صادرات میعانات گازی ایران به چین از سرگرفته شد

صادرات میعانات گازی ایران به چین از سرگرفته شد
با ازسرگیری خرید چین، صادرات میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر به ۲۱۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم در سال جاری میلادی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، صادرات میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر به بالاترین رقم در سال جاری رسید که به دلیل ازسرگیری خرید میعانات گازی ایران توسط چین پس از شش ماه وقفه بوده است.

رئیس جمهور چین در دیدار با همتای ایرانی خود در نیویورک گفت کشورش پس از تحریم ها برای همکاری ها با ایران در بخش انرژی و مالی اولویت بیشتری قائل خواهد شد.

وزیر نفت ایران پیش تر ذخیره 60 میلیون بشکه میعانات گازی ایران بر روی آب را تایید کرده بود.

یک فعال نفتی در این باره گفت: برخلاف نفت خام که امکان توقف تولید آن وجود دارد، ایران باید برای تامین نیاز داخل برداشت گاز از پارس جنوبی را ادامه دهد و در نتیجه تولید میعانات گازی که همراه تولید گاز طبیعی بدست می آید متوقف نشده است.

به گفته وی شرکت چینی سینوپک در ماه سپتامبر حدود یک میلیون بشکه میعانات از ایران وارد کرده و قرار است تا ماه مارس 2016 نیز ماهانه همین رقم را وارد کند.

ایران در ماه سپتامبر در مجموع 210 هزار بشکه در روز میعانات صادر کرد. صادرات میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر برای نخستین بار در سال 2015 است که از 200 هزار بشکه در روز عبور می کند.

علاوه بر چین، کشورهای ژاپن، کره جنوبی، امارات و لهستان نیز مشتری میعانات گازی ایران هستند.

ایران ظرفیت صادرات روزانه 500 میلیون بشکه میعانات گازی را دارد اما در 9 ماه نخست سال جاری میلادی به طور متوسط 180 هزار بشکه در روز میعانات صادر کرده است.

۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۵۴۶