چشم بزرگترین اقتصاد دنیا به دنبال بازار ایران

چشم بزرگترین اقتصاد دنیا به دنبال بازار ایران
حسن روحانی در سفر اخیرش به آمریکا، باب جدیدی را در ارتباطات میان دو کشور گشود. اگرچه گفته و شایعات درخصوص روابط تجاری و اقتصادی با آمریکا کم نبود و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در اوایل شهریور ماه گفته بود دولت فعلا هیچ برنامه‌ای برای برقراری روابط تجاری با آمریکا ندارد، اما رئیس‌جمهور در آمریکا تصویر تابوی حضور آمریکایی‌ها در ایران را شکست و به آنها گفت، موانع احتمالی برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران پایدار نخواهد ماند و از روابط اقتصادی به‌عنوان یکی از راه‌های کاستن فاصله میان دو کشور نام برده است. روحانی همچنین گفته است، از طرف ایران مانعی برای صاحبان سرمایه و فناوری و شرکت‌های آمریکایی نیست، اما مزیت‌های تجاری برای این دو کشور چه بخش‌هایی می‌تواند باشد.

روهام قلبچی استاد دانشگاه، حوزه نفت و انرژی ایران را که برای اغلب کشورهای خارجی جذاب است، از بخش‌های مورد علاقه آمریکایی‌ها می‌داند. به گفته او از آنجا که آمریکا قدرت نفت و گاز در دنیاست، حضورش در ایران در این بخش‌ها به‌نوعی می‌تواند رقبا را کنار بزند. آمریکا در اکتشاف، استخراج، تجهیزات و. . . بهترین شرکت‌ها را درجهان در اختیار دارد. این متخصص مدیریت استراتژیک، توانایی آمریکا را در این حوزه برگ برنده‌ای در میان دیگر رقبای خارجی‌اش می‌داند و آن را فرصت منحصر به فردی برای ایران معرفی می‌کند و می‌گوید: قیمت تمام شده شرکت‌های آمریکایی برای ایرانی‌ها بسیار پایین است و این یک مزیت برای کشور ما است که اگرفضا برای آمریکایی‌ها در ایران باز شود، می‌تواند برای ما بسیار سودمند باشد.

به گفته این استاد دانشگاه، خشکبار، زعفران، پسته و برخی صنایع غذایی ایران از آنجایی که قابل رقابت هستند می‌توانند سهم عمده‌ای در صادرات کشورمان به آمریکا داشته باشند. قلیچی حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران در حوزه گاز و انرژی را مثبت می‌داند، چرا که با به روز کردن تجهیزات در این صنعت به خصوص در پارس جنوبی، ایران به سهمش در حوزه مشترک با قطر خواهد رسید.

سیدحسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی و ایرانی درخصوص تاثبر حضور سرمایه گذران آمریکایی در افزایش رقابت میان دیگر سرمایه گذران خارجی با روهام قلیچی هم‌نظر است. این فعال اقتصادی ورود شرکت‌های آمریکایی در سرمایه‌گذاری و تجارت را برای ایران بسیار مثبت می‌داند، چرا که یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های دنیا را دارد و در کشورهایی که نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه داشته‌اند نقش مهمی داشته است. دیگر اینکه ایجاد رقابت میان سرمایه گذران خارجی را به دنبال خواهد داشت و از آنجا که رقابت لازمه اقتصاد آزاد است، منفعت بیشتری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

به گفته رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی و ایرانی کمتر شرکت بزرگ بین‌المللی وجود دارد که شرکت‌های آمریکایی در آن سهمی نداشته باشند و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی اروپایی که هم‌اکنون خواهان حضور در ایران هستند سهمی از شرکت‌های آمریکایی را در خود دارند. سلیمی معتقد است: رشد 4 درصدی اقتصاد آمریکا براساس آخرین آمارها، نشان می‌دهد که این کشور در اقتصاد دنیا همچنان حرف اول را می‌زند.

به گزارش «فرصت امروز» و براساس آمارهای گمرک، واردات از آمریکا به کشور در سال 92 رقم 132/393/221دلار بوده و در همین سال صادرات ایران به آمریکا 658/204 دلار را نشان می‌دهد. این رقم‌ها در سال بعد به ترتیب به 151/559/489 و 480/229 دلار رسیده که در صادرات کاهش و در واردات افزایش داشته است.

باید منتظر ماند و دید درصورت حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران، ارقام دو سوی این معادله چه تغییری خواهد کرد، فعالیت تجاری و سرمایه‌گذاری دیگر کشورها چقدر تحت تاثبر حضور شرکت‌های آمریکایی قرار خواهند گرفت و رقبای خارجی چگونه تعاملات‌شان را با ایران بازبینی خواهند کرد تا همچنان سهمی از بازار ایران را داشته باشند.

۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۵
تعداد بازدید : ۵۱۰