حفر 366 چاه برای استحصال آب و مواد نفتی در منطقه تهران

366 حلقه چاه با هدف استخراج آب و مواد نفتی و جداسازی این مواد از یکدیگر در منطقه تهران حفر شد که 164 حلقه از این چاه ها در پالایشگاه شهید تندگویان قرار دارد.

رئیس اچ.اس.یی شرکت پالایش نفت شهید تندگویان امروز (دوشنبه 10 آبان) در باره اقدام های این پالایشگاه برای کنترل و حذف آلودگی آب و خاک منطقه ری گفت: آلودگی آب های زیرزمینی و خاک منطقه صنعتی ری و اطراف آن به مواد نفتی و تاثیر آن بر محیط زیست و ساکنان منطقه در سال 1350 مشخص، اما از سال 1380 برای کنترل و رفع این آلودگی ها بررسی های دقیق آغاز شد.

محمدرضا قاسمی تصریح کرد: در سال 1381 از موسسه «جی.سی.سی.پی» ژاپن برای انجام مطالعات جامع و برآورد میزان دقیق آلودگی ها و ارائه راهکارهای عملی کنترل و حذف آلودگی های محیط زیست دعوت و در سال 1383 مطالعه این شرکت آغاز شد و در سال 1387 این مطالعات در سه مرحله انجام شد.

به گفته وی، مطالعات شرکت مشاور ژاپنی در سه محدوده شرکت پالایش نفت شهید تندگویان، منطقه صنعتی ری (7 شرکت اطراف) و کل منطقه صنعتی ری (36 کیلومتر مربع) انجام شد.

قاسمی افزود: در بررسی های انجام شده، گستره آلودگی با حفر چاه های مانیتورینگ مشخص و موقعیت جغرافیایی حفر چاه ها، عمق و قطر چاه، تعیین فاصله چاه ها، نوع پمپ و نحوه استحصال مواد نفتی از خاک منطقه انجام شد.

وی بازرسی های دوره ای برای اطمینان از نشت ندادن مواد نفتی جدید به داخل زمین، جمع آوری و حفر مواد نفتی از بستر آب های زیرزمینی، پاک سازی حوضچه های پساب نفتی و پاکسازی خاک های آلوده، همچنین انجام مطالعه های تکمیلی برای رفع آلودگی آب و خاک پس از حفر فاز آزاد مواد نفتی را از محورهای اصلی فعالیت پالایشگاه تهران برای رفع مشکل آلودگی نفتی در منطقه برشمرد.

قاسمی تصریح کرد: بر اساس بررسی های پالایشگاه شهید تندگویان و موسسه جی.سی.سی.پی میزان گسترش آلودگی در منطقه، عمق آلودگی، ضخامت لایه های نفتی بر سطح آب های زیرزمینی، میزان گازهای فرار موجود در خاک و میزان نفوذپذیری خاک، همچنین جهت و سرعت گسترش آلودگی در منطقه مشخص شد.

وی از حفر 366 حلقه حلقه چاه برای خارج کردن مواد نفتی در منطقه تهران خبرداد و گفت: 164 چاه از این تعداد در پالایشگاه شهید تندگویان، 150 چاه در تاسیسات ری و خطوط لوله و 52 چاه در ضلع شرقی پالایشگاه و تلمبه خانه ها برای استحصال آب و مواد نفتی از خاک اطراف منطقه پالایشگاه حفر شد.

به گفته قاسمی، روزانه 500 تا 700 بشکه آب و مواد نفتی از این چاه ها استحصال و برای جداسازی مواد از یکدیگر به واحدهای دیگر پالایشگاه منتقل می شود.

رئیس اچ.اس.یی شرکت پالایش نفت شهید تندگویان در باره روند اجرای پروژه های محیط زیستی در پالایشگاه شهید تندگویان گفت: از سال 1380 تا کنون افزون بر 66 پروژه زیست محیطی به ارزش 37 میلیارد تومان و بیش از سه میلیون دلار در این پالایشگاه تعریف و اجرا شده است.

وی تصریح کرد: طرح پایلوت پاکسازی آلودگی های نفتی از آب های زیرزمینی در پالایشگاه شهید تندگویان با هدف جلوگیری از انتشار هرگونه آلودگی در محیط زیست در دست اجراست که در صورت کسب نتایج موفقیت آمیز از این پروژه، در پالایشگاه شهید تندگویان (تهران) به گستردگی اجرا خواهد شد؛ این پروژه شامل پکیج تصفیه آب زیرزمینی آلوده به مواد نفتی، جداکننده روغن و راکتور بیولوژیک است.

۱۱ آبان ۱۳۸۹ ۰۸:۲۵
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۴۳۰