آمریکا 11 کشور را از تحریم نفتی ایران مستثنی کرد

آمریکا 11 کشور را از تحریم نفتی ایران مستثنی کرد
وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی که نشان دهنده شکست تلاشهای ضد ایرانی است، اذعان کرد که واشنگتن یازده کشور را از اعمال تحریمها علیه ایران مستثنی کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون گفت : چون کشورها هم اکنون واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اند، 10 کشور اتحادیه اروپا به علاوه ژاپن از اعمال تحریم های سخت جدید علیه ایران مستثنی شده اند.

وی این 10 کشور عضو اتحادیه اروپا را بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا اعلام کرد.

کلینتون افزود: اقداماتی که از سوی این کشورها اتخاذ شده، ساده نبود، آنها باید نیازهای خود به انرژی را در یک برهه زمانی حساس برای اقتصاد جهانی مورد بررسی مجدد قرار داده و شروع به یافتن جایگزینهایی برای نفت ایران می کردند.

همچنین وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود در خصوص این کشورها به ژاپن اشاره کرد و مدعی شد: این کشور موفق شده واردات نفت خود از ایران را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش دهد و دیگر کشورها هم باید از الگوی ژاپن پیروی کنند.

وی افزود: دیپلماسی به همراه فشارهای زیاد می تواند به راه حل بلند مدت در خصوص تنشهای غرب با ایران منتهی شود و ما به همراه همپیمانان بین المللی خود به تلاشهایمان برای افزایش فشار بر ایران ادامه می دهیم تا این کشور به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

تاکید بر مستثنی شدن 10 کشور اروپایی و ژاپن از تحریمهای ایران به نوعی شکستی برای آمریکا به شمار می رود که فشارهای فراوانی بر آنها برای پیوستن به تحریمهای مورد نظر کاخ سفید علیه کشورمان وارد کرده بود.

۲ فروردین ۱۳۹۱ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۰۲۴