روزنامه فایننشال تایمز انگلستان: شرکت‌های فرانسوی نگران از دست دادن فرصت‌های تجاری در ایران هستند

روزنامه فایننشال تایمز انگلستان: شرکت‌های فرانسوی نگران از دست دادن فرصت‌های تجاری در ایران هستند
روزنامه فایننشال‌تایمز انگلستان اعلام کرد: شرکت‌های فرانسوی بیم آن دارند که به دلیل موضع سرسختانه کشورشان در برابر ایران در مذاکرات هسته‌ای، پس از لغو تحریم‌ها، موقعیت‌های کسب‌وکار در ایران را از دست بدهند. به گزارش ایرنا، روزنامه یادشده نوشت: با هدف بهبود روابط دوجانبه، گروه اصلی لابی شرکت‌های فرانسوی به نام مدف، با هیاتی از وزرا و تقریبا 150 شرکت از جمله توتال و پی.اس.‌ای پژو سیتروئن روز دوشنبه به تهران رفت.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت پژو سیتروئن گفت: موضع بسیار سرسختانه دولت، تا حدودی تصورات خصمانه‌ای در مورد فرانسه و هر چیزی که منسوب به آن است از جمله شرکت‌های فرانسوی ایجاد کرده است. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در ماه ژوییه گفته بود که موضع خصمانه کشورش به تلاش شرکت‌های فرانسوی برای ورود به اقتصاد 400میلیارد دلاری ایران که دومین اقتصاد بزرگ منطقه پس از عربستان سعودی است، لطمه نمی‌زند. اما پیش از اعزام این هیات، رهبران شرکت‌های فرانسوی هشدار دادند که خطر از دست دادن فرصت‌ها در رقابت با دیگر شرکت‌های خارجی وجود دارد.

تیبالت دی سیلگای، معاون انجمن کارفرمایی فرانسه (مدف) با اشاره به آلمان، استرالیا، چین و آمریکا به‌عنوان کشورهایی که جلوتر از فرانسه هستند، گفت: ما عقب افتاده‌ایم، بنابراین اکنون باید این عقب‌افتادگی را جبران کنیم. 

وی قبل از سفر به ایران به خبرنگاران افزود: این دیدار برای ما مهم است. باید پیشنهاداتی وجود داشته باشد که اهمیت منطقه‌ای زیادی دارد و به لحاظ قیمت نیز قابل رقابت است. 

آقای تاوارس گفت: آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، چینی‌ها، کره‌ای‌ها و... همه در آستانه در هستند، همه از این کیک سهم می‌خواهند.

به‌هرحال، با وجود نگرانی رهبران فرانسه، در ایران نشانه‌ای دال بر اینکه جمهوری اسلامی یا جامعه کسب‌وکار این کشور به دلیل موضع سیاسی فرانسه در گفت‌وگوهای هسته‌ای، به شرکت‌های این کشور نگاه منفی دارد، وجود ندارد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به علاقه ایران برای بهبود روابط با کشورهای غربی از جمله فرانسه، به‌عنوان نخستین دیدار رسمی از یک کشور اروپایی، در ماه نوامبر (آبان) به پاریس سفر می‌کند. این نخستین سفر رئیس‌جمهوری ایران به اروپا در طول 10 سال گذشته خواهد بود. مدیرعامل یکی از شرکت‌هایی که احتمالا پس از تحریم‌ها در ایران فعالیت خواهد کرد، منابع انرژی ایران را از بزرگ‌ترین امتیازات ایران دانست و از آن به‌عنوان یک ویژگی عالی برای توسعه مناسبات یاد کرد.

مقامات ایران برای توسعه صنعت نفت این کشور با شرکت‌های خارجی از جمله رویال داچ شل، انی و توتال مذاکره کرده‌اند. مذاکرات با شرکت‌های آمریکایی که از سال 1979 در ایران حضور نداشته‌اند، احتمالا کمی طول می‌کشد تا اتفاق بیفتد. مذاکرات سخت فرانسه به این کشور کمک کرد تا از مصر و قطر برای هواپیمای جنگنده رافال سفارش بگیرد. این نخستین سفارش خارجی برای این هواپیمای 27 ساله بود. فرانسه همچنین برای فروش رافال به امارات نیز در حال مذاکره با مقامات این کشور است.

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۶۹۱