توافق ساخت خطوط مواصلاتی میان 3 کشور فارسی زبان

توافق ساخت خطوط مواصلاتی میان 3 کشور فارسی زبان
جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان و افغانستان یادداشت تفاهم احداث خط راه آهن، انتقال انرژی (نفت، گاز و برق) و آب، را امضا کردند.
به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود احمدی نژاد، حامد کرزی و امامعلی رحمان پس از برگزاری پنجمین نشست سه کشور فارسی زبان در دوشنبه مرکز تاجیکستان و توافق درباره احداث خطوط مواصلاتی ریلی و جاده ای و نیز احداث خطوط انتقال نفت، گاز و آب و اتصال شبکه های برق ایران، افغانستان و تاجیکستان؛ اسناد تفاهمنامه اجرای این توافق ها را در حضور خبرنگاران امضاء کردند.

نشست سه جانبه ایران ، تاجیکستان و افغانستان
روسای جمهور ایران، تاجیکستان و افغانستان در خصوص تهیه طرح های ساخت خطوط ارتباطی، نفت، گاز، انتقال آب و اتصال شبکه های برقی سه کشور توافق کردند.
در نشست سه جانبه آقایان محمود احمدی نژاد ، امام علی رحمان و حامد کرزی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان اعلام شد یک کارگروه برای بررسی مسایل حقوقی، فنی و مالی این طرحها تشکیل شود و دو ماه بعد،این کارگروه در تهران جلسه مشترک برگزار کند.

روسای جمهور سه کشور توافق کردند از امکانات مالی بانک توسعه اسلامی و منابع مالی بین المللی برای اجرای این طرحها استفاده کنند. پس از نشست سه جانبه، نشست چهارجانبه ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان برگزار شد.

روابط مثبت ایران و ترکمنستان
رئیس جمهور کشورمان در دیدار با معاون رئیس جمهور ترکمنستان روابط دو کشور را کاملا ً مثبت ارزیابی کرد. در این دیدار احمدی نژاد ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط ایران و ترکمنستان، گفت: امیدوارم خط راه آهن تهران عشق آباد امسال افتتاح شود.

همچنین رئیس جمهور کشورمان در ادامه برنامه های کاری روز دوم در تاجیکستان با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان نیز دیدار کرد.

احمدی نژاد در این دیدار بر احقاق حقوق ملت ها از جمله ملت افغانستان از سوی سازمان ملل تاکید کرد.
۷ فروردین ۱۳۹۱ ۲۱:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۰۳۱