آل اسحاق: اتاق تهران در بغداد دفتری دایر می کند

آل اسحاق: اتاق تهران در بغداد دفتری دایر می کند
بانک عراقی درایران شعبه می زند دفتر ودستکی که تجار عصر مشروطه به رهبری "حاج محمد حسن امین الضرب" دربغداد راه انداخته بودند، پس از 127سال دوباره درعراق جان می گیرد واین بار بازرگانان تهرانی با ایجاد مرکزی برای رتق وفتق امور تجاری، قصد دارند روح تازه ای در روابط بخش خصوصی دو کشور بدمند.شعبه اتاق تهران دربغداد اگرچه چند سالی دایر بود اما توسط دولت عراق برچیده شد وتا مدت ها کسی به فکر احیای آن نبود.البته دمیدن روح در کالبد تجارت باعراق به همین نقطه ختم نمی شود چه آن که قرار است ظرف هفته های آینده،یک بانک عراقی در تهران شعبه دایر کند.


این اخبار وچندگزارش خرد وکلان دیگر،دست آوردهای سفر "یحیی آل اسحاق" وهمکارانش به عراق است که هفته گذشته با هدف توسعه روابط میان بخش خصوصی دو کشوربه پایان رسید.دراین سفر شاهرخ ظهیری،محمدرضا صدرهاشمی نژاد،سیدحمید حسینی،علی اکبر جوان جاویدان وجهانبخش سنجابی با رییس اتاق تهران همراه شدند وبه اتفاق او با مقامات ارشد اقتصادی وسیاسی وعراق مذاکره وگفت وگو کنند.
سفر آنها که مقارن با پایان بن بست سیاسی عراق بود،برای فعالان بخش خصوصی وبازرگانان فعال در بازار عراق،همراه با خبرهای خوبی بود که آل اسحاق وهمکارانش برای خبرنگاران بازگو کردند.

