روحانی در دیدار با نخست وزیر ترکیه: روابط تهران - آنکارا باید در همه زمینه ها و به نفع دو ملت توسعه یابد

روحانی در دیدار با نخست وزیر ترکیه: روابط تهران - آنکارا باید در همه زمینه ها و به نفع دو ملت توسعه یابد
رییس جمهوری در دیدار نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، دوستانش در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد و پس از لغو تحریم ها، اولویت با کشورهایی است که ملت ما را تنها نگذاشتند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی روز یکشنبه (پنجم مهرماه) در دیدار با احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ایران و ترکیه در بسیاری از مسائل جهانی با هم اشتراک نظر دارند و باید روابط دو کشور در همه زمینه ها بیش از پیش توسعه یابد.

وی به جنایتهای تروریستها علیه مسلمانان در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: باید همکاریها و رایزنیهای جدی دو کشور گسترش یابد تا با درک درست واقعیتها، رایزنی و همکاری مشترک بتوانیم کمک کنیم تا بسیاری از مشکلات کنونی از سر ملتهای منطقه برداشته شود.

رئیس جمهوری اظهار کرد: دولتهای ترکیه و ایران خواهان بازگشت آرامش به منطقه، از میان بردن تروریستها، جلوگیری از تجزیه همسایگان در منطقه و تامین امنیت و نیز بازگشت آوارگان به خانه هایشان هستیم.

نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به فشردگی رقابتها و فرایند انتخابات در کشورش گفت: هر نتیجه ای که در انتخابات بیفتد، روابط ایران و ترکیه همچنان در صدر اولویتهای دولت است.

داوود اوغلو با ابراز خرسندی از توافق هسته ای میان ایران و گروه ١+٥ اظهار کرد: امیدوارم این توافق افق جدیدی را برای روابط اقتصادی دو کشور بگشاید زیرا هدف ما رسیدن به حجم مبادلات تجاری ٣٠ میلیارد دلاری میان تهران و آنکاراست.

وی افزود: روابط خوب ایران و ترکیه می تواند الگویی برای دیگر کشورها و همسایگان باشد و دو کشور در مبارزه با گروه های تروریستی منطقه هماهنگ و همصدا هستند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ترکیه در این نشست همچنین درباره مسائل منطقه ای از جمله یمن، سوریه و عراق و ضرورت مبارزه مشترک با تروریستها و راههای ایجاد ثبات و آرامش در این کشورها گفتگو و تبادل نظر کردند.

۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۳۷۹