کاهش ۲۰ درصدی تجارت ایران و چین به دلیل افت قیمت نفت

کاهش ۲۰ درصدی تجارت ایران و چین به دلیل افت قیمت نفت
نایب رئیس اتاق ایران و چین با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۵ در مجموع مبادلات تجاری ما با چین ۲۰ درصد کاهش یابد گفت: دلیل آن توافق هسته ای نیست ، بلکه به خاطر کاهش قیمت فروش نفت است.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر اظهار کرد:  هیئت‌های تجاری اروپایی تنها به ایران می‌آیند می‌گردند و می‌روند و عملا همکاری‌های اقتصادی را شاهد نیستیم.

نایب رئیس اتاق ایران و چین با اشاره  به اینکه هند، چین و روسیه بعد از توافق هسته‌ای  به ایران نیامده اند، ادامه داد: این کشور ها  از گذشته در ایران حضور داشته‌اند و کشور‌هایی که نبودند، می‌آیند ببیند چه خبر است. اما کشور‌هایی که از قبل در ایران بودند می دانند که هیچ خبری نیست.

حریری در پاسخ به این سوال که آیا حجم روابط  تجاری ما بعد از توافق هسته‌ای  تغییرکرده یا خیر، گفت:حجم تجارت ما با چین افت کرده اما دلیل آن توافق هسته ای نیست ، بلکه به خاطر کاهش قیمت فروش نفت است.  

وی خاطر نشان کرد: بیشترین صادرات ما به چین درسال‌های گذشته نفت بوده که اکنون قیمت آن به یک سوم کاهش پیدا کرده است. به طوری که نفتی که ما در گذشته بشکه‌ای 100 دلار می‌فروختیم امروزه به حدود 40 دلار کاهش پیدا کرده است.

حریری یادآور شد: پیش بینی من این است که تا پایان سال 2015 در مجموع مبادلات تجاری ما با چین 20 درصد کاهش یابد.

چین طعم رکود بازار ایران را نچشید

وی تصریح کرد:  36 هزار میلیارد دلار در دنیا تجارت وجود دارد که مجموع تجارت ما از این رقم  0.4 درصد است. اما جمعیت ما 1.2 کل جمعیت جهان بوده، بنا بر این سهم ما از تجارت جهانی سه برابر میزان فعلی باید باشد.

حریری گفت: در شرایط پسا تحریم در صورتی که میزان تجارت ما با دنیا افزایش یابد و حتی به دو برابر برسد، باز هم جا برای همه است.

وی افزود: در دوران پسا تحریم ما فضای بیشتری برای همکاری با چین داریم؛ زیرا در شرایط تحریم در کشور چین نیز شرکت‌های زیادی بودند که به خاطر شرکای غربی خود امکان همکاری با ایران نداشتند.در دوران پسا تحریم و با برداشته شدن مشکلات نقل و انتقال پول حتما حجم مبادلات ما با این کشور افزایش می‌یابد.

نایب رئیس اتاق ایران و چین در پاسخ به این سوال که آیا چینی‌ها نیز گرفتار رکود بازار ایران شدند یا خیر گفت: کشور چین طعم شرایط رکود بازار ایران را نچشیده است و در سال گذشته با داشتن  52 میلیارد دلار بیشترین میزان تجارت دو کشور را تجربه کرده است که این رقم برابر 0.5 درصد کل تجارت چین با دنیا است.

واردات کالای آماده قاچاق، 4 برابر واردات قانونی 

حریری گفت: عمده کالاهای مصرفی مانند کیف و کفش که از چین به ایران می‌آید متاسفانه قانونی نیست و توسط تاجران به کشور نمی‌آید.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک در سال گذشته(93) 5 میلیارد کالای ساخته شده از گمرکات بیرون آمده است که این رقم در حدود 10 درصد کل تجارت ما را شامل می‌شود. اما در همین سال 20 میلیارد دلار کالا توسط قاچاقچیان به کشورآمده که عمده آنها کالاهای مصرفی بوده است.

حریری در پایان گفت: حدود 4 برابر واردات قانونی کالای آماده و ساخته شده، کالای قاچاق به این شکل به کشور آمده است و ما در این ارتباط آدرس را اشتباهی رفته‌ایم.

۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۶۲۶