روسیه و اوکراین در مورد بهای گاز صادراتی به توافق رسیدند

روسیه و اوکراین در مورد بهای گاز صادراتی به توافق رسیدند
مسکو و کیف در مورد بهای گاز صادراتی گازپروم به اوکراین به توافق رسیدند و وزیران انرژی دو کشور اسناد مربوط به این توافق را امضا کردند.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، مذاکرات در مورد بهای گاز صادراتی روسیه به اوکراین در فصل زمستان، جمعه در بروکسل آغاز و بامداد امروز (شنبه) به وقت مسکو به پایان رسید و آلکساندر نوواک و ولادیمیر دمچیشین وزیران انرژی روسیه و اوکراین و 'ماروش شوچوویچ' معاون کمیسیون اروپا اسناد مربوط به توافق گازی را امضا کردند. 
بر اساس اطلاعات خبرگزاری ایتارتاس، روسیه مطابق اسناد امضا شده، از اول ماه اکتبر آینده تا 31 ماه مارس سال آینده دو میلیارد متر مکعب گاز به اوکراین تحویل خواهد داد و گاز صادراتی این کشور، مخازن زیر زمینی اوکراین را به منظور تامین شرایط ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق این کشور پر خواهد کرد. 
روسیه مطابق توافقات انجام گرفته با اوکراین، از شیوه تحویل 'استفاده کن یا بهای آن را بپرداز' که از شرایط موافقت نامه تحویل گاز به اوکراین است استفاده نخواهد کرد. 
بر اساس اسناد امضا شده، شرکت گازپروم، گاز به بهای 232 دلار برای هر هزار متر مکعب به اوکراین تحویل خواهد داد. کمیسیون اروپا نیز متعهد شده است که تا پایان سال جاری میلادی مبلغ 500 میلیون دلار برای خرید گاز روسیه وام ویژه در اختیار اوکراین قرار دهد. 
این بهای گاز صادراتی روسیه به اوکراین تا روز 31 ماه مارس سال آینده (اواسط فروردین ماه سال 95) معتبر خواهد بود و پس از آن دو طرف درباره بهای جدید گاز صادراتی مذاکره خواهند کرد. 
مساله بهای گاز صادراتی روسیه به اوکراین از مسایل مورد اختلاف دو کشور است و همواره این دو کشور همسایه درباره شرایط گاز تحویلی مشاجره می کنند که گاهی اوقات به قطع صادرات گاز منجر می شود. 
۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۲
تعداد بازدید : ۵۸۰