ازسرگیری تولید بنزین یورو۴ شازند تا ۳ روز دیگر

ازسرگیری تولید بنزین یورو۴ شازند تا ۳ روز دیگر
مشکلات فنی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند موجب شد کل واحدهای پالایشگاه از سرویس خارج شوند؛ هم اکنون نیز تولید بنزین یورو۴ در این واحد پالایشی متوقف است و پیش‌بینی‌ می‌شود تا سه روز دیگر امکان تولید این فرآورده نفتی با کیفیت مورد نظر ممکن نباشد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصای خبرگزاری تسنیم، ساعت 22 روز پنجشنبه 26 شهریورماه به‌دلیل مشکلات برقی و رعایت نکردن ملاحظات فنی، کلیه واحدهای عملیاتی پالایشگاه از سرویس عملیاتی خارج شدند.

اگرچه از آن زمان تاکنون کارکنان این پالایشگاه در تلاش برای برگرداندن واحدها به مدار تولید هستند اما تاکنون موفق شده‌اند تنها واحدهای میان‌ تقطیری را وارد سرویس کنند. واحدهای پایین دستی که مربوط به بنزین سازی و ارتقاء کیفیت آن است مانند واحد آر.اف.سی.سی تا سه روز دیگر وارد مدار خواهند شد.

شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند اراک با ظرفیت 150هزار بشکه در روز در سال 1373 به بهره‌برداری رسید و کمی بعد ظرفیت آن به 170هزار بشکه در روز رسید. طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولید آن از سال 1385 به‌ارزش شش‌میلیارد یورو و با هدف افزایش ظرفیت تا 270هزار بشکه در روز آغاز شد.

این طرح در بهمن ماه 1391 با راه‌اندازی واحد بسیار پیچیده بنزین سازی RFCC  و واحدهای پایین‌دستی آن تکمیل و امکان تولید روزانه 16میلیون لیتر بنزین یورو4 فراهم شد اما این واحد پالایشی در حدود دو سال گذشته دچار حوادثی شد که علاوه بر تحمیل خسارت‌های مالی، تعدادی فوتی و مصدوم به جا گذاشت.

هم اکنون ظرفیت تولید گازوئیل یورو4 در کشور 23 میلیون لیتر است که سهم پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک 12 میلیون لیتر است.

به گزارش تسنیم پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک که نام بزرگترین پالایشگاه کشور را هم یدک می‌کشد در دو سال اخیر دائماً دچار حوادث منجر به فوت کارکنان، توقف تولید و کاهش کیفیت فرآورده‌های تولیدی  شده است.

در نهایت حوادث مکرر در پالایشگاه شازند موجب اعتراض اصغر رمضانی؛ مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی پالایش و پخش به مدیریت ضعیف این پالایشگاه شد که همین امر موجب شد عباس کاظمی؛ مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش رمضانی را از سمت خود برکنار کند.

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۶۶۳