پیشرفت ٦٧ درصدی ساخت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی

پیشرفت ٦٧ درصدی ساخت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی
مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و١٨ پارس جنوبی گفت: پیشرفت فیزیکی عملیات ساخت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ که برای برداشت نهایی گاز از مخزن این بخش از میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده است، به ٦٧ درصد رسید.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس روز سه شنبه به نقل از حسن بویری افزود: با توجه به سرعت گرفتن مراحل راه اندازی بخش فراساحل این پروژه جایگزینی سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ با سکوهای فاز ١٤ پارس جنوبی شرایط را برای کوتاهتر کردن زمان بهره برداری از بخش دریایی این طرح و برداشت نهایی گاز در این حوزه مخزنی فراهم کرد.
وی درتشریح این برنامه اجرایی جدید بیان کرد: با توجه به تاخیرهای ایجاد شده در مسیر ساخت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ و الزامات راه اندازی فازهای دارای اولویت مطابق زمان بندی تعیین شده وزارت نفت، مقرر شد تا سکوهای اقماری فاز ١٤ این میدان که از پیشرفت بالاتری برخوردار بود، در فازهای ١٧ و ١٨ مورد استفاده قرار گیرد.
بویری اضافه کرد: با اجرای این برنامه، علاوه بر کاهش زمان پیش بینی شده پایان مراحل ساخت سکوهای اقماری توسط پیمانکار اصلی، تحقق تعهدات تولیدی بخش های ١٧B و ١٨B و حداکثرسازی برداشت گاز از مخزن این فاز در نیمه نخست سال آینده نیز نزدیکتر شد.
مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و١٨ پارس جنوبی گفت: از زمان اجرای جایگزینی، عملیات ساخت سکوهای اقماری روند پیشرفته تری به خود گرفته، به گونه ای که با تجهیز فراگیر کارگاه و تامین مواد اولیه ساخت و تولید، پیشرفت دو سازه نهایی این فاز از ٦٧ درصد عبور کرده و به مراحل نهایی بهره برداری وارد شده است. 
بویری ادامه داد: عملیات حفاری ٢٢ حلقه چاه بخش B این پروژه نیز در چارچوب برنامه ادامه دارد.
وی درباره میزان تولید گاز این فازها اظهارکرد: هم اکنون روزانه ١٨ میلیون مترمکعب گاز ارسالی از فازهای ٦، ٧ و ٨ پارس جنوبی در پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ شیرین سازی شده و به شبکه سراسری گاز کشور منتقل می شود. 
هدف از اجرای پروژه فازهای ١٧ و ١٨ تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد است.
فاز ١٤ در شمار طرحهای دارای اولویت دوم توسعه در پارس جنوبی است که با اجرای برنامه جایگزینی این دو پروژه، سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ که در مراحل بعدی توسط شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا) به پایان خواهد رسید در اختیار بخش فراساحل فاز ١٤ قرار می گیرد.
۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۵۷۲