درآمد 40میلیارد دلاری پارس جنوبی در سال جاری

درآمد 40میلیارد دلاری پارس جنوبی در سال جاری
میدان گازی پارس جنوبی با وجود این که بودجه 22میلیارد دلاری آن تامین نشد، اما در سال 1390 حدود 40 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.
موسی سوری - مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ارزش تولیدات 10 فاز توسعه یافته بزرگترین میدان گازی جهان برای ایران را در سال جاری حدود 40میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به پارسال چهار میلیارد دلار افزایش داشته است.

به گفته وی امسال تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی با 5.2 میلیارد متر مکعب افزایش نسبت به سال گذشته به 83 میلیارد متر مکعب و تولید میعانات گازی از این میدان به 117 میلیون بشکه رسید که ارزش آنها 40میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی با اشاره یه این که ظرفیت تولید گاز در اسفند 1390 به روزانه 290 میلیون متر مکعب رسید، گفت: این در حالیست که طی ماههای گذشته ظرفیت تولید آن روزانه حدود 280 میلیون مترمکعب بود.

سوری یکی از دلایل افزایش ظرفیت تولید گاز را افزایش تولید گاز از سکوهای فاز یک تا سقف 25 میلیون متر مکعب و تکمیل پروژه فازهای 9 و10 و افزایش ظرفیت تولید گاز آن از 16میلیون مترمکعب در روز در سال 1389 به 56 میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد.

به گفته وی میانگین تولید گاز در 11 ماهه امسال معادل 233 میلیون مترمکعب در روز بوده است.

 

امسال تنها 50درصد بودجه پارس‌جنوبی تامین شد

 

او با اشاره به این که بودجه سالانه این شرکت 22 میلیارد دلار بود، اظهار کرد که از این رقم تنها 50 درصد (10میلیارد دلار) تاکنون تامین شده است.

وی افزود: امسال همچنین حدود 15هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و 2.7 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی غیر نقدی برای طرح‌های توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی منتشر و فروخته شد. علاوه بر این هفت میلیارد دلار از محل تسهیلات بیع متقابل، منابع داخلی و بانکها به طرحهای توسعه ای اختصاص یافت.

 

درآمد سالانه 220 میلیارد دلاری از پارس‌جنوبی تا سال 1394

 

سوری با اشاره به این که درحال حاضر فقط در شرکت نفت وگاز پارس بیش از 68 میلیارد دلار پروژه درحال اجراست، آن را در تاریخ توسعه صنعتی کشور بی‌سابقه خواند و یادآور شد: با بهره برداری از هریک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی یک درصد افزایش می یابد که در سطح ملی هیچ حوزه اقتصادی چنین اثری را بر اقتصاد ملی ندارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که تا پایان سال 1393 کلیه 29 فاز استاندارد میدان گازی پارس جنوبی وارد مدار تولید شده‌اند، گفت: در صورتی که هر بشکه نفت را 50 دلار محاسبه کنیم، درآمد حاصل از میدان پارس جنوبی حداقل به میزان 110 میلیارد دلار در سال و در صورت محاسبه هر بشکه نفت 100 دلار، به بیش از 220 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.

 

تامین 65 تا 70 درصدی کالا توسط سازندگان داخلی

 

وی با اشاره به این که ساخت تجهیزات فازهای جدید توسط صنایع داخلی بین 5 تا 10 درصد افزایش داشته است، گفت: در حال حاضر ساخت و تولید بین 65 تا 70 درصد کالاهای مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی توسط سازندگان داخلی انجام می‌شود.

به گفته وی درحال حاضر 62 هزار نفر در منطقه پارس جنوبی و حدود 300 هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم در سایر نقاط کشور مشغول فعالیت در طرحهای توسعه و تولید پارس جنوبی هستند.

به گزارش ایسنا، میدان گازی پارس جنوبی (با نام گنبد شمالی در سمت قطر) بزرگترین میدان گازی جهان است که به صورت مشترک بین ایران و قطر درخلیج فارس قرار دارد. حجم گاز درجای این میدان مشترک در مجموع نزدیک به 40 تریلیون متر مکعب معادل بیش از 21 درصد کل گاز دنیاست.

مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع است. سهم ایران از ذخیره گاز درجای این میدان گازی معادل 14.2 تریلیون مترمکعب به همراه 19 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود هشت درصد از کل گاز دنیا و حدود 47 درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می شود. همچنین سهم کشور از لایه نفتی میدان پارس جنوبی 7.5 میلیارد بشکه نفت خام است.

در حال حاضر تولید از 10 فاز اول پارس جنوبی عملی شده است که روزانه بیش از 290 میلیون متر مکعب گاز در روز از این فاز‌ها تولید می‌شود. البته با تکمیل 29 فاز استاندارد میدان مشترک پارس جنوبی، تا پایان سال 1393 حجم تولید گاز کشور به مرز روزانه 800 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ ۱۴:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۲۱۳