مذاکره باشرکت اکراینی برای تولید30 هزار بشکه درمیدان نفتی درود/ کسی مقصر درکاهش تولید هنگام نیست

مذاکره باشرکت اکراینی برای تولید30 هزار بشکه درمیدان نفتی درود/ کسی مقصر درکاهش تولید هنگام نیست
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، از مذاکره با یک شرکت اکراینی برای احیای یک چاه نفتی در میدان دورد خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید حافظی مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه این شرکت برای دوران پساتحریم برای توسعه میادین مشترک گفت: این شرکت برای توسعه میدان نفتی هنگام با کشور عمان تاکنون 3 جلسه مذاکراتی را برگزار کرده بطوریکه برای توسعه سایر میادین نیز همین برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.

مذاکره با عمان برای میدان نفتی هنگام

وی یادآور شد: میدان هنگام ، میدانی مشترک با عمان است که تاکنون 3 جلسه در ایران برگزار شده و یک جلسه نیز به زودی در عمان برگزار خواهد شد چرا که این مذاکرات به دلیل مشارکت در تولید و نیز صیانت از تولید است تا هر کس سهم خود را دریافت نمایند.

حافظی با اشاره به توسعه میدان گازی سلمان گفت: در این خصوص قرار است با امارات مذاکراتی صورت گیرد، هدف از توسعه این میدان  علاوه بر تامین داخل توسعه صادرات نیز است و این صادرات براساس سیاست‌گذاری وزارت نفت انجام خواهد گرفت چرا که ما واحد بهره‌بردار هستیم.

کسی مقصر در کاهش تولید هنگام نیست

وی افزود: میدان نفتی هنگام دارای پیچیدگی خاصی است و کاهش تولید در این میدان طبیعی است، ظرفیت‌ها برای تولید 30 هزار بشکه چاه‌ها و واحد فراورش و انتقال خط وجود دارد، بطور یقین میدان یک روند کاهشی را به دنبال دارد چرا که از طرف عمان نیز همین کاهش وجود دارد تا جایی که روزی 10 هزار بشکه از این میدان عمان تولید می‌شد که اکنون به 5 هزار بشکه رسیده است.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره تاکید کرد: ظرفیت این شرکت برای تولید 30 هزار بشکه است اما اکنون 15 هزار بشکه از آن تولید می‌شود، کاری که فلات قاره و ورازت نفت برای حفاری چاه‌ها و تعمیر آنها، سکو و واحد فراروش انجام داده ظرفیت به هزار بشکه رسیده است بنابراین کاهش تولید طبیعی بوده و کسی مقصر نیست.

مذاکره یک شرکت خارجی برای توسعه میدان اسفندیار

حافظی در رابطه با میدان نفتی اسفندیار افزود: با یک شرکت خارجی برای میدان نفتی اسفندیار در حال مذاکره هستیم. بطوری که CA  امضا شده و MDP را با یک شرکت نروژی و اتریشی تهیه کرده‌ایم . به هر حال مطالعات در این زمینه صورت گرفته و منتظر نهایی کردن IPC هستیم.

وی ادامه داد: در فلات قاره ضریب تخلیه 0.3 را داریم . مثلا در میدان نفتی هنگام نرخ تخلیه 20 درصدی را رکورد زدیم.

حافظی ادامه داد: شرکت نفت فلات قاره ضریب بازیافت نفت خام از میدان‌های نفتی در خلیج فارس را 3.4 درصدی را رکورد زده است و از 0.3 در میدان رسالت تا 20 درصد در میدان هنگام مطالعات انجام شده است تا با یک برنامه منظم افزایش تولید 400 هزار بشکه‌ای داشته‌ باشیم.

وی تصریح کرد: افزایش 400 هزار بشکه‌ای به اضافه تولید قطعی نخواهد بود، طبیعتا سالی 10 تا 12 درصد کاهش طبیعی تولید را داریم.

وی افزود: این شرکت 3 برنامه اساسی را در دستور کار خود قرار داده برای برنامه کوتاه مدت تولید 32 هزار بشکه ، میان مدت 130 هزار بشکه و بلند مدت 14 هزار بشکه تولید خواهد شد. هم اکنون زیر 500 هزار بشکه تولید می‌شود.

وی گفت: تقریبا یک دوره 5 ساله و نگهداشت برای افزایش تولید 800 هزار بشکه‌ای نیاز است. در فلات قاره قبلا 810 هزار بشکه نیز تولید شده است، بطور متوسط میانگین نفت فلات قاره 750 هزار بشکه بوده است که مشکل اصلی در این خصوص رسوب گذاری می‌باشد و با مطالعاتی که با یک شرکت اکراینی صورت گرفته قرار است، این شرکت با استفاده از تزریق سیالات (تکنولوژی جدید) بتواند ظرف یکی یا دو روز آینده این چاه را مدار سرویس قرار دهد.

تولید 30 هزار بشکه از درود با رفع موانع

وی یاد آور شد: چاه مورد نظر در میدان نفتی درود، قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود با رفع مشکلات قبلی تولید این میدان به 30 هزار بشکه برسد.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: عمده‌ترین میدانی که بار تولیدش بیشتر است میدان رشادت بوده که تولید 12 تا 13 هزار بشکه و نیز 65 هزار بشکه را بر عهده دارد.

معرفی 7میدان نفتی از شرکت فلات قاره در کنفرانس لندن

وی در پایان خاطر نشان کرد: مذاکرات اولیه با شرکت‌ها توتال ، انی و سایپن صورت گرفته و از فلات قاره 7 میدان برای رونمایی از قراردادهای جدید نفتی کاندید شده‌اند و مابقی میادین در فرصت‌های دیگر معرفی خواهند شد، همچنین مذاکراتی برای توسعه میادنی تاکنون انجام نشده است.
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۵۹
تعداد بازدید : ۴۸۸