در پنج ماه نخست، تولید 20 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در سال 94

در پنج ماه نخست،  تولید 20 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در سال 94
از ابتدای امسال تا پایان مردادماه بیش از 19.69 میلیون تن محصول پتروشیمی در مجتمع های موجود و واگذار شده صنعت پتروشیمی تولید شده است.

به گزارش ایرنا، از مجموع کل تولیدات صنعت پتروشیمی در مردادماه بیش از ١,١ میلیون تن آن به ارزش ١٩ هزار و ٩٤٤ میلیارد ریال در داخل کشور و بیش از ١.٥٤میلیون تن به ارزش ٧٥٠ میلیون دلار صادر شده است.
براساس آمارهای موجود از ابتدای امسال تا پایان مردادماه بیش از 19.69 میلیون تن محصول پتروشیمی در مجتمع های موجود و واگذار شده صنعت پتروشیمی تولید شده است.
برپایه این گزارش، براساس پیش بینی ها تولید امسال صنعت پتروشیمی به بیش از ٥٠ میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته ٦ میلیون تن افزایش دارد، یک میلیون تن از این میزان مربوط به راه اندازی پروژه های جدید و پنج میلیون تن آن مربوط به بالا بردن راندمانهای مجتمع های موجود است.
در سالهای ٩٢ و ٩٣ تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ترتیب 40.5 و ٤٤.٥ میلیون تن بوده است و سال گذشته نسبت به سال ٩٢ از لحاظ تولید بیش از ١٠ درصد محصولات بیشتری تولید شده است.
در سال گذشته در مجموع بیش از ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تن اتان به مجتمع های پتروشیمی در کشور اتان تحویل داده شده است و امسال بر اساس پیش بینی های صورت گرفته و قولهای داده شده از سوی مدیران بالادستی حداقل یک میلیون ٤٠٠ هزار تن به این رقم افزوده می شود به عبارت دیگر در مجموع سهم پتروشیمی ها از اتان تولیدی کشور به مرز سه میلیون چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تن می رسد.
به نظر می رسد با توجه به روند فعالیت در فازهای ١٥ و ١٦ و فاز ١٧ و ١٨ واحدهای اتان زدایی این فاز ها به ترتیب خرداد و شهریور ماه امسال وارد مدار تولید شوند، در سال گذشته به دلیل شرایط خاص کشور پالایشگاه های نفتی به جای استفاده از نفت کوره مجبور به استفاده از نفتای واحدهای پتروشیمی شدند، امیدواریم امسال با افزایش تولید نفت کوره این کمبود کاملا رفع شود.
به گزارش وزارت نفت، سال گذشته علاوه بر بهبود وضعیت خوراک واحدهای پتروشیمی شاهد افزایش موجودی انبارهای مجتمع های پتروشیمی نیز بودیم، زیرا با کاهش قیمت جهانی نفت روند فروش محصولات پتروشیمی با کندی روبرو شد، بنابراین موجودی انبارهای پتروشیمی به شدت افزایش یافت.

۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۳۴
ایرنا |
تعداد بازدید : ۵۲۲