روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

ورود به محدوده زیان در روزهای پایانی 
در شش ماه ابتدایی سال، شاخص کل بورس با افت ٥/ ١ درصدی مواجه شد. با وجود جهش شاخص پس از انتشار بیانیه لوزان در فروردین، ابهامات موجود در این خصوص، شاخص را در مدار نزولی قرار داد. از اواخر خرداد نیز، امیدواری به گشایش‌های بین‌المللی، فعالیت خریداران را افزایش داد. در حالی‌که انتظار ادامه رشد دماسنج بازار با حصول توافق هسته‌ای وجود داشت، اما انعکاس عملکرد ضعیف شرکت‌ها در صورت‌های مالی سه ماهه و مجامع سالانه در کنار ریزش قیمت جهانی کالاها و وضعیت نامناسب صنایع کشور، شاخص را در مدار نزولی قرار داد. در نتیجه، روز دوشنبه، با افزایش فشار هیجانی فروش از سوی سهامداران متضرر، شاخص به کمترین مقدار ٢ ساله رسید. با این حال، ریزش قیمت سهام همراه با خوشبینی‌ها به بهبود وضعیت اقتصادی برخی خریداران را در بازار نگه داشته است (رشد ٤/ ٠ درصدی روز گذشته). 

رشد دلار با بازگشت تقاضا
هر دلار آمریکا در نیمه نخست سال با رشد ٢/ ٢ درصدی مواجه شد. با وجود شوک‌های مقطعی ناشی از مذاکرات و در ادامه توافق هسته‌ای، تعدیل قیمت دلار را همراه با توازن سمت عرضه و تقاضا شاهد بودیم. انتشار بیانیه لوزان و همچنین صدور توافق‌نامه برجام از جمله شوک‌های مقطعی بودند. در هفته‌های پس از حصول توافق هسته‌ای با وجود انتظار برای افت قیمت‌ها در بازار ارز، سطوح پایین قیمتی در کنار بازگشت تقاضای خفته به بازار، رشد قیمتی دلار را رقم زد. عرضه صرافی بانک‌ها، تقاضای موجود، قیمت دلار را تا سطح ٣٥٠٠ تومان نیز افزایش داد. با این حال، کاهش تقاضای مسافرتی و آربیتراژی در کنار عرضه‌های سنگین از سوی صرافی بانک‌ها قیمت‌ها را تا سطح ٣٤٠٠ تومان کاهش داد. دیروز نیز دلار با رشد ٢٠ تومانی به نرخ ٣٤١٥ تومان معامله شد.

نوسانات سکه روی ارزش ذاتی
در معاملات شش ماه ابتدایی سال، هر سکه طرح جدید با افت ٩/ ٢درصدی مواجه شد. دیروز نیز، سکه با افت ٣ هزار تومانی به قیمت ٩١٣ هزار تومان معامله شد. با وجود، رشد قیمتی ٢/ ٢ درصدی دلار در این مدت، اونس طلا افت ٣ درصدی را به ثبت رسانده است. در روزهای پایانی سال گذشته همراه با پیدایش تقاضای فصلی مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در سطح ٢٠ هزار تومان قرار داشت. در شرایط کنونی اما، سکه روی ارزش ذاتی خود معامله می‌شود (تعدیل اثر بازارهای اثرگذار). پس از نوسانات قیمت دلار در ماه‌های اخیر، انتظار برای تغییرات شدید قیمتی در سطوح فعلی کاهش یافته است. در بازار طلای جهانی نیز در حالی‌که خوش‌بینی به رشد قیمت‌ها وجود داشت، اما نوسانات اندک به ثبات نسبی قیمت در این بازار اشاره دارد. 

افت اونس زیر فشار بازارهای رقیب
دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلا به قیمت ١١٢٥ دلار معامله شد. طلا که به بالاترین قیمت در سه هفته رسیده بود (جمعه)، دوشنبه در مسیر نزولی قرار گرفت. افزایش شاخص وال استریت و سهام چین، نشان‌دهنده حرکت سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌های پرریسک‌تر بود. همچنین اظهارات لاکهارت، یکی از اعضای فدرال رزرو مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری و رشد شاخص دلار (ناشی از رشد شاخص وال‌استریت) بر قیمت طلا فشار وارد کرد. از سوی دیگر، بحران یونان در ماه‌های گذشته نگرانی‌هایی را در حوزه یورو به وجود آورده بود، اما مشخص شدن نتیجه انتخابات این کشور، تا حدودی نگرانی‌ها را کاهش داد. با این حال، تصمیم فدرال رزرو که حاوی پیام نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی بود، سرمایه‌گذاران را در تردید نگه داشته، در نتیجه تداوم تقاضای محافظه‌کارانه طلا همچنان باقی است. 

سقوط آزاد «تسه»ها در ٦ ماه
در پایان معاملات ٦ ماهه، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت ٥/ ١٥ درصدی مواجه شدند. این اوراق در ماه‌های پایانی سال قبل در سطح ٨٠ هزار تومانی معامله می‌شدند. در ادامه اما، با حضور عوامل فشار، کاهش قیمت «تسه»ها را شاهد بودیم. در ماه‌های ابتدایی سال، کاهش نرخ سود بانکی و عدم تغییر نرخ سود وام مسکن، قیمت «تسه»ها را برای هماهنگی با نرخ سود کاهش داد. از سوی دیگر، جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن در وام‌های مصوب جدید (سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن) فشار قیمتی را افزایش داد. هرچند تقاضای فصلی مسکن در تابستان، تقاضا را برای دریافت وام‌های فعلی، به جای صبر یکساله برای وام‌های جدید و همچنین جذابیت سود کمتر در سطوح پایین قیمتی، نگه داشت، اما در هفته‌های اخیر با پایان فصل تابستان تشدید کاهش تقاضا را شاهد بودیم. 

سنگینی عدم قطعیت بر قیمت نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا دیروز ساعت ١٦، به قیمت ٤/ ٤٥ دلار معامله می‌شد. در حالی‌که قیمت نفت روز دوشنبه رشد نسبی داشت، اما روز گذشته با تداوم مازاد عرضه مجددا روند نزولی را از سر گرفت. به گفته تامس پو، تحلیلگر موسسه Capital Economics عامل فشار قیمتی، دورنمای مبهم تقاضای نفت از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت مانند چین و توانایی اقتصاد آمریکا برای مقاومت در برابر شوک‌های ناشی از اقتصاد جهانی است (با تصمیم اخیر فدرال رزرو، تردید نسبت به مقاومت اقتصادی این کشور تشدید شده است). در شرایط فعلی تنها قطعیت در مورد تاثیر قیمت‌های پایین بر کاهش تولیدات شیل است. آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش‌بینی تولیدات نفت‌های غیرمتعارف را کاهش داده است. با این حال، انتظار نمی‌رود مازاد عرضه با توجه به تداوم تولیدات سنگین اوپک، با کاهش تولیدات شیل در میان‌مدت تعدیل شود.
۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۵۵۳