کنار‌گیری یک بانک چینی از پروژه خط لوله گاز ایران ـ پاکستان

کنار‌گیری یک بانک چینی از پروژه خط لوله گاز ایران ـ پاکستان
یک بانک چینی از قرارداد کمک مالی به خط لوله گاز ایران ـ پاکستان که با مخالفت آمریکا روبه‌رو است کنار کشید.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقامات پاکستان تایید کردند که بانک صنعتی و تجاری چین از برنامه‌هایش برای رهبری کنسرسیومی که 1/6 میلیارد دلار بودجه به پاکستان برای این خط لوله گاز می‌دهد عقب کشیده است، که به نظر می‌رسد دلیل این کار نگرانی از مستثنی قرار گرفتن این بانک از اقتصاد آمریکا است.

به گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، این تصمیم چین مانعی برای دولت پاکستان است که نگران است کمبود انرژی به ناآرامی‌های داخلی و نیز فشارهای اقتصادی منجر شود.

مقامات پاکستان گفتند که این پروژه را ادامه خواهند داد و گزینه‌ی دیگری را برای جایگزینی این بانک چینی پیدا خواهند کرد.

در این میان وزیر امور خارجه پاکستان گفت که طرح خط لوله گاز ایران ـ پاکستان کاملا اقتصادی است و اسلام‌آباد مشکلی با تامین سرمایه آن ندارد.

حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان گفت که تامین سرمایه طرح خط لوله پاکستان ـ ایران با مشکلی مواجه نیست و منابعی برای تنظیم امور مالی این پروژه وجود دارد.

وزیر امور خارجه پاکستان در نشست خبری با کارل بیلد، همتای سوئدی خود در اسلام آباد افزود: دولت پاکستان هر سیاستی را که بیش از همه به نفع این کشور باشد، اتخاذ می‌کند.

ربانی کهر در ادامه تاکید کرد که کمیته هماهنگ‌سازی امور اقتصادی پاکستان یک کمیته فرعی را برای "بررسی تامین سرمایه خط لوله گاز ایران ـ پاکستان جهت گزارش به کمیته اصلی" تشکیل داده است.

وزیر امور خارجه پاکستان اول مارس اعلام کرد که اسلام‌آباد به (همکاری در) طرح خط لوله مشترک گاز با ایران بدون توجه به فشارهای خارجی و تحریم‌های یک جانبه علیه بخش انرژی ایران ادامه می‌دهد.

ربانی کهر گفت که دستیابی به انرژی از هر مکان ممکن، به نفع پاکستان است، زیرا اسلام‌آباد با توجه به منابع انرژی‌اش، "نمی‌تواند از عهده رویکرد گزینشی بر آید."

وزیر امور خارجه پاکستان هم‌چنین تاکید کرد که دولت پاکستان هیچ تصمیمی که علیه منافع ملی این کشور باشد، نخواهد گرفت.

بر پایه این گزارش، کشور به شدت وابسته به انرژی پاکستان به دنبال افزایش واردات سوختی خود از منابع مختلف از جمله ایران است تا کمبود برقی که صنعت این کشور را فلج کرده و درصدی از رشد تولید ناخالص داخلی آن را کاهش داده است، جبران کند.

واشنگتن همواره ناخرسندی خود را از طرح خط لوله گاز پاکستان و ایران ابراز کرده است و روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون در ماه ژانویه گزارش داد که واشنگتن سعی دارد با پیشنهاد فروش گاز ارزان‌تر به پاکستان این کشور را متقاعد کند طرح خط لوله گاز با ایران را رها کند.

هدف از طرح چند میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، صادرات روزانه 5/21 میلیون متر مکعب (یا 8/7 میلیارد مترمکعب در سال) گاز طبیعی ایران به پاکستان است.

برآورد شده است که حداکثر ظرفیت انتقال روزانه گاز از خط لوله 56 اینچی مذکور 110 میلیون مترمکعب خواهد بود. این خط لوله 900 کیلومتری در خاک ایران، از عسلویه در (استان بوشهر) تا ایرانشهر (در استان سیستان و بلوچستان) را دربرمی‌گیرد.

۴ فروردین ۱۳۹۱ ۰۰:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۱۳۸