استانداردهای استفاده از قیر امولسیونی بازنگری می شود

استانداردهای استفاده از قیر امولسیونی بازنگری می شود
کارشناس ارشد سوختهای جایگزین دیزلی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از بازنگری استانداردهای قیر امولسیون و تکمیل و تدوین دستورالعملها و آیین نامه های استفاده از آن به جای قیر محلول از سوی این شرکت خبر داد.

فاطمه صادقی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، موظف است با همکاری وزارت راه و ترابری برنامه محدودیت استفاده از قیر محلول را در آسفالت راههای روستایی و استفاده از قیر امولسیون بعنوان جایگزین قیر محلول تهیه کند، یادآور شد: به این منظور، طرح «بازنگری استانداردهای قیر امولسیون و تکمیل و تدوین دستورعملها و آیین نامه های استفاده از آن به جای قیر محلول» در مدیریت بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل اجرا شد.

به گفته وی، همسو با اجرای این پروژه، ضمن تشکیل کارگروهی از نمایندگان سازمانهای مرتبط با این موضوع شامل وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت نفت پاسارگاد، شرکت نفت جی، پژوهشگاه صنعت نفت، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و ... و مدیریت بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل و نقل، با برگزاری جلسات متعددی، مسائل، مشکلات و موانع جایگزینی قیرهای امولسیونی به‌جای قیرهای محلول مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صادقی با اشاره به وجود ظرفیت کامل تولید قیرهای امولسیونی در کشور با توجه به اظهارات نمایندگان شرکتهای نفت پاسارگاد و جی و همچنین نبود موانع قانونی برای مصرف آن در وزارت راه و شهرداریها تصریح کرد: وجود کاستیها در زمینه های فرهنگ صحیح ساخت و مصرف امولسیون اعم از دانش تولید و مصرف، دستورعملها و آیین‌نامه‌های مربوطه، آموزش و بررسی مشکلات و موانع اجرایی و کاربردی به عنوان مشکل اصلی تشخیص داده شد.

وی با بیان این که در این پروژه ضمن معرفی علمی قیرهای امولسیونی و انواع مختلف آنها، استانداردها، دستورعملها و آیین نامه های تولید، کنترل کیفیت، حمل، ذخیره سازی و اجرای آنها با توجه به شرایط بومی کشور تهیه و تدوین شده است، گفت: استانداردهای موجود مورد بازنگری قرار گرفت که در ادامه آن مراحل بازنگری و تدوین استانداردهای مرتبط در کمیسیون های فنی استاندارد در دست اقدام قرار دارد.

به گفته کارشناس ارشد سوختهای جایگزین دیزلی، از دیگر نتایج مهم این پروژه، بررسی وضع فعلی تولید قیر امولسیون در کشور، تدوین مشخصات فنی و دانش ساخت انواع امولسیونها برای کاربردهای مختلف در راهسازی و پیشنهاد تدوین استانداردهای جدید مورد نیاز است.

لزوم کسب دانش تولید قیرهای امولسیونی در کشور

صادقی با اشاره به اثرات زیست‌محیطی بسیار نامطلوب ناشی از تبخیر حلال و مصرف بی‌رویه حلالهای ارزشمند میان تقطیر مانند نفت سفید گفت: استفاده از قیرهای محلول در سطح جهان به شدت محدود شده و بیش از ٨٠ سال است که کشورهای پیشرفته به دنبال جایگزین‌کردن قیرهای محلول با قیرهای امولسیونی هستند که نتیجه این تلاشها کاهش تدریجی استفاده از قیر محلول بوده است.

وی با بیان این که امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته از قیرهای امولسیونی به جای قیرهای محلول استفاده می¬شود، افزود: استفاده از قیرهای امولسیونی دارای مزایای فراوانی از جنبه‌های مختلف از جمله استفاده نکردن از حلالهای نفتی، نبود نیاز به گرمایش، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی، عدم آتش‌گیری و عدم آلودگی محیط زیست است.

کارشناس ارشد سوختهای جایگزین دیزلی با اشاره به نبود دانش کافی در مورد قیرهای امولسیونی در کشور اظهار کرد: نبود آیین‌نامه‌ها، دستورعملها و استانداردهای مربوط به تولید، کنترل کیفیت، حمل، نگهداری و اجرا نیز استفاده از این ماده را تحت‌الشعاع قرار داده و با مشکل مواجه ساخته‌است.

صادقی به مصرف قابل توجه قیرهای محلول یا cutback در عملیات راهسازی در کشور اشاره و تصریح کرد: این قیرها حاوی حدود ٢٥ تا ٣٥ درصد وزنی نفت سفید به عنوان حلال هستند که پس از مصرف قیر، تبخیر می شود.

به گفته وی، استفاده از فرآورده های نفتی به عنوان حلال در تهیه قیرهای محلول، علاوه بر مشکلات و خطرات در حمل و نقل و مصرف، از نظر زیست محیطی نیز مشکلات فراوانی را ایجاد می کند.

صادقی با اشاره به این که استفاده از قیر امولسیون به جای قیر محلول، روشی برای صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی نظیر نفت سفید و کاهش آلاینده های زیست محیطی است، گفت: در همه مواردی که قیرهای محلول به کار گرفته می شوند می توان از امولسیونهای قیری استفاده کرد همچنین امکان بکارگیری امولسیونها در بسیاری از کاربردهای دیگر فنی اعم از تعمیرات، لکه گیری، مالچ پاشی و ... نیز وجود دارد.

کارشناس ارشد سوختهای جایگزین دیزلی به لزوم ایجاد تعداد زیادی واحد تولید امولسیون قیری در سطح کشور و بکارگیری محصولات تولیدی در صنعت راهسازی اشاره کرد و افزود: پس از ایجاد این واحدها، می توان دستورعملها و استانداردهای لازم را تهیه کرد ولی متاسفانه در حال حاضر به دلیل وجود این نقصها، این فناوری در کشور عمومیت نیافته و هنوز از قیرهای محلول استفاده می شود.

۶ مهر ۱۳۹۴ ۱۵:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۰۳۹