روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

شاخص در شیب تند نزول
روز گذشته، شاخص کل بورس با ریزش ٧٠١ واحدی (معادل ١/ ١ درصد) در ٦١ هزار و ٥٥٣ واحد متوقف شد. در میان ٣٧ صنعت بورسی تنها سه گروه با رشد شاخص همراه شدند، در حالی‌که مجموع ارزش بازار صنایع مزبور کمتر از یک دهم درصد ارزش کل بازار را تشکیل می‌دهد. در میان ٣١٨ نماد بورسی نیز تنها ٢٢ نماد با رشد قیمتی مواجه شدند. این موضوع به فضای منفی بازار سهام اشاره دارد. به نظر می‌رسد انتظار برای انعکاس عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه ابتدایی سال در اثر کاهش تقاضای خودرو، افت قیمت جهانی کالا، رکود بازار مسکن و مشکلات مالی بانک ها، نگرانی‌های فعالان بازار را تشدید کرده است. در نتیجه، بورس بدون توجه به اخبار مثبت سیاسی (تصویب برجام در کنگره آمریکا و خوش‌بینی به رفع تحریم‌های بین‌المللی) روند نزولی را تجربه می‌کند.

دلار در سطح ٣٤٠٠ تومانی
هر دلار آمریکا دیروز با افت ١٥ تومانی به قیمت ٣٤٠٠ تومان معامله شد. کاهش قیمت دلار را می‌توان به خروج دو عامل تقاضا و همچنین تقویت سمت عرضه نسبت داد. تقاضای آربیتراژی ارز سلیمانیه که در هفته‌های پیش باعث افزایش تقاضا شده بود، با رشد نرخ ارز کاهش یافت (کاهش فاصله نرخ آربیتراژی). تقاضای ارز مسافرتی نیز در روزهای پایانی تابستان تا حدودی کاهش یافته است. از سوی دیگر، عرضه توسط صرافی بانک‌ها نیز طی هفته گذشته افزایش داشته است. این عوامل در کنار سیگنال مثبت عبور برجام از سد کنگره و خوش‌بینی به رفع تحریم‌ها موجب تعدیل قیمت ارز در روزهای گذشته شده است. با این حال، تقاضای پدید آمده از روزهای پس از حصول توافق هسته‌ای در کنار قرار گرفتن در سطح قیمتی ٣٤٠٠ تومانی می‌تواند کند شدن روند نزولی قیمت دلار را موجب شود.

سکه روی ارزش ذاتی
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و به قیمت ٩١٧ هزار تومان معامله شد. در تعطیلی بازارهای جهانی قیمت اونس بدون تغییر باقی ماند. از سوی دیگر، قیمت دلار در بازار تا سطح ٣٤٠٠ تومان کاهش یافت. روز شنبه، سکه نسبت به رشد قیمت اونس طلای جهانی واکنش کندی را داشت، این موضوع باعث کاهش قیمت سکه به زیر ارزش ذاتی شد (حباب منفی سکه). روز گذشته اما، با بی‌توجهی قیمت سکه نسبت به افت قیمت دلار شاهد نزدیک شدن سکه به ارزش ذاتی بودیم (تخلیه حباب منفی سکه). به نظر می‌رسد خوش‌بینی موجود به رشد قیمت اونس طلای جهانی (پیش‌بینی رشد قیمت اونس توسط بیشتر کارشناسان کیتکو) مقاومت قیمتی سکه در برابر افت دلار را موجب شده است. همچنین، با وجود ریزش‌های اخیر قیمت دلار، تداوم این مسیر کاهشی دور از انتظار است.

خوش‌بینی کارشناسان به اونس طلا
اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ٨/ ٢ درصدی به قیمت ٩/ ١١٣٩ دلار معامله شد. بازار طلا روز پنج‌شنبه با اعلام عدم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از حالت انتظاری خارج شد و رشد نسبی دلار را در روزهای پایانی هفته رقم زد. با اینکه انتظار می‌رود افزایش نرخ بهره قیمت کالاهای پایه (که با دلار معامله می‌شوند) را کاهش دهد اما عدم افزایش آن نیز از آنجا که حاوی پیام نگرانی فدرال رزرو از آینده اقتصاد جهانی است، قیمت کالاهای پایه را منفی کرد و باعث افت بازارهای سهام چین و آمریکا شد. همین امر معامله‌گران را به سمت سرمایه‌های کم ریسک سوق داد و تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش داد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ٢٠ کارشناس)، ١٥ نفر روند افزایشی، ٤ نفر خنثی و یک نفر افت قیمت اونس در این هفته را پیش‌بینی کرده‌اند. 

نزول به سطوح جذاب قیمتی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت ٨/ ١ درصدی به قیمت ٦٧ هزار و ٩١٩ تومان معامله شدند. روند تاریخی معاملات بازار مسکن به افزایش مقدار معاملات در فصل تابستان اشاره دارد. در نتیجه، با پایان یافتن فصل تابستان، اثر کاهش تقاضای مسکن را می‌توان در روند نزولی قیمت «تسه»ها نیز مشاهده کرد. در کنار این موضوع البته مواردی مانند جذب بخشی از سرمایه‌های متقاضی مسکن نزد صندوق سپرده یکم بانک مسکن (جهت دریافت وام در مبالغ بیشتر) نیز مشاهده می‌شود که کاهش تقاضای «تسه»ها را تشدید کرده است. با این حال، در اواسط شهریور نیز قیمت این اوراق به سطح کنونی رسیده بودند که با افزایش تقاضا جهش قیمتی این اوراق را شاهد بودیم. در نتیجه، کاهش سود وام با روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند بار دیگر تقاضای «تسه»ها را افزایش دهد. 

تداوم حرکت در کانال ٤٠ دلاری
هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات با رشد هفتگی ١١/ ٠ درصدی به قیمت ٦٨/ ٤٤ دلار معامله شد. این در حالی است که هر دو سمت عرضه و تقاضا بر قیمت نفت فشار می‌آورند. فشار از سمت تقاضا زمانی بیشتر شد که فدرال رزرو عدم افزایش نرخ بهره را به دلیل نگرانی از کند شدن اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصادهای نوظهور اعلام کرد (که سیگنالی برای کاهش تقاضای نفت ارائه می‌دهد). از سمت عرضه نیز به دلیل تمایل تولیدکنندگان اوپک برای حفظ سهم بازار خود انتظار نمی‌رود کاهش تولیدات شیل بتواند مازاد عرضه موجود را تعدیل کند. با این حال، کاهش تعداد دکل‌های نفتی (٣١ مورد در سه هفته متوالی)، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از پیش‌بینی کاهش تولیدات نفت شیل و پیش‌بینی اوپک از کاهش تولیدات نفت‌های غیرمتعارف نیز سیگنال‌هایی از نگرانی تولیدکنندگان از آینده نفت است.
۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۴۶
تعداد بازدید : ۶۷۵