شده بوسیله امور برنامه ریزی و نظارت منابع هیدروکربنی 100 میلیون مترمکعب تزریق گاز شیرین و ترش به میادین گازی صورت گرفته و باید با روند افزایشی، به تولید 250 میلیون متر مکعب تزریق در میادین برسیم و با این تزریق صیانت از سقف تولید و کاهش هزینه می توانیم هر وقت اراده کردیم از میادین گازی برداشت کنیم.
****واردات 73 میلیون لیتر روزانه بنزین
در ادامه گفتگوی ویژه خبری علیرضا ضیغمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش پخش فراورده های نفتی گفت: در رابطه با تولید بنزین نموداری داریم که از سال 85 به میزان 73 میلیون لیتر روزانه بنزین وارد می‎کردیم. منحنی که دیروز در حضور رهبر انقلاب ارارئه دادیم اگر ما سهمیه بندی و هدفمندی یارانه ها را اجرا نمی کردیم مصرف بنزین در سال 86 به 72 میلیون لیتر بود در حالی که در پایان سالجاری 120 میلیون لیتر مصرف تقریبا 80 یا 75 میلیون لیتر بنزین در روز وارد می کردیم.
وی تصریح کرد: شرکت ملی نفت برای تامین فراورده های نفتی از سال 86 تا به امروز با اجرای یارانه ها حدود 39 میلیارد دلار وارد می کرد که سهم سال 90 ، 14.7 میلیارد دلار است از طرفی اگر وارد کننده بودیم امکان انتقال و ذخیره سازی مقدور نبود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش پخش فراورده های نفتی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب پیامی در خصوص الگوی مصرف داشتند و ما با الگو گرفتن از این پیام سعی در توسعه پالایشگاه ها داشتیم، افزود: اکثر پالایشگاه های کشور قدیمی هستند بغیر از پالایشگاه امام خمینی شازند استان مرکزی و بندرعباس میانگین عمرشان بالای 30 سال است و از تکنولوژی نوین استاندارد های جهانی برخوردار نیستند.
***15 هزار میلیارد تومان برای افزایش و ارتقای کیفیت نفت سفید و گاز
وی تصریح کرد: بنابراین پروژه های جدیدی از شروع کار دولت نهم کلیک خورد و 15 هزار میلیارد تومان برای افزایش و ارتقای کیفیت نفت سفید و گاز همچنین برای پالایشگاه شازند 4 هزار میلیارد دلار هزینه اختصاص داده شد چرا که پالایشگاه شازند در استان مرکزی با افزایش تولید 4.5 میلیون لیتر بنزین یعنی 16.5 میلیون لیتر قابلیت افزایش را دارد.
****سال 91 نهضت راه اندازی پروژه های جدید
وي با تاکید بر اینکه به برکت سال جهاد اقتصادی که از قبل شروع شده در سال 91 نهضت راه اندازی پروژه های جدید، همچنین در 7 پالایشگاه افزایش تولید بنزین و ارتقای کیفیت و تبدیل نفت و گاز به نفت سفید و سوخت هواپیمای یورو 4و 5 توزیع و عرضه را داریم.

ضیغمی تصریح کرد: امسال معادل 10 میلیارد دلار در همین یک ماه گذشته صادرات داشتیم که در مقایسه با سال گذشته 2 میلیارد دلار افزایش صادرات را نشان می دهد و در حوزه نفت و گاز 700 میلیارد دلار که نسبت به زمان مشابه 4برابر و نفت کوره معادل سال گذشته بود. همچنین برای نخستین بار حدود 80 میلیون دلار نفت سفید به یکی از کشورهای همسایه صادر کردیم و نفت پایه تولید بنزین 700 میلیون دلار و نیز 2 میلیارد دلار انواع فراورده های نفتی را صادر کردیم.

