مدیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته : ایران به قطب پتروشیمی خاورمیانه تبدیل می شود

مدیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته : ایران به قطب پتروشیمی خاورمیانه تبدیل می شود
صنعت پتروشیمی ایران می تواند در آینده نزدیک به قدرت برتر این صنعت در سطح منطقه تبدیل شود.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفتگو با خبرنگار نیپنا با اشاره به حضور هیات های مختلف سرمایه گذاری از کشورهای مختلف در کشور اظهار کرد: جلب و جذب سرمایه گذاران اروپایی صاحب تکنولوژی های به روز در بخش پتروشیمی و تعیین قیمت خوراک می تواند  تا ده سال آینده ایران را به قطب پتروشیمی خاورمیانه بدل کند .

حمید رضا صالحی افزود: ذخایر گسترده و بسیار مناسبی از نظر تامین خوراک در کشور وجود دارد که می تواند انگیزه ای مناسب برای کشورهایی باشد که صاحب فناوری بوده و با سرمایه گذاری در ایران  می توانند محصولات تولیدی را به بازار کشورخود یا سایر کشورهایی که در آن بازاریابی انجام داده اند، منتقل کنند.

وی با تاکید برضرورت ثبات اقتصادی به منظور جلب سرمایه گذاران ، ادامه داد: کشورهایی مایل خواهند بود در ایران سرمایه گذاری کنند که بتوانند برسرمایه گذاری خود مالکیت داشته باشند و باید گفت قوانین  ایران از بابت مالکیت با مشکلی مواجه نیست و در ایران از صفر تا تمام مالکیت واحدهای تولیدی می تواند توسط سرمایه گذار خارجی صورت گیرد، درحالی که در کشور های عربی این سهم تنها 49 درصد است .

صالحی خاطرنشان کرد: ثبات قیمت خوراک با فرمول مشخص نیز یکی از دلایلی است که می تواند در جلب و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش پتروشیمی موثر باشد .

وی تصریح کرد: امنیت اقتصادی و ثبات قیمت خوراک از جمله دلایلی است که می تواند در  افزایش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی موثر باشد و سرمایه گذاران را به این بخش جذب کند.

صالحی بیان کرد: همه باید تلاش کنند تا سرمایه گذاران به کشور جذب شوند تا بتوان از ناحیه این سرمایه گذاری اشتغال مناسب نیز در کشور صورت گیرد و البته باید شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی داشته باشند .

وی تاکید کرد : اگر مزیت ها تبدیل به ارزش افزوده نشود نمی توان مدعی شد که هنر استفاده از ظرفیت ها را داشته ایم و نتیجه آن می شود که گاز ایران در میادین مشترک نصیب قطری ها می شود بی آنکه توانسته باشد در سرمایه گذاری و خلق ثروت برای کشور موثر باشد .

صالحی اظهار کرد: با استفاده از مزیت هایی که در تولید محصولات پتروشیمی وجود دارد می توان به قطب پتروشیمی کشور تا ده سال آینده بدل شد و اگر نتوان فواید برخی مزیت های اقتصادی سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی را برای سرمایه گذاران تشریح کرد ،طبیعی است که سرمایه ها به سمت قطر و عربستان هدایت خواهد شد .

وی عنوان کرد: اغلب کشورهای اروپایی که در شرایط اقتصادی مطلوبی به سر نمی برند و البته صاحب تکنولوژی های به روز در تولید هستند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری دربخش پتروشیمی  ایران هستند و طی هفته ها و ماه های اخیر نیز هیات های مختلف سرمایه گذاری به این منظور در کشور حضور یافته اند .

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با اشاره به نرخ دستمزد پایین نیروی انسانی و انرژی ارزان در ایران بیان کرد: فرصت مناسبی است تا کشورهای اروپایی با شرکای ایرانی  به صورت سرمایه گذاری مشترک فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کنند .

وی تاکید کرد:جلب و جذب سرمایه گذاران اروپایی صاحب تکنولوژی های به روز در بخش پتروشیمی و  تعیین قیمت خوراک می تواند  تا ده سال آینده ایران را به قطب پتروشیمی خاورمیانه بدل کند .
۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۵
تعداد بازدید : ۶۴۵