مراسم روز ایمنی و آتش نشانی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

مراسم روز ایمنی و آتش نشانی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
در مراسم بزرگداشت روز ایمنی و آتش نشانی به سرآتشنشان درگذشته در حادثه جانسوز منا ادای احترام و از خانواده وی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی، مراسمی با حضور مدیرعامل و مسئولین این سازمان، روسا، کارشناسان و آتش نشانان واحدهای HSE شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه در تالار آفرینش برگزار شد.

رژه ناوگان خودرویی آتش نشانی، ایمنی و اورژانس، نخستین برنامه این روز بود که با حضور ده ها خودروی عملیاتی امور HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و شرکتهای مستقر در این منطقه از مقابل ساختمان مرکزی آتش نشانی آغاز، و چند کیلومتر آن طرف تر در میدان آزادی، در حضور مدیران این منطقه به پایان رسید.

در ادامه، مراسمی در سالن آمفی تئاتر تالار آفرینش برگزار شد که طی آن غلامرضا کشکولی، سرپرست HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پیام وزیر نفت را قرائت کرد.

وزیر نفت در پیام خود آورده بود:

«هفتم مهر یادآور رشادت های سال 1359 شهدای آتش نشان پالایشگاه آبادان است. ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان و تبریک این روز به همه همکاران به ویژه آتش نشانان عزیز، توجه همکاران محترم به ویژه مدیران را به موارد زیر جلب می نمایم :

تاسیسات صنعت نفت با توجه به ماهیت عملیات و نوع فرآیند دارای مخاطرات ذاتی بوده و مدیریت ریسک های آن یکی از عوامل کلیدی موفقیت دراین صنعت به شمار می رود. وقوع حوادث علاوه بر هزینه های مستقیم، هزینه های سنگین غیر مستقیمی نیز تحمیل خواهد نمود که مهمترین آن خدشه دارشدن اعتبار صنعت است. بررسی ها نشان می دهد عدم رعایت الزامات و دستورالعمل های ایمنی کار در فضاهای محصور، کار در ارتفاع و پروانه های کار از علل عمده بروز حوادث است. عدم توجه جدی به ملاحظات بهداشت کار و محیط زیست نیز در بروز حوادث نقش مستقیم داشته که ضرورت مدیریت یکپارجه سلامت، ایمنی و محیط زیست را بیش از پیش نمایان می سازد.

انضباط و رعایت دقیق الزامات ایمنی از دغدغه های اساسی این صنعت بوده و ضرورت دارد مدیران ارشد درکلیه سطوح سازمانی به عنوان الگو، نسبت به رعایت الزامات HSE متعهد بوده و برحسن اجرای این مهم نظارت دائمی نمایند.

همچنین لازم است ضمن بازنگری آموزش ها با رویکرد نیاز محور، درجهت ارتقای آگاهی و فرهنگ HSE کارکنان اقدام شود.

یکی از عوامل موفقیت نظام HSE، به کارگیری کارکنان متعهد و دارای صلاحیت بوده و امروز این صنعت بیش از هر زمان دیگر نیازمند مشارکت و حضور متخصصین علاقمند و حرفه ای دراین عرصه است. لذا ضرورت دارد ساختار HSE با رویکرد کلی مدیریت مخاطرات در نزدیک ترین نقطه به منشا آن و تقویت واحدهای HSE درمناطق، تاسیسات و واحدهای عملیاتی بر مبنای دو اصل فرآیند محوری و حرفه ای گری مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرار گیرد.

اصول پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هدف ارتقای سطح پایداری و تداوم تولید نقش بسیار مهمی درایمنی تاسیسات و اماکن مجاور داشته و لازم است ضمن انطباق آن با نیازمندی های تخصصی صنعت، نسبت به استقرار این اصول و ضوابط به صورت یک پارچه با سایر فرآیندهای مدیریت HSEاقدام گردد.

از همه مدیران و همکاران محترم انتظار دارم با تنظیم اهداف و راهبردهای مناسب و برنامه ریزی دقیق در راستای ارتقای عملکرد HSE و دستیابی به نتایج فراتر از ترازجهانی دراین حوزه اقدام نمایند تا درآینده نزدیک شاهد وقوع هیچ حادثه ای حتی جزیی درسطح صنعت نفت نباشیم».

در این مراسم، طی تشریفات خاصی، از حاج ستار شنیور نصاری، سرآتش نشان بازنشسته ای که در حادثه منا فوت شده بود، تجلیل شد و در آن، تیمی از آتش نشانان این سازمان به نشان احترام، تاج گلی را در جایگاه ویژه و مقابل شرکت کنندگان مستقر کردند.

در ادامه ی این مراسم از آتش نشانان، کارشناسان، افسران، روسا، واحدها و شرکتهای برتر ایمنی شرکتهای مختلف منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اهدای تندیس و لوح تقدیر، قدردانی به عمل آمد.

همچنین در بخشی از این برنامه، یک بخش آموزشی با عنوان "آشنایی با روش علمی ارزیابی اثر بخشی آموزش در حوزه ایمنی" در نظر گرفته شده بود که توسط طاهری، رئیس HSE شرکت پتروشیمی کارون ارائه شد.

۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۵۳۹