وی اظهار داشت: راندمان تولید نفت کوره به قیمت 85 درصد که قیمت نفت خام است در پالایشگاهی که راندمان حدود 27.5 درصد است تا پایان برنامه پنجم تبدیل 15 درصد نرم بین الملل تولید نفت کوره ارزش کمتری به نفت خام دارد و بایستی 10 تا 15 درصد باشد.
****تولید بنزین از 55 میلیون لیتر به مرز 70 میلیون لیتر در روز
مدیر عامل شرکت ملی پالایش پخش فراورده های نفتی اظهار داشت: در سال 91 پیش بینی می شود تولید بنزین از 55 میلیون لیتر به مرز 70 میلیون لیتر در روز برسد. با این عملکرد قادر خواهیم بود از نیمه دوم سال 91 روزانه 10 میلیون لیتر بنزین و 10 میلیون لیتر نفت و گاز صادر کنیم.
***تولید روزانه 41.4 میلیون لیتر بنزین یورو 4و5
در ادامه مدیر عامل شرکت ملی گاز به پروژه های تعریف شده اشاره کرد و گفت: در سال 91 قادر خواهیم بود روزانه 41.4 میلیون لیتر بنزین یورو 4و5 تولید کنیم و فرقی که یورو 4و5 باهم دارند این است که طراحی این پالایشگاه ها با تاخیر صورت گرفته و اختلاف 0 تا 59 ppm یا 50 میلی گرم در لیتر است که اختلاف چندانی ندارند. همچنین در سال آینده 41 میلیون لیتر بنزین یورو و 28.2 میلیون لیتر بنزین معمولی تولید کنیم و این رقم تا پایان برنامه پنجم به 0 104 میلیون لیتر بنزین یورو و 11.6 میلیون لیتر بنزین معمولی خواهد رسید.
***افزایش تولید روزانه 2 هزار و 500 تن
اوجی اظهار اشت: نفت و گاز که کاربری صنعتی و حمل و نقل و کاربری حرارتی برای نیروگاه دارد و به موازی استانداردکردن نقت و گاز که در حال حاضر 500 تن گوگرد تولید می شود تا پایان برنامه پنجم با تولید روزانه 2 هزار و 500 تن افزایش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: برای کشوری که شاید روزانه 560 میلیون متر مکعب در مبادی بخش های مختلف از جمله خانگی و تجاری و غیره دارد یک پشتوانه ذخیره ای داشته باشد که در سال گذشته 110 تا 120 میلیون متر مکعب ذخیره داشتیم و فعالیت های خوبی در شرکت گاز و نفت صورت گرفته، یکسری مخازن شناسایی شدند و مخازن هیدروکربنی و گنبد نمکی جزء مخازنی بودند که گاز در آنها ذخیره شد.
وی تاکید کرد: امروز در 4 میدان گازی ذخیره سازی را انجام می دهیم، میدان سراجه قم که مراحل پایانی را طی می کند و تزریق را از یکی دو ماه گذشته شروع کردیم چرا که در بخش خانگی 54 میلیون متر مکعب بالاترین مصرف را شاهد بودیم و نیاز است 100 میلیون متر مکعب در روز ذخیره سازی صورت گیرد. در همین راستا نیاز به 40 میدان ذخیره سازی در کشور است و در حال حاضر در 4 میدان کار ذخیره سازی صورت می گیرد و مطالعاتی را شروع کردیم تا پایان برنامه پنجم 30 تا 50 میلیون متر مکعب ذخیره سازی صورت گیرد.
وی به میادین گازی سردار جنگل اشاره کرد و گفت: میادین گازی سردار جنگل در دریای خزر کشف شده و برآورد اولیه 50 تی سی اف ذخیره گازی است و برآوردها نشان می دهد میدان مشترک عملیات حفاری شروع شده و امیدواریم با حفاری چاه ها به بهره برداری برسد.
وی تصریح کرد: امسال در شش ماهه گرم سال تعمیرات پالایشگاه ها و خطوط انتقال و توزیع را کامل انجام دادیم و چالشی که در سال گذشته شاهد بودیم فراورش انتقال گاز برطرف شد و خطوط شبکه گاز کشور کاملا لوپ است و با تلاش هایی که در بخش یسپچینگ صورت گرفته به توزیع و مدیریت شبکه گاز کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه در فصول سرمای امسال شاهد قطعی گاز نبودیم، گفت: با بررسی نقاط قوت و ضعف توانستیم جلوی قطعی گاز در کشور را بگیریم حتی در ماه سرد زمستان 9 میلیارد متر مکعب صادرات گاز را نیز داشیم کشور ما با 42 هزار کیلومتر خطوط فشار قوی بالغ بر 200 هزار کیلومتر شبکه شهری و 64 ایستگاه تقویت فشار و 13 پالایشگاه کمترین توقف را در توزیع گاز داشتیم.
*** انعقاد قرارداد با چند کشور همسایه
مدیر عامل شرکت ملی گاز به قرارداد منعقد شده با کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: قرارداد گازی ترکیه روزانه 30 میلیون متر مکعب، ارمنستان تهاتر گاز و برق، نخجوان 2.5 میلیون متر مکعب، پاکستان 2 هزار و 14 اینچ خط تکمیل 21.5 میلیون متر مکعب و قرارداد عراق 25 میلیون متر مکعب به زودی منعقد می شود. همچنین با کشورهای اروپایی و چند کمپانی مذاکرات جدی را شروع کردیم که امیدواریم قراردادها بسته شود.
**** 54.5 میلیون تن صادرات به ارزش 14 میلیارد دلار
اوجی به صادرات پتروشیمی اشاره کرد و افزود: 54.5 میلیون تن صادرات به ارزش 14 میلیارد دلار در سال جاری داشتیم و طبق برنامه ریزی صورت گرفته برای سه سال آینده پیش بینی می شود به 117 میلیون تن برسد، همچنین در صنعت پتروشیمی به 25 دانش فنی دست پیدا کردیم.

وی در پایان به مهمترین دستاوردهای نمایشگاه نفت اشاره کرد و گفت: در ساخت دکل های حفاری، اکتشافات و حفاری، ابزار آلات نوین حفاری پشرفت هایی را کسب کردیم به طوری که در صنایع 98 درصد، ساخت توربین 65 درصد و پتروشیمی به 25 دانش نفنی موفقیت هایی نایل شدیم./

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ ۱۴:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۰۸۸