توافق باکو و عشق‌آباد برای ساخت خط لوله گازی ترنس کاسپین

توافق باکو و عشق‌آباد برای ساخت خط لوله گازی ترنس کاسپین
جمهوری آذربایجان و ترکمنستان درباره ساخت خط لوله گازی ترنس کاسپین به توافق رسیدند.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری ترند آذربایجان، یک منبع دولت ترکمنستان با اعلام این مطلب افزود: گفت وگوها برای ساخت خط لوله گازی ترنس کاسپین هم اکنون در حال انجام است، ضمن آن که یک توافق اصلی در این باره میان آذربایجان و ترکمنستان حاصل شده است.

برلین میزان یک کنفرانس بین‌المللی درباره چشم‌اندازهای همکاری انرژی میان اتحادیه اروپا و ترکمنستان بوده که در این کنفراس درباره پروژه کریدور جنوبی و صادرات گاز از حوزه دریای خزر به اروپا بحث شده است.

ایرامگلدی ندیروف، وزیر صنعت نفت و گاز ترکمنستان گفت: تولید گاز ترکمنستان تا سال 2030 احتمال دارد به 230 میلیارد مترمکعب در سال برسد که 180 میلیارد مترمکعب از این رقم صادر خواهد شد.

وی اظهار کرد: فرایند مذاکره با اروپا درباره ساخت خط لوله ترنس کاسپین به طور چشمگیری در حال افزایش است.

بنا بر این گزارش، کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا از سوی 27 کشور عضو این اتحادیه گفت‌وگوها درباره اجرای خط لوله ترنس کاسپین را که بخشی از پروژه کریدور جنوبی به شمار می‌رود و برای کاهش وابستگی اروپا به واردات گاز از روسیه طراحی شده است، رهبری خواهد کرد.

پروژه کریدور جنوبی یکی از طرح های انرژی اولویت دار برای اتحادیه اروپا است که تنوع بخشی به مسیرها و منابع صادرات انرژی و در نتیجه، افزایش امنیت انرژی اتحادیه اروپا را به همراه خواهد داشت./

۴ فروردین ۱۳۹۱ ۰۰:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۲۳۷