علاقمندی عمانی‌ها برای همکاری‌های بیشتر با ایران

علاقمندی عمانی‌ها برای همکاری‌های بیشتر با ایران
نشست فعالان اقتصادی ایران و هیات تجاری عمان، در اتاق تهران برگزار شد. رییس منطقه ویژه اقتصادی دقم عمان و 16تن از مقامات همین منطقه و فعالان اقتصادی بخش خصوصی این کشور، صبح امروز در اتاق تهران حضور یافتند تا در باب زمینه‌های همکاری و تعاملات اقتصادی و تجاری با همتایان ایرانی خود گفت‌وگو کنند. در این گردهمایی که با استقبال چشمگیر فعالان اقتصادی مواجه شده بود، دو طرف طی نشستی رو در رو، در مورد ظرفیت‌های قابل استفاده برای برقراری تعامل در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری به مذاکره پرداختند.

نشست فعالان بخش خصوصی دو کشور در حالی برگزار می‌شود که چندی پیش وزیر نفت این کشور با حضور در تهران و در دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان، قراردادی مبنی بر صدور گاز ایران به عمان امضا کردند. با امضای این قرارداد پروژه صدور گاز ایران به عمان وارد مرحله اجرایی شد و تا کارهای مطالعاتی و مراحل اجرای آن و پیگیری شود. امروز نیز فعالان بخش خصوصی دو کشور رو در روی هم پشت میز مذاکره نشستند تا در مورد فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که می‌تواند روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهد، گفت‌وگو کنند.


در ابتدای این نشست و به رسم معمول و متعارف این نشست‌ها ابتدا مسوولان دو طرف در سخنانی کوتاه به معرفی ظرفیت‌های اقتصادی موجود و سطح روابط پرداختند. مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران با اشاره به روابط دیرینه ایران و عمان گفت که روابط سیاسی، اقتصاد و فرهنگی دو کشور همچنان تداوم داشته و رو به گسترش است. خوانساری با بیان اینکه «ایران و عمان دارای شرایط ویژه‌ای در منطقه هستند» گفت: «همسایگی ایران با هشت کشور محصور در خشکی جزو مزیت‌های توسعه روابط با ایران به شمار می‌آید و همچنین ویژگی عمان نیز در آن است که به عنوان دروازه آفریقا توصیف می‌شود.» رییس اتاق تهران در ادامه سخنان خود، تحکیم روابط سیاسی ایران و عمان در سال‌های اخیر را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: «به رغم توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور در سالیان گذشته، ارزش مراودات تجاری ایران و عمان از400 میلیون دلار فراتر نرفته است. در حالی که با وجود پتانسیل‌های موجود، می‌توان حجم مبادلات تجاری را به بیش از این ارقام افزایش داد.» خوانساری در ادامه ابراز امیدواری کرد که از این دیدار دو جانبه، بهره‌برداری مطلوبی در جهت افزایش سطح همکاری‌ها صورت گیرد.


به دنبال تحکیم روابط بخش خصوصی دو کشور هستیم
در ادامه این نشست، یحیی بن سعید الجابری، رییس منطقه اقتصادی دقم عمان نیز دقایقی را در جمع فعالان اقتصادی ایران به سخنرانی پرداخت و از تمایل این کشور برای توسعه هرچه بیشتر روابط با ایران خبر داد. الجابری گفت: «کشور سلطان‌نشین عمان تحت رهبری سلطان قابوس بن سعید به رشد اقتصادی خوبی دست یافته و در سال گذشته، پروژه‌های بسیاری در زمینه زیرساخت‌‌ها انجام گرفته است.» او افزود: «سلطان‌نشین عمان به واسطه موقعیت جغرافیایی خود، بندرهای گوناگونی را در امتداد سواحل عمان تاسیس کرده و همچنین به دلیل برخورداری از منابع نفت خام و گاز طبیعی نسبت به ایجاد پالایشگاه‌ها و تعدادی از پروژه‌های پتروشیمی و صنایع سنگین نیز اقدام کرده است.» رییس منطقه اقتصادی دقم با اشاره به موقعیت جغرافیایی این منطقه افزود: «کشور عمان به تازگی نسبت به ایجاد تنوع در منابع درآمد ملی گرایش پیدا کرده و نسبت به اجرای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری اهتمام دارد.»


 او گفت: «بندر الدقم در سال 2013 میلادی به طور مقدماتی به بهره‌برداری رسید و در این بندر امکان اجرای پروژه‌هایی در زمینه نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع سنگین و همچنین فعالیت‌های واردات، صادرات و صادرات مجدد وجود دارد.» الجابری ادامه داد: «این منطقه از موقعیت مناسبی برای تعمیر کشتی برخوردار است و همچنین در این منطقه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش انبار، تدارکات و فعالیت‌های توسعه املاک و مستغلات و تاسیس هتل‌ها و استراحتگاه توریستی، بیمارستان‌ها و مدارس بین‌المللی و دانشگاه وجود دارد.»


او گفت: «این منطقه دارای یک فرودگاه منطقه‌ای و شبکه‌ای از جاده‌های مدرن و هتل‌های 3 و 4 ستاره با 500 اتاق است.» رییس منطقه اقتصادی دقم سپس به برخی معافیت‌های مالیاتی در این منطقه اشاره کرد و افزود: «شاید یکی از مسایلی که برای سرمایه‌گذاری در این منطقه انگیزه ایجاد کند، موضوع معافیت‌های مالیاتی است. کسانی که در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند، تا 30 سال از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد که تا 30 سال بعد از آن هم می‌تواند تمدید شود. واردات از خارج و نیز صادرات از عوارض گمرکی معاف است. یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه حق مالکیت 100 درصدی تا 50 سال برای سرمایه‌گذاران است که این امکان تا 50 سال بعد از آن نیز قابل تمدید است. او ادامه داد: «علاوه بر این، عمان از ثبات سیاسی و امنیت برخوردار است و موقعیت استراتژیک این منطقه از حیث دسترسی به دریای عرب، اقیانوس هند و نیز راهروهای کشتیرانی جهانی این مزیت‌ها را دو چندان می‌کند.»


الجابری ضمن اشاره به روابط تاریخی ایران و عمان در پایان ابراز امیدواری کرد که این دیدار به افزایش همکاری‌های بین دو کشور و تقویت مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری و نیز سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تحکیم روابط میان بازرگانان در هر دو کشور منجر شود.


«سعود بن محمد بن خالد بورینی» سفیر عمان در تهران نیز در سخنانی با یادآوری امتیازاتی که در منطقه اقتصادی دقم به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود، گفت: «این امتیازات و معافیت‌ها، در  کمتر کشوری به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود، فعالان اقتصادی ایران می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.» سفیر عمان نیز ابراز امیدواری کرد که این ملاقات‌ها به مقدمه‌ای برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور تبدیل شود.


پس از سفیر عمان، سایر اعضای این هیات تجاری معرفی کوتاهی در مورد فعالیت‌های اقتصادی خود داشتند. در ادامه اعضای اتاق تهران و فعالان اقتصادی حاضر در نشست به طور مستقیم به مذاکرات رو در رو پرداختند و در مورد زمینه‌های مورد علاقه برای همکاری‌های مشترک به گفت‌وگو پرداختند.

۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۵۴۵