رصد لحظه‌ای ۱۰۰ گمرک از اتاق کرباسیان

رصد لحظه‌ای ۱۰۰ گمرک از اتاق کرباسیان
رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه گمرک آماده ورود به شرایط پساتحریم است، گفت: از اتاق من عملیات گمرکی در بیش از ۱۰۰ گمرک قابل ردیابی لحظه به لحظه است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود کرباسیان در دیدار با معاون وزیر دارایی و رئیس‌کل گمرک ارمنستان و هیأت همراه که به تهران سفر کرده‌اند، افزود: همیشه از ما این سئوال را می‌پرسند که آیا گمرک برای رفع تحریم‌ها آمادگی دارد یا خیر، پاسخ این است که گمرک خودش را آماده کرده برای این اتفاق خوبی که در حال وقوع هست و امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها تحولات جدی در اقتصاد ایران رخ دهد.

کرباسیان در توضیح آمادگی گمرک ایران برای ورود به پساتحریم از مواردی همچون پیوستن ایران به کنوانسیون تجدیدنظرشده کیوتو (RKC)، مصوبه مجلس شورای اسلامی و دولت درخصوص ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی تحت مدیریت گمرک و ارتباط الکترونیکی گمرک با 25 سازمان همجوار نام برد و تأکید کرد: از اتاق من عملیات گمرکی در بیش از 100 گمرک قابل ردیابی لحظه به لحظه است و به جرأت می‌توانم بگویم که بیش از 95 درصد گمرک الکترونیک را در ایران اجرایی کرده‌ایم و برای همین تشریفات گمرکی ما در بخش واردات 3 روزه و در صادرات 5 ساعته انجام می‌شود.
رئیس‌کل گمرک ایران در ادامه با عنوان اینکه ایران اولین کشوری بوده که تیر الکترونیکی (E-TIR) را اجرایی کرده است، خاطرنشان کرد: این موضوع با استقبال اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) روبه‌رو شده و تأثیر مثبتی بر تسهیل و تسریع حمل‌ونقل داشته است.
وی همچنین اظهار داشت: پیاده‌سازی دروازه مشترک مرزی با چهار کشور همسایه و بهره‌گیری از ابزارهای کنترلی پیشرفته همچون ایکس‌ری (X-Ray) کامیونی و آراف آی‌دی (RFID) و تمامی روش‌های مدرن در ترانزیت نیز دلایل دیگر آمادگی گمرک برای ورود به شرایط پساتحریم به‌شمار می‌رود.
وی در ادامه به ظرفیت‌های تجاری ایران اشاره کرد و با بیان اینکه ایران با 15 کشور همسایه است، اظهارداشت: ما به غیر از نفت سالیانه 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و معادل همین میزان هم واردات انجام می‌شود. دکتر کرباسیان در ادامه به عضویت کشور ارمنستان در اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و در رابطه با برقراری تعرفه‌های ترجیحی میان دو کشور پیشنهاداتی را مطرح نمود.
آرمان گورگیان معاون وزیر دارایی و رئیس‌کل گمرک کشور ارمنستان نیز در این دیدار خطاب به کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران گفت: صحبت‌های شما درخصوص تشکیلات گمرکی و کارهایی که در گمرک انجام داده‌اید کاملاً براساس موازین سازمان جهانی گمرک است و با آن همخوانی دارد.
گورگیان افزود: اینکه می‌شود با ایجاد پنجره واحد تجاری کنترل‌های گمرکی فقط یک بار میان دو طرف انجام شود پیشنهاد خوبی است و ما با آن موافقیم.
وی در ادامه از رئیس‌کل گمرک ایران دعوت کرد تا با حضور در ایروان سند موافقت‌نامه همکاری‌های گمرکی میان دو کشور را امضا کند.
وی همچنین به ظرفیت‌های جدید گمرکی پس از عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: همکاران ما در کشور بلاروس درخواست داشتند تا کالاهای خود را از طریق ایران و ارمنستان ترانزیت کنند.
رئیس‌کل گمرک ارمنستان تأکید کرد: با حضور دکتر کرباسیان در گمرک ایران، ظرفیت‌های جدیدی را برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور می‌بینیم و باید منتظر گسترش روابط دو کشور باشیم.
 در این دیدار آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در تهران نیز به توافق‌نامه هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 اشاره کرد و گفت: این اقدام موجب تغییرات اساسی در مناسبات ایران با جهان شده است.
وی همچنین از دستور ویژه رئیس‌جمهور ارمنستان به سفارت آن کشور برای گسترش روابط تجاری میان دو کشور خبر داد.

۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۲:۵۶
تعداد بازدید : ۵۳۲