بازار جهانی چشم به راه افزایش تولید طلای سیاه ایران

بازار جهانی چشم به راه افزایش تولید طلای سیاه ایران
بنابراعلام وزیر نفت با پایان تحریم‌ها تولید طلای سیاه کشور به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تحریم نفت ایران اقدامی است که از سوی برخی از کشورهای جهان به رهبری ایالات متحده به منظور جلوگیری یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت. کشورهای تحریم کننده هدف خود از این تحریم ها را محروم کردن این کشور از درآمدهای نفتی و وادار کردن آن به همکاری با جامعه جهانی برای بر طرف کردن ابهامات درباره برنامه احتمالی هسته‌ای نظامیش می دانند. 
 
این تحریم‌ها با ابزارهایی مستقیمی، همچون تحریم خرید و یا خریداران، و نامستقیمی، همچون تحریم بیمه‌ای کشتی‌های نفتکش و یا تحریم بانکی، اعمال و با هدف انصراف خریداران نفت این کشور و رو کردن آن‌ها به دیگر عرضه کنندگان این کالا انجام می‌شوند. 
 
بنابراین با اعمال تحریم‌های گسترده از نیمه دوم سال 90 سرمایه‌گذاران خارجی از صنایع نفت و گاز کشور خارج شدند که توسعه این صنعت در بخش‌هایی با مشکل مواجه شد و ظرفیت تولید نفت نیز به سبب تحریم نقل و انتقالات مالی و کشتیرانی کشور کاهش یافته و درآمد ایران از محل صادرات نفت به پایین‌ترین حد خود رسید. 
 
به نظر برخی کارشناسان کاهش وابستگی به نفت جز دستاوردهای تحریم برای ایران بوده است و باید به این نکته توجه کرد که به خصوص در صنعت نفت ایران توانایی‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در دوره تحریم در زمینه پیمانکاری، ساخت تجهیزات، طراحی فرآیندها،‌ تولید مواد و کاتالیست‌های راهبردی پس از برداشته شدن تحریم‌ها با چه سرنوشتی مواجه خواهند شد؟ 
 
صنعت نفت و گاز ایران نیاز جدی به تکنولوژی و سرمایه جهت برون ‌رفت از شرایط کنونی دارد که حل این دو مورد نیاز به مشارکت شرکت‌های نفتی بین‌المللی دارد. 
 
ایران برای بهبود شرایط بخش نفت و گاز خود نیاز به سرمایه و تکنولوژی دارد که هر دوی این موارد توسط شرکت‌های نفتی بین‌المللی قابل تأمین است. از زمان روی ‌کار آمدن دولت یازدهم مذاکرات غیررسمی متعددی بین مسئولان وزارت نفت ایران و نمایندگان شرکت‌های بین‌المللی صورت پذیرفته است.  
 
ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد و منتظر لغو تحریم‌های آمریکا در راستای توافق هسته‌ای ماه ژوئیه برای افزایش تولید نفت خود است که در حال حاضر حدود 2 میلیون و 800 هزار بشکه می‌باشد. 
 
تحلیلگران می‌گویند، ایران قادر است تولید نفت خود را ظرف شش ماه پس از لغو تحریم‌ها روزانه 600 هزار تا یک میلیون بشکه افزایش دهد . 
 
بیژن زنگنه وزیر نفت درباره میزان تولید نفت ایران در روزهای اخیر گفت: میزان تولید نفت ایران پیش از تحریم‌ها 3 میلیون و 900 هزار بشکه در روز بوده که پس از تحریم‌ها یک میلیون بشکه آن کاهش یافت. 
 
وی تصریح کرد: هم اکنون میزن تولید نفت ایران روزانه بیش از 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز است که یک میلیون بشکه آن صادر می‌شود. 
 
زنگنه ادامه داد: به محض لغو تحریم‌ها ایران آمادگی این را دارد که برای گسترش بازار صادراتی 500 هزار بشکه تولید خود را افزایش دهد. 
 
در این ارتباط، زنگنه خرداد سال گذشته از توانایی تولید نفت با ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت طی مدت نزدیک به چهار ماه پس از لغو تحریم ها خبر داده بود.  
 
به گفته وی: ما خیلی سریع قادریم به میزان نیم میلیون بشکه در روز تولید خود را افزایش داده و پس از چند ماه این افزایش را به 700 هزار بشکه برسانیم. 

 وزیر نفت در مورد توانایی ایران برای افزایش یک میلیون بشکه یی تولید تاکید کرده بود این میزان افزایش تولید با استفاده از مجموع ظرفیت تولید از مدار خارج شده در میدان های نفتی انجام می شود و به همین دلیل به سرعت قابل دستیابی است. 

گفتنی است ایران در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند یک میلیون بشکه تولید کرده تا بتواند سهم از دست رفته خود را در بازار به دست آورد.

همچنین سید محسن قمصری با اشاره به این که طی سه سال گذشته نفت خامهای جدیدی وارد بازار شدند که جای نفت ایران را گرفتند، تصریح کرد: با توجه به وضع بازار، برنامه ریزی لازم صورت گرفته و افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران بلافاصله پس از لغو تحریمها به راحتی  در بازار قابل جذب است. 
 
وی با اشاره به آمادگی مشتریان سابق ایران برای خرید نفت یا افزایش آن پس از لغو تحریمها به کشورهای جدیدی که خواستار دریافت نفت از ایران هستند اشاره کرد و درباره افزایش واردات نفت ژاپن از ایران طی ماههای اخیر گفت: میزان واردات نفت خام ژاپن از ایران تفاوت معناداری نکرده است.
۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۹
تعداد بازدید : ۵۸۵