نوسان محدود بازارهای نفت و طلا

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
نوسانات اندک شاخص در کف
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ١٠ واحدی مواجه شد و به این ترتیب به حرکت خود برای هشتمین روز متوالی در کانال ٦١ هزار واحدی ادامه داد. بررسی میانگین تغییرات شاخص در این مدت کمتر از ٢/ ٠ درصد است. این موضوع به حرکت کم نوسان شاخص در این کانال اشاره دارد. در آخرین ماه تابستان، بورس با انتظارات به وجود آمده برای انعکاس کاهش سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های عملکرد شش ماهه، روند نزولی را در پیش گرفت، شاخص در این ماه با ریزش ٦/ ٥ درصدی مواجه شد. در این شرایط، شناسایی کف‌های قیمتی پس از ریزش‌های اخیر قیمت‌ها در کنار خوشبینی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از اجرای برجام، مانع از افت قیمت‌ها شده است. بر این اساس، با وجود انتشار احتمالی عملکرد ضعیف شرکت‌های بورسی در ماه جاری، افت سنگین قیمت‌ها دور از انتظار است. 

بازار ارز
نشانه‌های بازگشت تقاضای خفته
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ٢٠ تومانی به نرخ ٣٤٥٥ تومان معامله شد. دلار در هفته‌های اخیر رشد تا سطح ٣٥٠٠ تومانی را نیز تجربه کرد. این رشد باعث کاهش فاصله ارزش دلار در داخل و کشورهای همسایه شد (کاهش تقاضای آربیتراژ). روز گذشته، بار دیگر رشد ارزش دلار در این بازارها (همراه با رشد شاخص دلار در بازار جهانی) رشد قیمتی دلار را در بازار ارز داخل رقم زد. پیش‌تر به روند افزایش تقاضا پس از حصول توافق هسته‌ای اشاره شده بود. این تقاضا در هفته‌های قبل از صدور برجام در حالت انتظاری قرار داشتند. آمارهای منتشرشده گمرک نیز به افزایش تقاضا در بازار ارز در ماه‌های پس از توافق هسته‌ای اشاره دارد. در این خصوص، واردات رشد ٢٤ درصدی ارزش و صادرات رشد ٢٨ درصدی ارزش را در شهریور نسبت به مرداد تجربه کرده است.

بازار سکه
تاخیر واکنش سکه به اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ٣ هزار تومانی به قیمت ٩٢٢ هزار تومان معامله شد. با وجود افت اونس طلای جهانی در ساعات آغازین معاملات بازار سکه داخل، در ادامه با رشد قیمتی، فاصله را با روز قبل کم کرد. از طرفی، رشد قیمتی دلار موجب افزایش قیمت سکه شد. پیش‌تر به واکنش کند سکه نسبت به نوسانات قیمت اونس اشاره شد. بر این اساس، روز دوشنبه کم واکنشی سکه نسبت به افت اونس را شاهد بودیم. روز گذشته، با ثبات قیمت اونس در سطوح پایین واکنش دیرهنگام سکه به افت اونس مشاهده و مانع از همگامی رشد سکه مطابق با صعود دلار شد. در این شرایط، تقاضای موجود در بازار ارز انتظار افت قیمتی در این بازار را کاهش داده است، از سوی دیگر، نوسانات اندک قیمتی در اونس طلا مورد انتظار است.

بازار طلای جهانی
بازگشت ابهام به اونس
دیروز ساعت ١٦، اونس طلای جهانی به قیمت ١١٣١ دلار معامله می‌شد. مجددا اونس طلا وارد فاز انتظاری شده است و ابهام موجود در این بازار نسبت به زمان افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، عامل فشار بر قیمت فلز زرد شد. با اینکه روزهای گذشته، آمار نامناسب اقتصادی چین افت بازارهای سهام آسیای شرقی و وال استریت را رقم زد اما ابهامات موجود در بازار اونس، مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا شد. روز گذشته، دو نفر از اعضای کمیته فدرال رزرو، نظرات متفاوتی در مورد آمادگی اقتصادی آمریکا ارائه داده‌اند. با اینکه رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال در حد مطلوبی است، نگرانی‌ها از رسیدن نرخ تورم به هدف ٢ درصدی فدرال رزرو است. که این خود حالت انتظاری برای آمارهای بیشتر اقتصادی، به ویژه آمار اشتغال روز جمعه را به وجود آورده است.


بازار اوراق مسکن
عبور «تسه»ها از سطح ٧٠ هزار تومان
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد ١/ ٢ درصدی به قیمت ٧٠ هزار و ٨٩٨ تومان معامله شدند. به این ترتیب، پس از ١١ روز معاملاتی نوسانات در پایین تر از سطح ٧٠ هزار تومان عبور از سطح مزبور را شاهد هستیم. کاهش سود واقعی وام مسکن در قیمت‌های پایین «تسه»ها از عوامل افزایش تقاضا در این اوراق بوده است. در حالی‌که سپرده‌گذاری در صندوق پس انداز یکم بانک مسکن برای دریافت وام با مبالغ بیشتر، تقاضا برای وام‌های کنونی را تا حدودی کاهش داده است، اما به نظر می‌رسد انتظار برای پایان دوران رکود بازار مسکن و در ادامه رشد قیمت در این بازار، باعث شده برخی خریداران، دریافت وام‌های کنونی با سود‌های کمتر را به صبر یکساله برای دریافت وام‌های جدید ترجیح دهند. با این حال، افزایش سود این وام‌ها احتمال ادامه رشد قیمتی «تسه»ها را کاهش می‌دهد.

بازار نفت
کم نوسانی نفت با فشار مازاد عرضه
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام به قیمت ١/ ٤٥ دلار معامله ‌شد. هرچند برخی خوش بینی‌ها از تضعیف عرضه از قیمت‌ها حمایت می‌کند، اما نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه همچنان عامل فشار بر قیمت نفت است که تعدیل آن در میان مدت دور از انتظار است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است با توجه به نگرانی‌ها از اقتصاد چین و مازاد عرضه، انتظار افزایش قیمت نفت تا پنج سال آینده نمی‌رود. همچنین اقدام اخیر شرکت رویال داچ شل (متوقف کردن پروژه استخراج نفت آلاسکا) در راستای سایر اقدامات تولیدکنندگان نفت (کاهش ٢٠ درصدی سرمایه‌گذاری‌ها و تعدیل ٥ درصدی نیروی کار) انتظار تولیدکنندگان نفت از تداوم روند نزولی قیمت نفت را نشان می‌دهد. با وجود سیگنال‌هایی از کاهش تولیدات نفت شیل، به تحلیل کارشناس ارشد Commerzbank انتظار نمی‌رود تنها کاهش تولیدات نفت شیل، بتواند مازاد عرضه را جبران کند.
۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۸
تعداد بازدید : ۵۴۴