تولید نفت یک میدان نفتی ایران در خلیج فارس افزایش یافت

تولید نفت یک میدان نفتی ایران در خلیج فارس افزایش یافت
تولید میدان نفتی الوند در خلیج فارس با تجهیز چهار حلقه چاه از چاههای این میدان الوند به پمپ درون چاهی افزایش یافت.
به گزارش ایرنا، با توجه به وورد اغلب میادین نفت ایران به نیمه دوم عمر که منجر به افت فشار و کاهش تولید می شود، طرح هایی برای افزایش تولید و جبران افت فشار چاه ها اجرا می شود.
براین اساس، چهار حلقه چاه از چاههای سکوی DPG میدان الوند به پمپ درون چاهی مجهز شده که باعث افزایش تولید سه هزار بشکه ای این میدان شده است.
محمودرضا حقیقی رئیس منطقه عملیاتی سیری در این باره می گوید: در ابتدای امسال چهار حلقه از چاههای سکوی DPG میدان الوند مجهز به پمپ درون چاهی شد و با نصب و راه اندازی تجهیزات سطحی مربوطه، همه چاهها در مدار تولید قرار گرفتند و پیش بینی افزایش تولید ٣ هزار بشکه ای از این میدان محقق شد.
وی افزود: در سالهای اخیر به دلیل افت شدید تولید از این میدان، برنامه حفاری جدید و نصب پمپ درون چاهی با هدف استفاده از پتانسیلهای بالقوه میدان مدنظر بود که افزایش تولید نفت در الوند در همین راستا عملیاتی شد.
میدان الوند مشتمل بر دو سکوی DPG/H است که در ٢٢ کیلومتری سکوی نصر قرار دارند و در سال ١٣٧٦ در پروژه طرح توسعه میدان سیری A,E مورد بهره برداری قرار گرفتند.
یکی از اهداف توسعه این میدان نفتی مجهز کردن بیشتر چاهها به پمپ درون چاهی و نیز حفاریهای جدید به منظور افزایش تولید و برداشت حداکثری با نگاه صیانتی است.
از خصوصیات بارز این میدان درصد بسیار کم آب همزاد و نمک موجود در نفت است و درجه کیفی (API) آن 33.5 است. بهره برداری از این میدان با حفاری ١١ حلقه چاه افقی در لایه نفتی ایلام با فشار طبیعی مخزن و با احداث سکوهای بهره برداری DPH و DPG از سال ١٣٧٧ آغاز شده است. 
میدان نفتی الوند در فاصله ٤٧ کیلومتری جنوب غرب جزیره سیری در خلیج فارس و ٢٤ کیلومتری غرب سکوی بهره برداری نصر قرار دارد.
۱۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۱۶
تعداد بازدید : ۵۴۰