آغاز رقابت «ایران پلاست» با 3 نمایشگاه پتروشیمی جهان/ رکورد حضور خارجی‌ها در ایران پلاست شکسته شد

آغاز رقابت «ایران پلاست» با 3 نمایشگاه پتروشیمی جهان/ رکورد حضور خارجی‌ها در ایران پلاست شکسته شد
همزمان با احتمال لغو تحریم های نفتی ایران، میزان مشارکت شرکت های خارجی برای حضور در دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست شکسته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس همزمان با احتمال لغو تحریم های نفتی ایران، میزان مشارکت شرکت های خارجی برای حضور در دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست شکسته شده که به گفته مسئول برگزاری این نمایشگاه پیش بینی می‌شود به زودی نمایشگاه‌هایی همچون استانبول، عرب و حتی چاینا پلاست در سایه ایران پلاست قرار گیرند.

این گزارش حاکی است به طور متوسط سالانه بین 26 تا 30 نمایشگاه بین‌المللی مرتبط با صنعت پتروشیمی صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک در جهان برگزار می شود.

 بر اساس تقویم مهمترین نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت پتروشیمی و پلاستیک، کشورهایی همچون عمان، عربستان سعودی، اکراین، شیلی، الجزایر، نیجریه، ایتالیا، هندوستان، پاکستان، آلمان، فرانسه، تایلند، مصر، جمهوری اسلامی ایران (ایران پلاست)، اندونزی، تایوان، کلمبیا، انگلیس، اسپانیا، کنیا، آمریکا، ژاپن، مکزیک، کانادا، چین، امارات متحده عربی، اندونزی، آفریقای جنوبی، ترکیه و ... میزبان نمایشگاه‌های پلاستیک، پلیمر، صنایع تکمیلی پتروشیمی و پتروشیمی جهان به صورت سالانه و یا دوسالانه هستند.

با این وجود در بین نمایشگاه بزرگ و بین‌المللی جهان که با رویکرد صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلاستیک، پلیمر و پتروشیمی برگزار می‌شود تنها چند نمایشگاه شامل نمایشگاه‌های میلان پلاست ایتالیا، چاینا پلاست چین، عرب پلاست امارات متحده عربی، نمایشگاه کا آلمان، هند پلاست، ایران پلاست و تا حدودی استانبول پلاست از جایگاه و اعتبار برخوردارند و سایر نمایشگاه‌هایی که در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود چندان مورد توجه فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی قرار نمی گیرد.

در طول چند سال گذشته با افزایش تحریم ها و محدودیت‌های بین‌المللی، نمایشگاه‌های منطقه ای همچون عرب پلاست، استانبول و تاحدودی چاینا پلاست توانسته اند که در سایه سنگین تحریم‌های ایران در سطح جهانی قد علم کرده و به نوعی برای خود جایگاه و اعتباری کسب کنند.

این در حالی است که همزمان با آغاز شمارش معکوس لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران، بار دیگر نمایشگاه ایران پلاست برای باز پس گرفتن جایگاه خود از نمایشگاه‌های منطقه‌ای خیز برداشته است و پیش بینی می‌شود فروردین ماه سال آینده و همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست رکورد حضور شرکت‌های خارجی در این گردهمایی بزرگ شکسته شود.

برگ برنده های ایران پلاست

این گزارش حاکی است نمایشگاه ایران پلاست در مقایسه با نمایشگاه‌هایی همچون استانبول، عرب و چاینا پلاست از برگ های برنده‌ ای برخوردار بوده که می‌تواند به رونق هر چه بیشتر این نمایشگاه بزرگ بین‌المللی دامن بزند.

در شرایط فعلی ایران از ظرفیت تولید سالانه بیش از 60 میلیون تن مواد خام پتروشیمی و پلیمری برخوردار است که این ظرفیت تا پایان سال جاری با بهره برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب به بیش از 65 میلیون تن و تا پایان برنامه ششم توسعه با جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی از مرز یکصد میلیون تن در سال عبور می کند.