تشریح دست آوردهای سفر به عراق
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که برای تشریح رهاورد سفرش به عراق در جمع خبرنگاران حضور یافته بود ، سخنانش را با یک «هشدار» آغاز کرد؛ هشدار به این که بی تدبیری ها و عدم هماهنگی ها ی گذشته نسبت به سایر بازار های منطقه در عراق و بازار این کشور ، تکرار نشود.
یحیی آل اسحاق، البته زمانی این زنگ خطر را برای فعالان اقتصادی ، دولت و سایر نهاد های بخش خصوصی به صدا درآورد که پیش ازآن ، اقتضائات امروز «عراق» را «فرصتی گرانبها » برای همکاری های مشترک اقتصادی توصیف کرده بود .
آل اسحاق در ادامه، اشتراکات فرهنگی ، تاریخی و البته همسایگی ایران و عراق را جزو مزیت های همکاری مشترک میان دو کشور برشمرد و تاکید کرد :« به دلیل نیاز تاریخی که از 40 سال پیش تا کنون دامنگیر عراق شده است ،به طور حتم این کشور به یکی از قطب های بزرگ سرمایه گذاری در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.»
او ویژگی های مالی ، جغرافیایی و ژئو پلتیکی این کشور رانیز مورد اشاره قرار داد و افزود :«عراق نه فقط به عنوان حلقه اتصالی در خاورمیانه که به تنهایی، پتانسیل های قابل توجهی برای همکاری دارد.»
رییس اتاق مشترک ایران و عراق البته وقتی به موضوع سرمایه نیروی انسانی ،تجربیات، تکنولوژی و امکانات ایران رسید با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت:« نسبت به بازار گشایی در کشور های منطقه ناگزیرهستیم.»
رییس اتاق تهران بیان این که « امکان هرگونه فعالیت اقتصادی در عراق وجود دارد» از رشته هایی همچون «صدور خدمات فنی و مهندسی »، «صدور تجهیزات و ماشین آلات»،«صنایع غذایی» و«ساخت و ساز و صنایع وابسته به آن» به عنوان زمینه های همکاری مشترک با این کشور یاد کرد.
او گفت :« اگرچه هنوز شرایط عراق برای سرمایه گذاری های خارجی مهیا نیست اما این فضای خاکستری درحال بازگشتن به شرایط عادی است و چنانچه شرایط عادی شود ، رقبای پر قدرتی در مقابل ایران ظاهر خواهند شد .»
آل اسحاق با بیان این پیش بینی قصد داشت توجه مخاطبانش را به این نکته جلب کند که «چنانچه در این برهه از زمان، حضور پرنگ تری در عراق نداشته باشیم در آینده این مسیر را با دشواری بیشتری خواهیم پیمود.»
اودر ادامه افزود :« صادرات ایران به عراق در حال حاضر در سطوح اولیه قرار دارد واز دایره «تجارت مرزی» فراتر نرفته است .»
رییس اتاق تهران سپس این نکته را مورد تاکید قرار داد که «هنوز فعالان اقتصادی اصلی و شرکت های صاحب برند ایران وارد بازار عراق نشده اند .»
او شرایط فعلی عراق را شرایط مطلوبی برای بازار گشایی ایران در این کشوردانست وگفت :« حرکت به سوی این کشور به موقع آغاز شده است .»
روی سخن آل اسحاق در این بخش با فعالان اقتصادی بود آنجا اوخطاب به آنان گفت :«هم اکنون زمان حضور شرکت ها ،بنگاه ها و پیمانکاران اصلی کشور در عراق است .»
او با اشاره به اینکه 750 پروژه سرمایه گذاری در عراق تعریف شده است گفت که ظرفیت سرمایه گذاری در این پروژه ها به صد میلیارد دلار می رسد .
رییس اتاق تهران با بیان اینکه «عراقی ها برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده اند، درباره ی شرایط واگذاری پروژه ها به سرمایه گذاران خارجی عراق چنین توضیح داد :«براساس قوانین این کشور، دولت امکانات اولیه را در اختیار آنان قرار می دهد و 25 درصد هزینه ها را هم تقبل می کند. براین اساس 75 درصد سهم باقیمانده نیز از طریق گشایش فاینانس تامین می شود.
او افزود:«هر فعال اقتصادی باید "فاینانسر" با خود همراه داشته باشد که 75 درصد هزینه این پروژه ها را تامین کند. در کنار این فاینانسر چنانچه ضمانت های پولی و بانکی هم شکل بگیرد ،پیمانکاران و بنگاه های ایرانی برای مشارکت در طرح های اقتصادی این کشور مشکلی نخواهند داشت.»
او در بخش دیگری از سخنانش به نقش دولت و نهاد های غیر دولتی در گسترش تعاملات اقتصادی ایران و عراق اشاره کرد و گفت در سفر اخیرش که به عراق ملاقات هایی با وزرای صنایع ، اقتصاد و رییس سازمان استاندارد و گمرک این کشور نیز داشته است . رییس اتاق تهران محور این ملاقات ها را بررسی و رفع مشکلات جاری و البته مذاکره پیرامون اهداف بلند مدت عنوان کرد .
آل اسحاق برگزاری نشست های مشترک در عراق را نشانه عزم طرفین برای گسترش همکاری ها دانست اما تاکید کرد که وجود این علاقه به تنهایی کافی نیست و دوطرف باید بسترهایی را فراهم کنند .
او گفت که فارغ از مسایل حاکمیتی بنگاه ها نیز باید خودرا برای حضور در این بازار آماده کنند :«بنگاه ها باید بدانند که وارد بازاری بین المللی می شوند که اقتضائات و ادبیات خاص خود را دارد. »
رییس اتاق تهران افزود :« بنگاه ها باید با شناخت این اقتضائات قدرت ریسک خود را افزایش دهند .
او با بیان اینکه «فضای عراق برای همکاری های مشترک فراهم است » افزود :«میزان صادرات کالا به عراق در7 ماهه سال جاری 4 میلیارد دلار بوده است که با افزوده شدن صادرات خدمات فنی و مهندسی به 7 میلیارد دلار می رسد.»
آل اسحاق رشد صادرات به عراق را 5/6 درصد عنوان کرد و گفت که افزایش این حجم از مبادلات به 10 میلیارد دلار جزو اهداف کوتاه مدت و قابل دستیابی ایران است.

