آسوشیتدپرس: تحریم‌های ضدایرانی، فرصت زیادی از شرکت‌های آمریکایی سلب می‌کنند

آسوشیتدپرس: تحریم‌های ضدایرانی، فرصت زیادی از شرکت‌های آمریکایی سلب می‌کنند
تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده‌اند موجب می‌شود فرصت‌های زیادی از شرکت‌های آمریکایی در بحبوحه رقابت کشورهای مختلف برای ورود به بازار جذاب ایران سلب شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی در گزارشی به شرح تکاپوی شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازار ایران، پس از امضای سند «برجام» میان تهران و کشورهای 1+5 پرداخته است.

آسوشیتدپرس در این گزارش می‌نویسد هنگامی که کاخ سفید و کنگره آمریکا درگیر جدال برای تصویب سند «برجام» بوده‌اند، سایر کشورهای دنیا سرگرم به انجام مبادلات بازرگانی با طرف ایرانی اشتغال داشته‌اند. 

اما، نتیجه کشمکش کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر تصویب یا رد برجام هر چه که باشد، شرکت‌های آمریکایی طرفی از آن نخواهند، چرا که به نوشته آسوشیتدپرس، «تحریم‌های اصلی وضع شده توسط واشنگتن، حتی بعد از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای پابرجا خواهند ماند.»

این تحریم‌های ثانویه با بهانه‌‌هایی در زمینه‌های حقوق بشر، تروریسم و برخی موارد دیگر علیه ایران وضع شده‌اند. آنها، تعامل تجاری با ایران را ممنوع می‌کنند، مگر در اندک مواردی مانند تأمین قطعات یدکی برای بخش هواپیماهای غیرنظامی ایران که استثنائاتی وجود دارند. 

ویلیام مک‌گلون، یک وکیل متخصص در زمینه قوانین تحریمی به این رسانه می‌گوید: «در کل، شرکت‌های غیرآمریکایی مشمول تحریم‌های آمریکا نمی‌شوند. تا زمانی که یک شرکت غیرآمریکایی، از افراد یا عملیات‌هایی در آمریکا استفاده نکند، می‌تواند به مبادلاتش (با ایران) ادامه دهد.» 

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش، به توصیف فرصت‌هایی می‌پردازد که بر همین اساس از شرکت‌های آمریکایی سلب شده است.

این رسانه آمریکایی تصریح می‌کند: «چیزهایی زیادی در ایران هستند که شرکت‌های آمریکایی آنها را از دست می‌دهند.  این کشور 80 میلیون نفری، مولد اقتصادی با 400 میلیارد دلار است، به خاطر داشتن چهارمین منابع نفتی در جهان به خود می‌بالد، دومین دارنده بزرگترین ذخائر گازی جهان است و دارای صنایع کشاورزی و تولیدی تثبیت‌شده است.»


۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷
فارس |
تعداد بازدید : ۵۳۶