ظرفیت تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی و پلیمری و پتانسیل تولید بیش از ظرفیت فعلی به پشتوانه بزرگترین ذخیره گاز طبیعی جهان، ایران را در کنار کشورهایی همچون عربستان سعودی، قطر و ایالات متحده آمریکا به قطب تولید پتروشیمی جهان تبدیل کرده است.

این ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی با قیمت هایی رقابتی و کیفیتی بالا اولین و مهمترین دلیل موفقیت ایران پلاست خواهد بود به طوری که با عرضه محصولات بیش از 40 شرکت پتروشیمی در نمایشگاه سال آینده هیات های بزرگ اقتصادی و تجاری به منظور امضای قراردادهای خرید محصولات پتروشیمی مسافر تهران خواهند شد.

از سوی دیگر در کنار تولید محصولات خام پتروشیمی، ایران از پتانسیل تبدیل به هاب تولید محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی نیز برخوردار است، لغو تحریم‌ها، موقعیت ممتاز بین‌المللی، مسافت کوتاه جغرافیایی با بازارهای بزرگ مصرف همچون ترکیه، هند، پاکستان، چین، روسیه، افغانستان، کشورهای حوزه قفقاز، آسیای میانه و آسیای مرکزی، نیروی انسانی متخصص و ارزان قیمت، وجود اسکله و بنادر صادراتی، راه آهن و زیرساخت‌های حمل و نقل، تخلیه و بارگیری در پایانه ها و بنادر دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان از دیگر مزیت های توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران است.

علاوه بر این با لغو تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حوزه صنایع خودروسازی، انرژی، بسته بندی و مواد غذایی، ساخت انواه تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به ایران خواهند آمد که قرار است بر اساس سیاست‌های دولت خطوط جدید تولید با اولویت انتقال دانش و فن آوری را در کشور نصب و راه اندازی کنند.

در این شرایط قطعا برگزاری نمایشگاه ایران پلاست می تواند به رونق صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک تاثیر گذار باشد و با سفرهای های مختلف خارجی به تهران شاهد آغاز دور جدید فعالیت های تجاری و اقتصادی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و صاحب برند در داخل کشور باشیم.

بر این اساس دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست فروردین ماه سال آینده برگزار می شود که بر اساس گزارش‌های منتشر شده تاکنون بالغ بر چهار هزار متر مربع از فضای نمایشگاهی در اختیار شرکت‌های اروپایی و آسیایی قرار گرفته و پیش بینی می شود تا زمان برگزاری نمایشگاه رکورد حضور خارجی ها در این گردهمایی بین‌المللی شکسته شود.

تاکنون شرکت‌های مختلفی از کشورهای آلمان، اتریش، ایتالیا، ترکیه، چین، هند، تایوان، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و چندین شرکت دیگر اروپایی برای حضور در نمایشگاه ایران پلاست اعلام آمادگی کرده اند.

قطعا با لغو تحریم‌ها و با توجه به پتانسیل‌های بالای تولیدی در صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک ایران، تا چند سال آینده نمایشگاه هایی همچون استانبول، عرب و حتی چاینا پلاست در سایه نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران پلاست قرار خواهند گرفت.

براساس اعلام مسئول برگزاری نمایگاه ایران پلاست این نمایشگاه قرار است در چهار گروه شامل مواد اولیه، کالاهای ساخته شده و نیمه ساخته، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات در  فروردین ماه سال 1395 به میزبانی تهران برگزار شود.

به همین منظور علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه و جزئیات برگزاری دهمین نمایشگاه ایران پلاست، می‌توانند به سایت اینترنتی نمایشگاه به نشانی  www.iranplast.ir مراجعه و یا با شماره 88620005-021، 88059834-021-  فکس : 88620005 و ایمیل  info@iranplast.ir تماس بگیرند.

۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۴:۲۸
تعداد بازدید : ۵۴۵