بازار نفت ایران در قاره سیاه، احیا می شود/نخستین مشتریان، اواخر مهرماه از راه می رسند

بازار نفت ایران در قاره سیاه، احیا می شود/نخستین مشتریان، اواخر مهرماه از راه می رسند
آفریقای جنوبی که تا پیش از اعمال تحریم ها، بزرگترین خریدار آفریقایی نفت ایران بود، در نظر دارد بلافاصله پس از رفع تحریم ها، خرید نفت از ایران را آغاز کند و در این راستا، قرار است یک هیات از این کشور در اواخر مهرماه به تهران سفر کرده و درباره جزییات از سرگیری خرید نفت مذاکره کند.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، آفریقای جنوبی که نسبت به سایر کشورها علاقه بیشتری برای از سرگیری واردات نفت از ایران نشان داده قصد دارد، در اواخر مهرماه (اکتبر) و تقریبا همزمان با صدور احکام دولت آمریکا برای لغو تحریم های آمریکایی مرتبط با برنامه هسته ای ایران، هیاتی نفتی را عازم تهران کند.
قرار است که این هیات نفتی در طی سفر به تهران با مقامات صنعت نفت ایران، درباره جزییات توافقات و از جمله خرید نفت گفت و گو کند.
بخش عمده ای از سهام پالایشگاه های آفریقای جنوبی به شرکت های اروپایی و آمریکایی تعلق دارد، بنابراین اعمال تحریم های غرب، روند خرید نفت از ایران توسط این پالایشگاه ها را متوقف کرده بود، اما باتوجه به تصمیم واشنگتن برای صدور احکام لغو همه تحریمهای آمریکایی مرتبط با برنامه هسته ای ایران در 18 اکتبر(29 مهر)، مانع عمده خرید نفت توسط آفریقای جنوبی رفع خواهد شد.
براین اساس، ماژولا معاون وزیر انرژی از سفر نمایندگان شرکت های نفتی آفریقای جنوبی به ایران خبر داده و گفته است: بحث و گفتگو درباره واردات نفت خام از ایران از جمله اهداف سفر این هیات خواهد بود.
به گفته ماژولا، این دیدار در اکتبر انجام خواهد شد و فرصتی برای گفتگوهای دو طرف درباره نفت و مبادلات آن وجود خواهد داشت.
سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز در این خصوص می گوید: در بین همه کشورهایی که برای خرید نفت وارد مذاکره با ایران شده اند آفریقای جنوبی از همه جلوتر است و پیش سندی نیز برای خرید نفت ایران به امضای دو طرف رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود پیش سند امضا شده، با توجه به اینکه پایانه های وارداتی نفت خام آفریقای جنوبی متعلق به شرکتهای بین المللی همچون شل است، فعلا به دلیل مسائل تحریم امکان صادرات نفت به آنجا وجود ندارد و با رفع تحریم ها به احتمال زیاد اولین کشوری که به غیر از مشتریان سنتی اقدام به خرید نفت ایران کند، آفریقای جنوبی است.
در ماه گذشته، یک هیات از وزارت انرژی آفریقای جنوبی به ریاست تمبیسیله ماژولا معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی در تهران با منصور معظمی معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت ایران و دیگر مدیران ارشد نفتی ایران درباره همکاریهای مشترک تهران و پرتوریا در بخشهای مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دیدار و گفتگو کردند.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت پیش از این به ایرنا در خصوص صادرات نفت به آفریقا گفته بود: تا پیش از تشدید تحریم ها، کشورهای آفریقایی مانند مراکش و آفریقای جنوبی از خریداران نفت خام ایران بودند و تلاش می کنیم پس از رفع تحریم ها، بازار صادرات نفت خام کشورمان در این قاره را احیا کنیم.
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۵۹۴