افت ۱۲ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین در ۸ ماهه ۲۰۱۵

افت ۱۲ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین در ۸ ماهه ۲۰۱۵
مبادلات تجاری ایران و چین در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی با افت ۳۴ درصدی برابر با ۱۲ میلیارد دلار مواجه شد و به ۲۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در 8 ماه نخست سال جاری میلادی با کاهش قابل توجه 34 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

مبادلات ایران و چین در ماه های ژانویه تا اوت سال 2014 بالغ بر 36 میلیارد دلار گزارش شده بود اما این رقم در مدت مشابه سال جاری با کاهش 12 میلیارد دلاری به 24 میلیارد دلار رسیده است.

برخلاف سال های گذشته که همواره تراز تجاری دو کشور به نفع ایران بوده است در 8 ماه نخست امسال تراز تجاری ایران با این کشور منفی شده است. صادرات چین به ایران در این دوره حدود 400 میلیون دلار از میزان واردات این کشور از ایران بیشتر بوده است.

واردات چین از ایران در 8 ماه نخست سال جاری میلادی به 11.8 میلیارد دلار رسیده که این رقم با افت 40 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چین در ماه های ژانویه تا اوت 2014 بالغ بر 19.6 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

بر این اساس واردات چین از ایران در 8 ماه نخست امسال با افت 7.8 میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.

صادرات چین به ایران نیز در ماه های ژانویه تا اوت امسال کاهش 27 درصدی داشته و به 12.2 میلیارد دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 16.4 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۵۳۵