توقف عملیات اکتشاف شل در قطب شمال

توقف عملیات اکتشاف شل در قطب شمال
شرکت شل عملیات اکتشاف میدانهای نفتی قطب شمال را پس از افت مداوم قیمت نفت و پیدا نکردن نفت خام کافی، متوقف کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، رویال داچ شل تلاش برای اکتشاف نفت در منطقه قطب شمال را پس از این که نتوانست مقدار نفتی را که در نظر داشت،پیدا کند متوقف کرد. این تصمیم باعث شد تا فعالان محیط زیستی منطقه و سهامدارانی که این طرح را بسیار خطرناک و پرهزینه می دانستند، آرام شوند.

این توقف ٦ هفته بعد از خروج آمریکا از این پروژه و سه ماه بعد از این صورت گرفت که شل هنوز از این پروژه دفاع می کرد و آن را مقرون به صرفه می دانست. 

این تغییر سیاست از شرکتی به این بزرگی بسیار بعید به نظر می رسید. شل قبلا اعلام کرده بود که حاضر است برای مدت زیادی با وجود قیمت پایین نفت در بازارهای جهانی به این عملیات ادامه دهد. 

تاکنون این شرکت ٧ میلیارد دلار برای اکتشاف میدانهای آبی آلاسکا هزینه کرده است و اعلام کرده که خروج از دریای چوکچی ٤ میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار دیگر هزینه در بر خواهد داشت. در این دریا، کوههای یخی وجود دارد که گاهی به اندازه جزیره منهتن نیویورک هستند. 

این دومین عقب نشینی بزرگ شل در قطب شمال است. قبلا هم در سال ٢٠١٢ شرکت مجبور شد بعد از این که یک سکوی شناور حفاری بزرگ شل از محل اتصال خود جدا شد و به گل نشست، پروژه را رها کند. 

مدافعان محیط زیست و سهامداران، شل را برای توقف عملیات قطب شمال تحت فشار قرار داده بودند. برخی از آنها معتقد بودند که یک نشت نفت می تواند گونه های حفاظت شده را به خطر اندازد و سهامداران هم بیشتر متوجه هزینه های اکتشاف در این منطقه در پی افت قیمت نفت که از پارسال کمتر از نصف شده، بودند. 

شل اعلام کرده است که دلیل این تصمیم، هزینه های بالای عملیات، مسائل محیط زیست و پیدا نشدن نفت کافی در منطقه است. 

یک منبع آگاه در شل گفت: این شرکت قوانین زیست محیطی آمریکا را برای انجام عملیات نفتی در این منطقه بسیار پیچیده و گاهی متناقض دانسته که ادامه کار را مشکل می کند. 

دولت اوباما در ماه ژوئن اعلام کرد که به دلایل زیست محیطی و حفظ بقای گونه های خاص در منطقه به این شرکت اجازه نخواهد داد تا دو چاه را همزمان و در نزدیکی یکدیگر حفاری کند. 

اگر این پروژه ادامه پیدا می کرد، شل ممکن بود مجبور به تحمل هزینه هایی تا ٩ میلیارد دلار شود. 

۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۹۹۸