روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار در انتظار عملکرد «نیمه اول»
روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با افت ١٥٥ واحدی (معادل ٢٥/ ٠ درصدی) در ٦١ هزار و ٥٣١ واحد متوقف شد. با وجود ادامه ریزش شاخص در هفته گذشته، شناسایی کف قیمتی در کنار امیدواری به بهبود وضعیت اقتصاد کشور (در پی توافق هسته‌ای) قیمت‌ها را در دو روز پایانی در مدار صعودی قرار داد. با این حال، همچنان نگرانی از عملکرد ضعیف شرکت‌ها در فضای بازار وجود دارد. همراه با وضعیت نامناسب اقتصاد جهانی، از ابتدای تابستان بار دیگر شاهد موج جدید ریزش قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها بودیم. در کنار این موضوع، صنایع داخلی مانند خودرو یا مسکن نیز در رکود قرار دارند و دیگر صنایع وابسته را نیز متاثر کرده‌اند. با وجود انتظار برای عملکرد ضعیف شرکت‌ها در ٦ ماه اول، ریزش‌های اخیر قیمتی احتمال افت بیشتر را کاهش می‌دهد. 

آغاز آرام دلار در روند هفتگی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ٥ تومانی به نرخ ٣٤٠٥ تومان معامله شد. بازار ارز در روزهای گذشته روند آرامی را پشت سرگذرانده است. تعطیلات مناسبتی (عید قربان) در کشورهای همسایه، تقاضای ارز را تا حدودی کاهش داده است. انعکاس این موضوع نوسانات اندک نرخ دلار را رقم زده است. در این شرایط، پایان تعطیلات می‌تواند تقاضا را در بازار داخل نیز تحریک کند. با این حال، می‌توان انتظار حضور دوباره و پررنگ‌تر صرافی بانک‌ها را داشت که می‌تواند مانند هفته‌های اخیر، رشد قیمت‌ها را تعدیل کند. از سوی دیگر، در هفته گذشته وزیر صنعت به کاهش نیافتن نرخ ارز حتی در صورت توافق هسته‌ای اشاره کرده بود، این موضوع به کاهش انتظارات برای افت قیمت دلار اشاره دارد. این موضوع در کنار سطح روانی ٣٤٠٠ تومانی می‌تواند موجب مقاومت قیمتی دلار در برابر افت شود. 

واکنش کند سکه به اونس
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد ٧ هزار تومانی به قیمت ٩١٩ هزار تومان معامله شد. قیمت اونس در تعطیلات پایان هفته بازارهای داخلی رشد داشت. بنابراین مطابق با انتظارات، شاهد انعکاس تغییرات اونس در قیمت سکه بودیم. از طرفی دلار نیز با رشد اندک قیمتی مواجه شد. با وجود رشد قیمتی، مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با افت ٦ هزار تومانی مواجه شد، به این ترتیب، سکه در قیمت‌های کمتری از ارزش ذاتی قرار گرفت (تشکیل حباب منفی). مشابه این موضوع را می‌توان در آغاز هفته گذشته نیز مشاهده کرد (واکنش کند سکه به رشد قیمت اونس). به نظر می‌رسد ابهام قیمتی اونس طلا واکنش سرد سکه را به دنبال داشته است. امروز، در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی نوسانات شدید قیمت دلار نیز دور از انتظار است.

بازگشت طلا به فاز انتظاری
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با رشد ٦/ ٠درصدی مواجه و به قیمت ١١٤٦ دلار معامله شد. این در شرایطی بود که سخنان پایان هفته جنت یلن، رئیس کل فدرال رزرو نیز سیگنال جدیدی مبنی بر زمان افزایش نرخ سود به همراه نداشت. با این حال، آمار اشتغال مربوط به ماه سپتامبر که روز جمعه منتشر می‌شود سیگنال بسیار مهمی برای معامله‌گران این بازار خواهد بود. در واقع، با توجه به تاکید مجدد بر افزایش نرخ سود تا پایان سال میلادی جاری، آمار مناسب اشتغال می‌تواند این موضوع را تقویت کند که فشار بیشتری بر قیمت طلا وارد می‌کند. از سوی دیگر، سخنگوی کاخ سفید به‌صورت غیرمنتظره‌ای استعفا داد که احتمال تعطیلی دولت در ابتدای اکتبر را کاهش داد و در نتیجه تقاضای محافظه‌کارانه برای طلا را نیز تضعیف کرد.

کف‌سازی جدید «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد ٤/ ١درصدی به قیمت ٦٩ هزار و ١٢٨ تومان معامله شدند. بررسی قیمت اوراق مزبور از ابتدای سال تا پایان مرداد به نوسانات آرام قیمتی این اوراق در محدوده ٧٥-٧٠ هزار تومان اشاره دارد. درحالی‌که از آغاز شهریور همراه با انتظارات موجود برای کاهش تقاضای فصلی مسکن «تسه»ها به کانال‌های پایین تر قیمتی نزول پیدا کردند. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد، اوراق مزبور کف‌سازی را در کانال ٦٧ هزار تومانی انجام داده‌اند. به این ترتیب، کاهش سود واقعی وام مسکن با نزدیک شدن به کف قیمتی و همچنین شناسایی کف قیمتی در بازار مسکن، تقاضای اوراق را افزایش داده است. با این حال، همچنان عوامل کاهش تقاضا برای اوراق فعلی مانند جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن در صندوق سپرده یکم برای دریافت وام از رشد بیشتر قیمتی این اوراق جلوگیری می‌کند. 

دومین هفته مثبت در بازار نفت
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ٣/ ٢ درصدی مواجه شد. در شرایطی که همچنان سمت تقاضا به علت ضعف اقتصاد جهانی نگران‌کننده ارزیابی می‌شود، اما برخی خوش بینی‌ها به کاهش عرضه در آینده به وجود آمده است. در این خصوص، گزارش بیکر هیوز از کاهش ٤ موردی دکل‌های حفاری شیل آمریکا خبر می‌داد که برای چهارمین هفته پیاپی تعداد این دکل‌ها رو به کاهش است. هرچند این موضوع خوش بینی به کاهش عرضه از سوی نفت‌های غیرمتعارف، نظیر شیل را افزایش می‌دهد، اما موسسه S&P، با اشاره به افزایش کارآیی این دکل‌ها معتقد است، کاهش عرضه آنچنان نیز که تصور می‌شد نخواهد بود. بنابراین، جدالی میان ضعف سمت تقاضا (آمارهای اقتصادی نگران‌کننده به ویژه از سمت چین) و کاهش احتمالی عرضه (حذف نفت‌هایی که هزینه تولید بالایی دارند) ثباتی نسبی در بازار نفت ایجاد کرده است.
۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۱
تعداد بازدید : ۵۲۹