وزیر نفت به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی تاکید کرد: ضرورت دستیابی به نتایجی فراتر از تراز جهانی در زمینه ایمنی و مدیریت بحران

وزیر نفت به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی تاکید کرد: ضرورت دستیابی به نتایجی فراتر از تراز جهانی در زمینه ایمنی و مدیریت بحران
بیژن زنگنه، وزیر نفت در پیامی به مناسبت هفتم مهر، روز ملی ایمنی و آتش نشانی بر ضرورت دستیابی به نتایجی فراتر از تراز جهانی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش نیپنا، در پیام بیژن زنگنه آمده است:

«هفتم مهر یادآور رشادت های سال 1359 شهدای آتش نشان پالایشگاه آبادان است . ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان و تبریک این روز به همه همکاران به ویژه آتش نشانان عزیز ، توجه همکاران محترم به ویژه مدیران را به موارد زیر جلب می نمایم :
تاسیسات صنعت نفت با توجه به ماهیت عملیات و نوع فرآیند دارای مخاطرات ذاتی بوده و مدیریت ریسک های آن یکی از عوامل کلیدی موفقیت دراین صنعت به شمار می رود . وقوع حوادث علاوه بر هزینه های مستقیم ، هزینه های سنگین غیر مستقیمی نیز تحمیل خواهد نمود که مهمترین آن خدشه دارشدن اعتبار صنعت است . بررسی ها نشان می دهد عدم رعایت الزامات و دستورالعمل های ایمنی کار در فضاهای محصور ، کار در ارتفاع و پروانه های کار از علل عمده بروز حوادث است . عدم توجه جدی به ملاحظات بهداشت کار و محیط زیست نیز در بروز حوادث نقش مستقیم داشته که ضرورت مدیریت یکپارجه سلامت ، ایمنی و محیط زیست را بیش از پیش نمایان می سازد.

انضباط و رعایت دقیق الزامات ایمنی از دغدغه های اساسی این صنعت بوده و ضرورت دارد مدیران ارشد درکلیه سطوح سازمانی به عنوان الگو، نسبت به رعایت الزامات HSE متعهد بوده و برحسن اجرای این مهم نظارت دائمی نمایند . همچنین لازم است ضمن بازنگری آموزش ها با رویکرد نیاز محور ، درجهت ارتقای آگاهی و فرهنگ HSE کارکنان اقدام شود .

یکی از عوامل موفقیت نظام HSE ، به کارگیری کارکنان متعهد و دارای صلاحیت بوده و امروز این صنعت بیش از هر زمان دیگر نیازمند مشارکت و حضور متخصصین علاقمند و حرفه ای دراین عرصه است . لذا ضرورت دارد ساختار HSE با رویکرد کلی مدیریت مخاطرات در نزدیک ترین نقطه به منشا آن و تقویت واحدهای HSE درمناطق، تاسیسات و واحدهای عملیاتی بر مبنای دو اصل فرآیند محوری و حرفه ای گری مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرار گیرد.

اصول پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هدف ارتقای سطح پایداری و تداوم تولید نقش بسیار مهمی درایمنی تاسیسات و اماکن مجاور داشته و لازم است ضمن انطباق آن با نیازمندی های تخصصی صنعت، نسبت به استقرار این اصول و ضوابط به صورت یک پارچه با سایر فرآیندهای مدیریت HSE اقدام گردد.

از همه مدیران و همکاران محترم انتظار دارم با تنظیم اهداف و راهبردهای مناسب و برنامه ریزی دقیق در راستای ارتقای عملکرد HSE و دستیابی به نتایج فراتر از تراز جهانی دراین حوزه اقدام نمایند تا درآینده نزدیک شاهد وقوع هیچ حادثه ای حتی جزیی درسطح صنعت نفت نباشیم .»

 

۷ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۵۸
تعداد بازدید : ۵۶۳