کاهش نرخ سود با کمک منابع بانک مرکزی؛مردم از دست‌فروشان ارز نخرند

کاهش نرخ سود با کمک منابع بانک مرکزی؛مردم از دست‌فروشان ارز نخرند
رئیس کل بانک مرکزی با تأیید برنامه پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی ساخت توسط بانک مسکن از به کارگیری منابع بانک مرکزی جهت کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: مردم از حاشیه بازار ارز خرید نکنند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: بانک مرکزی همواره هشدار داده در جهت سالم سازی معاملات ارزی، مردم برای تأمین ارز خود به صرافی‌های مجاز مراجعه کنند. از دیرباز سابقه کلاهبرداری در این بازار وجود داشته و مردم ما باید با توجه به این تجربه‌ها برای خرید ارز به صرافی‌های مجاز مراجعه کنند.

وی با تأکید براینکه مردم نباید به کسانی که در خیابان اقدام به فروش ارز کنند اعتماد کنند، تصریح کرد: ممکن است این ارزی که از دست فروشان خریداری می‌شود جعلی باشد و تبعات منفی بسیاری را به بار آورد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به عنوان مثال کسی که ارز خود را از حاشیه بازار خریداری و به کشور اروپایی سفر کرده است علاوه بر مشکلات مالی، جعلی بودن ارز می‌تواند مشکلات مضاعفی را برای وی به بار آورد.

سیف تأکید کرد: لذا به نظرم مهمترین توجهی که مردم در بحث خرید ارز باید مدنظر داشته باشند این است که به صرافی‌های مجاز مراجعه کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بانک مسکن مدل پرداخت تسهیلات ساخت با سقف 100 میلیون تومان را در دستور کار قرار داده بیان کرد: البته این تسهیلات تا همان سقف‌های قبلی یعنی 40، 50 و 60 قابل تخصیص بوده و بقیه آن در پایان مشارکت مدنی (دوران ساخت) تسویه می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به اینکه در بحث نرخ سود بانکی با توجه به شرایط بازار پولی و مالی کشور بانک مرکزی باید با ابزارهای غیرمستقیم نسبت به کاهش آن اقدام کند گفت: با تصمیمات اخیر بانک مرکزی در جهت رفع تنگنای مالی و همچنین کاهش نرخ سود بانکی و نزدیک کردن این نرخ به نرخ تورم، بانک مرکزی از منابع داخلی خود نسبت به حضور در بازار بین بانکی اقدام می‌کند.

به گفته سیف این برنامه در شش ماه دوم سال با هدف اصلی ایجاد تناسب نرخ سود بانکی با نرخ تورم که برای تولید نیز قابل تأمین باشد اجرایی می‌‌شود.

۱۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۴۸۰