تاسیس شعبه بانک عراقی درایران
سید حمید حسینی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست خبری از گشایش شعبه بانک اقلیمی در تهران خبر داد. به گفته حسینی، شعبه این بانک به زودی در تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی، همچنین از سرمایه گذاری 110 میلیارد دلاری عراقی ها در بخش نفت و گاز خبر داد و بودجه سالانه این کشور را 84.5 میلیارد دلار اعلام کرد. او با بیان اینکه مبادلات تجاری دوطرف طی 8 سال اخیر ده برابر شده و از 400 میلیون دلار به 4 میلیارد دلار رسیده است، گفت: اتاق بازرگانی تهران توسعه روابط اقتصادی با عراق را در دستورکار خود قرار داده و از این رو چندی پیش در هیأت رییسه این اتاق تأسیس دفتر نمایندگی اتاق تهران در بغداد به تصویب رسید. حسینی، از نقش سفیر ایران در بغداد و رایزنان اقتصادی ایران در گسترش مراودات تجاری دو کشور به نیکی یاد کرد و همکاری اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و عراق را در توسعه بازار این کشور به فال نیک گرفت.
به گفته وی، اتاق تهران در بررسی های کارشناسی خود،سطح مشارکت فعالان اقتصادی ایران در بازار عراق را به چهار گروه تقسیم کرده است که راه اندازی نمایندگی فروش کالا در بازار این کشور یکی از آن هاست. او از تشکل ها خواست برای حضور جدی در بازار عراق و ایجاد نمایندگی در یکی از مراکز خرید در بغداد اقدام کنند. حسینی همچنین بر راه اندازی و تأسیس مراکز تجاری در عراق تأکید کرد و گفت: اتاق تهران قصد دارد با گردآوری شرکت های ایرانی فعال در بازار عراق و ایجاد یک شرکت واحد بزرگ تجاری، در راه اندازی مرکز تجاری در این کشور همکاری کند.
علاوه براین ،او همکاری مشترک شرکت  های ایرانی با واحدهای تولیدی و صنعتی عراق را از دیگر راهکارهای توسعه در بازار این کشور برشمرد. به گفته حمید حسینی، از دیگر برنامه های اتاق تهران برای گسترش مناسبات اقتصادی دو طرف،تشویق شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در عراق است که در این راستا اتاق تهران برنامه های خود را تدوین خواهد کرد.

توسعه مشارکت صنعتی در بازار عراق
"توسعه مشارکت صنعتی"،از دیگر برنامه های مشترک اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و عراق است که شاهرخ ظهیری از آن خبر داد. ظهیری در نشست خبری امروز گفت: "دولت عراق امروز از سرمایه مالی کافی برخوردار است بنابراین قصد داریم با ایجاد واحدهای تولیدی مواد غذایی به صورت مشترک با طرف های عراقی راه های سرمایه گذاری در بازار این کشور را توسعه دهیم. او که در هیأت اعزامی اتاق تهران به عراق حضور داشت،از ضعف بخش کشاورزی این کشور سخن گفت و خاطرنشان کرد بخش خصوصی ایران و به ویژه حوزه صنایع غذایی به خوبی می تواند از ظرفیت های بالقوه سرمایه گذاری در بازار عراق استفاده کند.
روابط باید مدیریت و سیستماتیک سازماندهی شود.

پیش بینی افزایش سهم ایران ازبازار عراق
در ادامه این جلسه نوبت سخن به دبیر کل اتاق مشترک ایران عراق رسید تا جزییاتی از دستاورد های سفرهیئت 5 نفره از فعالان اقتصادی را در اختیار رسانه ها قرار دهد.
جهانبخش سنجابی ، با اشاره به اینکه ایران در فازحرکت به سوی تحول مبادلات تجاری با عراق قرار دارد ، افزود :« در حال حاضر از هر3دلار صادرات غیر نفتی ، یک دلار به عراق می رود .
او گفت که استراتژی ایجاد تحول در این حوزه ، تقسیم وظایف و نقش دهی جدی به بخش خصوصی است .او افزود :« 90 درصد آنچه که هم اکنون در بازار عراق رخ داده است عملکرد بخش های غیر دولتی و بنگاه ها ست.اما این عملکرد با پتانسیل های موجود همخوانی ندارد.»
سنجابی با اشاره به سهم 13 در صدی ایران از بازار عراق گفت که براساس چشم انداز های پیش بینی شده، این سهم باید به یک چهارم برسد .

