روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
قفل شاخص در میانه ٦١ هزار واحد
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ٦ واحدی به حرکت در کانال ٦١ هزار واحدی ادامه داد. پیش تر به انتظارات برای ادامه حرکت کم نوسان شاخص در کانال مزبور اشاره شده بود. از طرفی فضای مثبت در نتیجه امیدواری به اجرای توافق هسته‌ای در بورس مشاهده می‌شود. این موضوع در کنار جذابیت قیمت کنونی سهام تا حدودی خریداران را در بازار نگه داشته است. در این میان می‌توان به رشد شاخص کل هم‌وزن (وزن یکسان نمادها در اثرگذاری بر این نماگر) اشاره کرد (رشد بیش از ٢/ ٠ درصدی). با این حال، همچنان نگرانی‌ها از کاهش سودآوری شرکت‌ها در عملکرد ٦ ماهه وجود دارد و انتظار می‌رود این صورت‌ها تا پایان ماه جاری منتشر شود. همچنین، جذابیت بازارهای رقیب مانند پول و وضعیت نامناسب اقتصاد داخلی در شرایط کنونی همچنان به‌عنوان عامل منفی در بازار سهام محسوب می‌شوند.

بازار ارز
تعادل دلار در ٣٤٠٠ تومان
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ١٠ تومانی با نرخ ٣٤٣٥ تومان معامله شد. پیش تر به تعطیلی عید قربان در بازارهای کشورهای همسایه اشاره شده بود. مطابق با انتظارات، بازگشایی این بازارها تقاضای ارز را در بازار داخلی افزایش داده است. این موضوع باعث رشد قیمت سایر ارزهای وابسته به این بازارها مانند درهم شده است که قیمت دلار را نیز با خود همراه ساخته است. تداوم حضور تقاضا در این بازار مانع از افت قیمت دلار در هفته‌های اخیر شده است، این موضوع باعث شناسایی کف نرخ ٣٤٠٠ تومانی دلار در بازار ارز شده است. از سوی دیگر، حضور صرافی بانک‌ها در هفته‌های اخیر کاملا محسوس بوده است. مطابق هفته‌های اخیر، در صورت رشد نرخ دلار و نزدیک شدن به سطح ٣٥٠٠ تومانی، انتظار می‌رود افزایش مقدار عرضه از سوی این بازارسازها را شاهد باشیم. 

بازار سکه
واکنش سرد سکه به اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ٣ هزار تومانی به قیمت ٩١٩ هزار تومان معامله شد. با وجود رشد نرخ دلار، کاهش حدود ١٥ دلاری قیمت اونس جهانی بر قیمت سکه فشار وارد کرد. در ادامه واکنش کند سکه به نوسانات قیمت اونس روز گذشته نیز سکه به افت قیمت اونس واکنش سردی نشان داد. این موضوع را می‌توان ناشی از ابهامات موجود در قیمت اونس طلای جهانی دانست که در هفته‌های اخیر نیز قیمت این فلز گرانبها را با نوساناتی مواجه کرده بود. در نتیجه این موضوع قیمت سکه به ارزش ذاتی (با در نظر گرفتن قیمت دلار و اونس) نزدیک شده است. در این شرایط، نوسانات شدید قیمت دلار همچنان دور از انتظار است. از طرفی اونس طلا نیز در حالت انتظاری به سر می‌برد که احتمال کم‌واکنشی سکه را افزایش می‌دهد.

بازار طلای جهانی
فشار شاخص دلار بر اونس
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا ١١٣٠ دلار معامله ‌شد. جمعه، بازبینی تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه ماه دوم آمریکا به رشد بیشتر از پیش‌بینی‌های اقتصاد این کشور اشاره داشت که با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو رشد شاخص دلار (عامل منفی برای طلا) را رقم زد. این هفته انتشار آمار اشتغال آمریکا در کنار نشست ٦ مقام فدرال رزرو می‌تواند سیگنال جدیدی برای زمان اتخاذ سیاست انقباضی توسط این کمیته ارائه دهد. از سوی دیگر، تداوم سیگنال‌ها از وضعیت اقتصادی چین (کاهش سود صنعتی به کمترین مقدار در چهار سال گذشته) سقوط بازارهای سهام این کشور را رقم زد، این موضوع می‌تواند تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش دهد. از سوی دیگر، به گزارش Barclays، واردات طلا به چین افزایش داشته و انتظار افزایش تقاضای هند (فصل جشن ها) می‌تواند از قیمت اونس حمایت کند.

بازار اوراق مسکن
«تسه»ها در کانال ثبات
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد اندک ٤/ ٠ درصدی به قیمت ٦٩ هزار و ٤٤١ تومان معامله شدند. میانگین قیمت اوراق مزبور از ابتدای شهریور در ٦٩٦٠٠ تومان قرار دارد. بر این اساس، همراه با پایان فصل تقاضای مسکن (تابستان) کاهش متوسط ٤ هزار تومانی قیمت این اوراق نسبت به ٥ ماه ابتدایی سال رقم خورد. علاوه بر این، همچنان سرمایه‌های متقاضی مسکن با سپرده‌گذاری یکساله در صندوق سپرده یکم بانک مسکن به دنبال دریافت وام‌های با مبالغ بیشتر هستند، این موضوع نیز تقاضای «تسه»ها را پایین نگه داشته است. با این حال، همچنان سود کمتر وام‌های فعلی (کمتر از ٢٠ درصد) جذابیت قیمتی اوراق را حفظ کرده است. در این شرایط، در صورت تصویب افزایش سقف وام مسکن و ارائه اوراق جدید تسهیلات می‌تواند بار دیگر بر قیمت اوراق فعلی فشار وارد کند.

بازار نفت
سنگینی کاهش تقاضا بر نفت
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٧/ ٤٤ دلار معامله می‌شد. نفت در شرایط کنونی به هر سیگنالی از کاهش تقاضا حساسیت نشان می‌دهد. آمار منتشرشده از کاهش (٨/ ٨ درصدی) سود بنگاه‌های صنعتی چین (ضعیف ترین عملکرد از ٢٠١١)، پس از انتشار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای این کشور(کمترین در شش سال و نیم گذشته) نگرانی‌ها از کاهش بیشتر تقاضای این کشور را تشدید کرد. نگرانی از وضعیت اقتصادی تا آنجا است که صندوق بین‌المللی پول، با توجه به کند شدن اقتصادهای نوظهور و فاصله ایجادشده بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، اقدام به بازبینی رشد اقتصاد جهانی کرده است. از سوی عرضه نیز با وجود سیگنال‌هایی از چشم‌انداز کاهش عرضه تولیدکنندگان شیل، اما افزایش بهره‌وری و نسبت تولیدات آنها در برابر تولیدکنندگان اوپک، انتظار نمی‌رود کاهش تولیدات نفت شیل بتواند مازاد عرضه موجود را جبران کند.
۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۵۳۹