دود از کنده نفتی بهرگان بلند می‌شود/میدان نفتی بهرگان در خلیج‌فارس مقتدرانه می‌درخشد

دود از کنده نفتی بهرگان بلند می‌شود/میدان نفتی بهرگان در خلیج‌فارس مقتدرانه می‌درخشد
با وجود اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی میدان نفتی بهرگانسر همچنان مقتدرانه در نگین خلیج‌فارس می‌درخشد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میدان نفتی بهرگانسر در 56 کیلومتری غرب منطقه بهرگان قرار دارد. 

میدان نفتی بهرگانسر، در شمال استان بوشهر در حد فاصل بندر گناوه به بندر دیلم 40 کیلومتری شمال غربی گناوه و 28 کیلومتری بندر دیلم، در منطقه بهرگان قرار دارد. میدان نفتی بهرگانسر دارای نفت خام با درجه‌ای.پی.آی 29 است و نفت خام این میدان نفتی را می‌توان، در شمار نفت خام‌های سنگین قرار داد. 

نفت تولیدی میدان نفتی بهرگانسر پس از یک مرحله گاز زدایی، آب زدایی و نمک زدایی از طریق خط لوله 16 اینچی، به طول 56 کیلومتر به منطقه خشکی بهرگانسر هدایت و از این منطقه آماده ارسال می‌شود. 

این میدان نفتی شامل یک مجموعه سکوی اصلی و هفت سکوی اقماری و 9 حلقه چاه است. همچنین سکوی گازی به سکوهای این مجتمع اضافه شده که پس از راه‌اندازی، گاز حاصل از این سکو از طریق خط لوله 16 اینچی به سمت سکوی ابوذر و از آنجا به سمت جزیره خارگ جهت استفاده در NGLارسال می‌شود. نفت سکوی بهرگانسر به وسیله خط لوله 16 اینچ زیر دریا به تاسیسات منطقه خشکی بهرگان جهت فرآورش و ذخیره‌سازی ارسال می‌گردد.  

گفتنی است این سکو در طول جنگ تحمیلی بارها از سوی متجاوزان عراقی بمباران شد. با پایان جنگ، کاز بازسازی موقت تاسیسات این میدان انجام و نوسازی و بازسازی اساسی تاسیسات دریا و خشکی آن توسط شرکت تاسیسات دریایی در سال 1388 راه‌اندازی شد. 
هدف از بازسازی سکوهای میدان نفتی بهرگانسر، ساخت و بارگیری سکوهای تولید و اسکان، افزایش ظرفیت تولید نفت خام، ایمن سازی، بهینه سازی عملیات و بالابردن کیفیت نفت خام است. 

عملیات بازسازی سکوهای میدان نفتی بهرگانسر به عنوان قدیمی ترین منطقه نفتی دریایی از سال 1381 آغاز شد و اوایل سال 1384 عملیات در بخش دریا به پایان رسید. 

با نصب سکوهای جدید در کنار سکوهای قدیمی، نفت تولیدی از طریق خط لوله 16 اینچ به کارخانه فرآورش منتقل می‌شود. 

منطقه بهرگانسر قدیمی‌ترین منطقه نفتی دریایی ایران به شمار می‌آید. اولین چاه اکتشافی این میدان در سال 1338 حفر شد و میدان نفتی بهرگانسر در سال 1340 بعنوان اولین میدان نفتی دریائی خلیج فارس با مشارکت شرکت آجیپ ایتالیا کشف شد و بهره برداری از آن از سال 1341 آغاز گردید.

محمود پورغلامی معاون سکوی بهرگانسر در جریان بازدید خبرنگاران از قدیمی‌ترین سکوی خلیج‌فارس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: سکوی بهرگانسر در شمال غربی خلیج‌فارس و در فاصله 57 کیلومتری منطقه بهرگانسر در استان بوشهر واقع شد این سکو شامل یک سکوی اصلی متشکل از هفت سکوی متصل به هم و 19 سکوی اقماری است.

وی تصریح کرد: این سکو از دو میدان نفتی بهرگان و هندیجان بهره می‌برد.میدان نفتی هندیجان در فاصله 10 کیلومتری از سکوی اصلی واقع شده و شامل هشت سکوی اقماری است.

پورغلامی افزود: سکوی بهرگانسر اولین و قدیمی‌ترین تأسیسات نفتی بهره‌برداری نفت و گاز در خلیج‌فارس است که عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن در سال 1338 آغاز شده و اولین چاه نفتی است که طی عملیاتی در سال 1340در خلیج‌فارس به تولید رسیده،  این چاه پس از تکمیل حفاری با میزان تولید 3 هزار و 200 بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفته است.

سکوی بهرگانسر در زمان جنگ تحمیلی متأسفانه مورد اصابت موشک قرار گرفته با توجه به آسیب‌دیدگی عملیات راه‌اندازی و بازسازی مجدد آن توسط پرسنل سکو و منطقه بهرگان انجام شد و این سکو مجددا با تغییرات کمی نسبت به حال قبل در مدار تولید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بالاخره بعد از تمام شدن عمر مفید دستگاه‌های نصب شده و فرسودگی دستگاه‌ها قرار شد که تأسیسات جدید بهرگانسر توسط یک شرکت داخلی ساخته و نصب شود.شرکت تأسیسات دریایی برای کار ساخت و نصب سه سکوی بهره‌برداری را به عهده گرفت بعد از نصب این سکوها در سال 1388 تولید آغاز شد.

معاون سکوی نفتی گفت: در حال حاضر بهرگانسر با 11 حلقه چاه تولیدی و میدان نفتی هندیجان با 11 حلقه چاه تولیدی برداشت می‌شود. نفت استحصالی از این میدان پس از گاززدایی و نم‌زدایی اولیه در سکو از طریق خط طوله 56 کیلومتری از سکوی بهرگانسر یا تأسیسات خشکی به بهرگان ارسال می‌شود. گفتی است نفت تولیدی API29 نفت سبک و مرغوب است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر برای حفظ و نگهداشت افزایش تولید تعداد 14 حلقه چاه جدید حفاری و در مدار تولید قرار گرفته است به طوری که برداشت نفت از لایه‌های مختلف مخزن انجام می‌شود. مقدار بیشتری از نفت سکو نفت همراه گاز هیدروژن و سولفور است که اصطلاحا نفت ترش است. نفت به دست آمده از این میدان بعد از جداسازی H2SO، با استفاده از گاز شیرین بدست آمده با نفتای ترش مخلوط شده و برای صادرات ارسال می‌شود. با توجه به گازهای همراه منطقه خارک و بهرگان در سال 1390 تأسیسات گازی سکوی بهرگانسر در نزدیکی سکوی جدید نصب می‌شود.

بیش از 90 درصد عملیات آماده‌سازی و راه‌اندازی توسط پرسنل انجام شد. با سرویس قرار گرفتن این سکو 25 میلیون فوت مکعب گاز تولیدی در مشعل‌ها به خارک ارسال می‌کند و در آنجا به پتروشیمی خارک و تأسیسات NGL مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با تلاش شبانه‌روزی عمده مشکلات اولیه سیستم برطرف شد به تولیدی پایدار رسیدیم در کمترین کاهش یا توقف تولید در سال گذشته در سکوی بهرگانسر شاهد بودیم این نتیجه تلاش همه است که علی‌رغم اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی ارتباط مناسبی که با شرکت‌های داخلی داشتیم توانستند با انگیزه بیشتر تمامی کمبودها و کاستی‌‌ها را برطرف کنند.
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۱,۰۹۴