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت :« سنجابی اضافه کرد: هم اکنون نیز کشور عراق 95 درصد از کالاهای مورد نیازش را از کشورهای دیگر وارد می‌کند که صد قلم کالای اساسی وارداتی عراق که 16 قلم را شامل می‌شود به میزان 90 درصدش دست کالاهای ایرانی است.
او ادامه داد: همچنین در 33 قلم کالای اساسی کشور عراق نیز ایرانی‌ها سهم 70 تا 90 درصدی دارند و علاوه بر این در 22 قلم کالای اساسی نیز کمتر از 30 درصد برای کالاهای ایرانی است.دبیر اتاق مشترک ایران و عراق گفت: وضعیت مطلوب این است که ما در 50 درصد کالاهای اساسی کشور عراق حداقل 90 درصد بازار آن‌ها را دست داشته باشیم.

او ادامه داد: در هفت ماهه ابتدای امسال صادرات ایران به عراق با 6.5 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 2 میلیارد و 733 میلیون دلار رسیده و برای سومین سال متوالی عراق اولین شریک تجاری ایران به شمار می رود.
سنجابی ادامه داد: ایران در حوزه استانداردها توافقات خوبی با عراق داشته است به طوری که است دراین سفر دو موسسه بین المللی sGs و very very که یک موسسه فرانسوی است جهت استقرار سیستم بازرسی و ارزیابی تعیین شدند تا با ایجاد شعبه ای در ایران به بازرسی کالاهای صادراتی به عراق بپردازند و مشکلات را حل کنند. در این سفر همچنین توافقی برای پذیرش 50 نفراز فعالان اقتصادی صاحب نام عراق به همراه وزیر صنایع این کشور صورت گرفت.
او همچنین از افزایش ساعت کاری گمرکات عراق به 12 نیمه شب خبر داد که نتیجه توافقات با وزیردارایی این کشور بوده است.ا بستر سازی مقدمات تاسیس اتاق بازرگانی تهران و اتاق مشترک بغداد نیزدستاورد دیگری بود که سنجابی از ان خبر داد.

تشریح دلایل راه اندازی دفتر اتاق تهران در بغداد
در ادامه نشست تحلیل روابط ایران و عراق علی اکبر جوان جاویدان گفت: در مورد مراودات تجاری و سهم ایران از بازار عراق سخنان در خور توجه و جالبی بیان کردند لذا بهتر است من به دیگر جنبه های روابط ایران و عراق بپردازم.
قائم مقام دبیرکل اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اما نقطه مهمی که باید به آن توجه کنیم لزوم سازماندهی سیستماتیک و مدیریت روابط ایران و عراق است.الان ما نمی توانیم بگوییم که در سال آینده حتما و الزاما مراودات تجاری ایران و عراق افزایش خواهد داشت چون تجار ما تاکنون به طور شخصی و انفرادی برای برقراری ارتباط اقدام کرده اند.اکنون ما سعی بر این داریم که روابط تجار ایرانی با عراق را یکدست کنیم و با اقداماتی چون تشکیل دفتر اتاق تهران در بغداد، تاسیس مراکز تجاری در عراق این روابط را سازماندهی کنیم تا بتوانیم روابط را مدیریت کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم تا قادر به گسترش و ارتقا این روابط را باشیم. نقطه عطفی که این روزها در مورد روابط ایران و عراق وجود دارد، تفاهم و هماهنگی است که بین بخش دولتی و بخش خصوصی برای گسترش و توسعه این روابط وجود دارد.
جاویدان افزود: با مجموعه اقداماتی که صورت گرفته از جمله سفرهای متعدد اقتصادی مسئولان دولتی و نمایندگان بخش خصوصی می توانیم امیدوار باشیم که هم بازارهای جدیدی در عراق بسازیم هم این که بتوانیم سهم خودمان از بازارهای فعلی را افزایش دهیم. در حال حاضر اتاق تهران سعی در فعال کردن پتانسیل های موجود برای حضور بیشتر تشکل ها در عراق دارد.
این عضو هیات رییسه اتاق تهران در پایان گفت: نکته دیگری هم که کم و بیش هم به آن اشاره شد در مورد بدنامی برندهای ایرانی بود.متاسفانه کالاهای بی کیفیتی به سفارش برخی در کشور مثل چین تولید شد و سعی بر این بود که نام برندهای ایرانی را نامعتبر کنند که البته چندان هم در این امر موفق نبودند و کالاهای ایرانی با وجود این کار هم چنان بر کیفیت خود افزوده اند و برای ماندگاری در بازار عراق به دنبال کسب استانداردهای بیشتر و مطمئن تر هستند.

۲ آذر ۱۳۸۹ ۱۰:۱۰
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۳۸۵