فرصت های از دست رفته نفت معادل ۱۰ برابر اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی

فرصت های از دست رفته نفت معادل ۱۰ برابر اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی
قائم مقام سابق شرکت ملی نفت ایران با ارسال یادداشتی به خبرآنلاین تاکید کرده است که فرصت از دست رفته در نفت ناشی از کاهش تولید نفت در دوسال اخیر 10 برابر اختلاس اخیر در سیستم بانکی بوده است.
به گفته محمد جواد عاصمی پور ،میزان تولید در آغاز وزارت وزیر قبلی در مرز 4 میلیون و200 هزار بشکه در روز بوده که در سال‌های 88 ، 89 و 90 به رقم متوسط روزانه حداکثر 3میلیون و 900 هزار بشکه رسیده است.

براساس اظهارات وی، این در حالی است که پروژه‌های تحویلی در اواخر زمان مدیریت ‌ نوذری مثل فاز دوم دارخوین به میزان 110 هزار بشکه و 50 هزار بشکه‌ای تولید زود‌هنگام آزادگان جنوبی که توسط مناطق نفت‌خیز جنوب تحقق یافت و سایر حوزه‌های کوچک مثل پروژه مسجدسلیمان به حوزه تولید اضافه شدند و بایستی قاعدتاً تولید را به حدود 4 میلیون و 350 هزار بشکه می‌رساند.

به گفته عاصمی پور، روند کاهشی همچنان ادامه و حتی در اظهار‌نظر اخیر وزیر قبلی و در آستانه انتخابات پیشنهاد کاهش بیشتر تولید را برای مقابله با تحریم داده است و این امر در زمانی است که قیمت‌های نفت جهانی بهترین وضعیت را داشته که همه شرکت‌های نفتی دنیا با افزایش قیمت، سعی بر افزایش تولید به لحاظ اقتصادی بودن را دنبال می‌کنند.

اگر مبنای 4 میلیون و 350 هزار بشکه را با تولید واقعی و قیمت‌های میانگین در نظر بگیریم، به مدت حدود 1100 روز و روزی 300 هزار بشکه به قیمت میانگین 90 دلار حدود 30 میلیارد دلار فرصت از دست رفته ماست که معادل ده برابر اختلاس اخیر در سیستم بانکی کشوراست.
۲ فروردین ۱۳۹۱ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۹۴۱