"پساتحریم" استراتژی جدید تجاری می‌خواهد

"پساتحریم" استراتژی جدید تجاری می‌خواهد
قائم مقام موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: ما گرفتار کمبود سرمایه، ضعف تکنولوژی و چالش در بخش مدیریت هستیم پس باید در هر سه زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی، بروز کردن فناوری ها و تکمیل علوم مدیریتی از تجارب و ظرفیت های کشورهای دیگر استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد رضا رفعتی، قائم مقام موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و دبیر کمیته علمی همایش بین المللی 'سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال' در خصوص اجتناب از سیاست زده شدن اقتصاد در شرایط جدید گفت: دولتمردان کشور ما باید استراتژی دیپلماسی تجاری جدید را به گونه ای  طراحی کنندکه در آن منافع اقتصادی حداقل به اندازه منافع سیاسی اهمیت داشته باشد.
وی افزود: تغییر رویکردها در تصمیم گیری های کلان اقتصادی و حرکت به سمت ساختن صنعتی صادرات محور باشد یکی از ضرورت های کشور در حال حاضر است زیرا توان رقابت در بازارهای بین المللی در شرایط پسا تحریم برای رسیدن به رشد اقتصادی و اشتغال زایی حرف اول را می زند.
رفعتی تاکید کرد: تقویت روابط تجاری با کشورهای مختلف به مرور زمان باعث ورود سرمایه، تکنولوژی  و مدیریت روز جهان به ایران خواهد شد که به نفع چرخه تولید در کشور و صادرکنندگان است.
وی مهمترین پیش نیاز کشور را برای تدوین سیاست های مناسب اقتصادی و صنعتی در گام اول تدوین دیپلماسی تجاری دانست و گفت:  این تغییر دیدگاه از الزامات در گام نخست است و در مراحل بعدی باید بررسی شود که تولیدات ایرانی برای رقابت در بازراهای بین المللی چه کبودهایی دارند تا در صدد رفع آنها برآییم.
قائم مقام موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود: در حال حاضر ما گرفتار کمبود سرمایه، ضعف تکنولوژی و چالش در بخش مدیریت هستیم پس باید در هر سه زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی، بروز کردن فناوری ها و تکمیل علوم مدیریتی از تجارب و ظرفیت های کشورهای دیگر استفاده کنیم.
وی با اشاره به کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات ایرانی  که توان رقابت را از صادرکنندگان ایران می گیرد ، اظهار داشت: کیفیت محصولات کشور ما  به خاطر نگاه تولید در دهه های های گذشته  به بازارهای داخلی بوده است و به  تولید صادرات محور توجه نشده است و  برای جبران این ضعف بهترین راه  مشارکت با سرمایه گذاران خارجی و یا تولید مشترک با برندهای معتبر خارجی است.
دبیر کمیته علمی همایش سیاست صنعت و تجارت برای صادرات و اشتغال تصریح کرد: برای بالا بردن کیفیت تولیدات ایرانی باید  در زمینه هایی که ظرفیت وجود دارد، با برندهی معتبر خارجی مشارکت کنیم وکالاهایی را تولید کنیم که از کیفیت خوبی برخوردار باشند تا پاسخگوی نیاز داخلی و رقابت در  بازارهای بین المللی  را داشته  باشند.
رفعتی تاکید کرد: مشارکت با سرمایه گذاران خارجی می تواند زمینه صادرات کالاهای ایرانی را به بازار 300 الی 400 میلیون نفری منطقه فراهم و صنعت ایران را به تکنولوژی روز دنیا مجهز کند در شرابط پسا تحریم باید حداکثر استفاده از این ظرفیت صورت بگیرد.
وی یادآور شد : با اصلاح دیپلماسی تجاری و اقتصادی، ترس سرمایه گذاران خارجی  برای ورود به ایران از بین می رود و پای کشورهای دیگر برای خرید محصولات ایران باز می شود.
گفتنی است، نخستین کنفرانس بین المللی 'سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال' با هدف تبادل نظر در مورد سیاست های صنعتی و تجاری مکمل سیاست های اقتصاد کلان اتخاذ شده توسط دولت و به منظور اطمینان از رشد بلندمدت اقتصاد صادرات محور و اشتغالزا روزهای ١٨ و ١٩مهرماه در تهران برگزار می شود.

 

۷ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۵۴۳