امنیت و قیمت دوبال همای سعادت سرمایه‌گذاران پتروشیمی

امنیت و قیمت دوبال همای سعادت سرمایه‌گذاران پتروشیمی
قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: شرکتهای خارجی به دلیل ابهامات نرخ خوراک گازی پتروشیمی حاضر به ورود به حوزه سرمایه گذاری در این صنعت نشدند.

فریبرز کریمایی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها اظهار داشت: تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران محصولات پتروشیمی نیاز به امنیت سرمایه گذاری در این صنعت دارند تا زمانی که دو بال همای سعادت بر روی سرمایه گذاران فرود نیاید بازار سرمایه دچار التهاب خواهد بود. 

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که هم‌اکنون برای لیدرهای بازارسرمایه(پتروشیمی و سنگ‌آهن و خودروها) رخ داده این است که به دلیل اعلام نشدن قیمت خوراک سرمایه‌گذاران نمی‌توانند با اطمینان و امنیت کامل سرمایه‌گذاری کنند به طوری بازار این نوع کالاها در برخی از روزها با رکود به سر می‌برد. 
  
وی تاکید کرد: با گذشت شش ماه از سالجاری هیچ مبنای قانونی برای قیمت خوراک وجود ندارد در قانون بودجه 93 نرخ خوراک 13 سنت بوده و رقم تا تا پایان سال 93 اعتبار داشت و اکنون در بودجه 94 رقمی در این زمینه اعلام نشده است. 

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در حال حاضر دارندگان واحدهای پتروشیمی به دلیل فشار شرکت ملی گاز مجبور به پرداخت قیمت 13 سنتی هستند در حالی که منطقی نیست. 

کریمایی با اشاره به اینکه چند شرکت خارجی با وجود ابهامات نرخ خوراک ایران عقب نشینی کرده اند، اظهار داشت: بخش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با مخاطره روبه رو شده است کمتر از 6 ماه پیش چند شرکت روسی، آذربایجانی، عمانی و هندی به دلیل ابهامات نرخ خوراک حاضر به ورود به حوزه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی نشده اند. 
 
این مقام مسئول در انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی شأن مجلس را قانون گذاری و نه قیمت گذاری دانست و تصریح کرد: مجلس در مقام قانونگذار است نه قیمت گذار، قیمت گذاری براساس قوانینی که مجلس تصویب خواهد کرد توسط دولت و یا سایر نهادها براساس مکانیزم های قانونی تعریف شده از سوی قانونگذار انجام می شود. 

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: بسترهای لازم برای توسعه ابزارهای نوین تأمین سرمایه نیز بتدریج شکل گرفته و به کمک تأمین مالی پروژه های کشور بیایند، اما با وجود اتفاقات اخیر در خصوص قیمت گاز شاهد نگرانی سهامداران و سرمایه گذاران و صاحبان نقدینگی در بازار سرمایه بودیم که به نظر من به هیچ عنوان در راستای سیاست ها و خواست دولت تدبیر و امید نبوده است. 

وی درباره آینده صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی و پساتحریم یک پتانسیل است نا زمانی که بسترهای توسعه برای آن فراهم نشود و یا اگر نتوانیم آن روی سکه را برای بکارگیری ظرفیتها درست کنیم به طور یقین این صنعت با چالش مواجه خواهد شد. 

کریمایی خاطرنشان کرد: اگر دولت در راستای حمایت از این عزم را جزم نکند و امنیت در بازار سرمایه فراهم نخواهد شد.

۱۳ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۵۰۲