عبورظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی از مرز 62 میلیون تن

عبورظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی از مرز 62 میلیون تن
ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی ایران بر اساس برنامه ریزیهای صورت در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا پایان امسال به 62,6 میلیون تن خواهد رسید.

 

به گزارش شانا، تا پایان امسال همزمان با افزایش تولید اتان در فازهای در حال ساخت میدان گازی پارس جنوبی و افزایش تولید گازهای همراه نفت در ایران، پیش بینی می شود ظرفیت تولید عملیاتی محصولات پتروشیمی کشور به 50,1 میلیون تن برسد.

به نظر می رسد از 50,1 میلیون تن محصول تولید شده در سال جاری بیش از 36 میلیون تن آن قابل فروش بوده و از این میزان 17.7 میلیون تن آن در داخل و 17.5 میلیون تن آن درخارج به فروش برسد.

پیش بینی می شود ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به حدود 11 میلیارد دلار و ارزش فروش داخلی آن نیز به 334 هزار میلیارد ریال برسد، از این رو ارزش فروش کل محصولات پتروشیمی کشور به 22,6 میلیارد دلار خواهد رسید.

هم اکنون زمینه برای بهبود وضع صادرات پتروشیمی ایران آماده شده و این کشور در انتظار رسیدن عملیاتی شدن توافق هسته ای با کشورهای گروه 1+5 است؛ با این وجود بازرگانان حداقل برای مدتی انتظار تغییر خاصی به دلیل ورود دوباره ایران به بازار جهانی تجارت پتروشیمی ندارند.

همزمان تلاش دیپلماتها برای عملی کردن توافق هسته ای مدیران ارشد شرکتهای بزرگ نفتی اروپا مانند شرکت انگلیسی-هلندی شل و انی ایتالیا که به منظور بررسی فرصتهای سرمایه گزاری در ایران حضور می یابند، همچنین تهران میزبان بازرگانان و کارشناسان صنعت پتروشیمی است. به گفته ادورادو فان زلر نتو، رئیس بخش نفت و مواد شیمیایی شرکت مشاوره ای رونالد برگر استراتژی کانسولتنت مستقر در دوبی، ایران امروزه برای هر شرکت و سرمایه گذاری به یک اولویت در تجارت پتروشیمی خاورمیانه بدل شده است.براساس برآوردهای انجام شده، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی هم اکنون سالانه 60 میلیون تن است در حالی که 17 میلیون تن از آن در سال به خارج از کشور صادر می شود.

 

۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۴۹
هدف و اقتصاد |
تعداد بازدید : ۵۶۱